Hyppää sisältöön
Juha Falck ja Liisa Julku

Nams tekee kaikkensa, että miljoonat tomaatit kypsyvät ilman turhia murheita

17.10.2025

Tomaatteja kasvattavan Namsin toimitusjohtaja Juha Falck haluaa nukkua yönsä paremmin. Jotta se onnistuu, yrityksessä on kartoitettu riskit tarkasti poikkeavien tilanteiden varalle.

Namsin tärkein tehtävä on nimittäin varmistaa, että yli 3,4 miljoonaa kiloa tomaatteja siirtyy asiakkaille sovitusti, eikä laadusta tingitä.

– Olemme pyrkineet tunnistamaan ja kirjaamaan kaikki riskit. Teemme myös erilaisia ”mitä jos -skenaarioita”. Kasvatamme tomaatteja ympäri vuoden, joten sähkönsaannin ja lämmityksen varmistaminen ovat meille kriittisiä asioita. Tomaatit eivät selviä talvella pitkään, jos sähköt katkeavat. Lisäksi tärkeitä varaosia löytyy kumppanilta tarvittaessa, Falck luettelee ulkoisia riskejä.

– Jokaisen yrittäjän pitäisi tehdä kartoitustyö etukäteen, hän jatkaa.

Hr-asiantuntija Liisa Julku lisää, että Namsissa on varauduttu henkilöriskeihin niin ikään ennakkoon. Tärkeintä on työturvallisuus, ja muita toimenpiteitä ovat muun muassa työterveyshuolto, ammattimainen perehdytys, erilaiset koulutukset, hygieniasta huolehtiminen, varhaisen tuen malli sekä sairauspoissaolojen seuraaminen.

– Henkilökunnassa on nyt positiivinen ilmapiiri, yhteenkuuluvuuden tunne on voimakkaampi ja henkilöstön jaksaminen on parantunut. Kaikki nämä vaikuttavat työn sujuvuuteen, hän kertoo.

Fennia on ollut yksi tärkeistä Namsin yhteistyökumppaneista riskienhallinnassa. Fennia on koonnut oman palvelusivuston ja tietopankin yritystoiminnan jatkuvuuden hallintaan. Sivustolla on tarjolla verkkokursseja, koulutusvideoita, ajankohtaisia webinaareja ja muuta tärkeää tietoa riskienhallinnasta.

– Halusimme luoda isolle joukolle yrityksiä sivuston, jossa on saatavilla koko meidän asiantuntemuksemme. Palvelulle on ollut kova kysyntä ja kehitämme jatkuvasti myös sisältöä, jotta tieto on ajan tasalla, sanoo Fennian osastopäällikkö Petteri Sistonen.

Hänen mukaansa sivustolla on jokaiselle työllistävälle yritykselle oleellista tietoa muun muassa palo- ja sähköturvallisuudesta, sopimusten laatimisesta, tietoturvasta ja työturvallisuudesta. Paketti on laaja. Sopimus- ja kyberpuolen pitäisi kiinnostaa myös pienen yrityksen omistajaa.

Namsin tomaatit kerätään vasta kypsinä

Tomaatti on säilyttänyt hyvin asemansa suomalaisten ruokapöydissä, sillä jokainen suomalainen syö keskimäärin 11 kiloa tomaatteja vuodessa. Kaupoista ostettujen tomaattien kotimaisuusaste on 65 prosenttia.

Nams haluaa kuitenkin vahvistaa omaa markkinaosuuttaan ja kunnianhimoisena tavoitteena on myös opettaa kuluttajia käyttämään oikeita lajikkeita niille yhteensopivan ruuan kanssa. Namsin kasvattamat päälajikkeet ovat Roterno, Piccolo ja Starlor.

Falckin toimitusjohtajakaudella yrityksen kasvihuoneiden pinta-ala on yli tuplaantunut kahdesta hehtaarista 4,5 hehtaariin, ja kasvua haetaan jatkossa aktiivisemmin myös länsinaapurista. Jos kasvutavoitteet toteutuvat, viljelyala todennäköisesti laajenee nykyisestä.

– Asiakkaitamme ovat suurimmat päivittäistavarakaupat ja tukkurit. Teemme Ruotsissa paljon jalkatyötä eli olemme kaupoissa läsnä kertomassa tomaateistamme, hän vahvistaa.

Korona, energiakriisi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan ovat tuoneet omat haasteensa Namsin liiketoimintaan. Esimerkiksi lannoitepohjien hinnat ovat nousseet sodan alettua. Haasteista huolimatta Nams on onnistunut kasvattamaan tasaisesti liikevaihtoa 10 miljoonaan euroon.

– Yksi vahvuuksistamme liittyy itse tuotteeseen eli tomaatteihin. Lajike valitaan huolellisesti ja tomaatit kerätään vasta kypsinä, jolloin niiden sokeripitoisuus on korkeampi ja maku parempi. Toinen vahvuus ovat puolisuljetut kasvihuoneet, joiden teknologiaan omistajat ovat panostaneet. Ne ovat enemmän hi-tech-huoneita, Falck sanoo.

Yrityksen ja perheen vakuutukset yhdestä paikasta!

Tarjoamme kaikki yrittäjälle ja yritykselle tarpeelliset vakuutukset, ja samalla vakuutat helposti myös perheesi ja omaisuutesi.