Hyppää sisältöön
Lasivahinko.

Huonokuntoisten teiden lisääntyminen lisää lasivahinkoja – kiveniskemä kannattaa korjata heti

13.3.2024

Talvi on vähitellen väistymässä. Asfaltin paljastuessa lumen alta autoteillä sinkoilevat paitsi pikkukivet, myös renkaista irtoilevat nastat. Tuulilasiin tulleet kiveniskemät on syytä korjauttaa mahdollisimman ripeästi, sillä vioittunut lasi saattaa häiritä auton järjestelmiä ja laajentua suuremmiksi vahingoiksi. Lasivahinkojen määrä saattaa tänä vuonna olla tavallista korkeampi, koska huonokuntoisten teiden määrä kasvaa jatkuvasti.

Autojen tuulilasivahinkoja sattuu ympäri vuoden, mutta erityisen kovilla tuulilasit ovat Fennian tilastojen mukaan maalis-huhtikuussa. Lämpötilavaihtelut pakkasen ja plusasteiden välillä sekä routavauriot kuluttavat tien pintaa, minkä vuoksi kivet irtoavat asfaltista herkemmin. Lisäksi autojen talvirenkaiden kuluessa nastat irtoavat herkemmin.

Routavaurioita syntyy vaihtelevasti joka vuosi ja huonokuntoisten teiden lisääntymisestä on puhuttu paljon viime vuosina. Mennyt talvi on ollut runsasluminen mutta myös sateinen. Lämpötila on sahaa tällä hetkellä nollan molemmin puolin monin paikoin, mikä entisestään lisää routavaurioita. Se taas lisää esimerkiksi rengasrikkoja ja lasivahinkoja.

Lasivahinkoja sattuu pahimmillaan yli tuhat päivässä, eniten moottoriteillä. Lasivahinkojen osuus kaikista kaskovahingoista on jo noin kolmannes.

– Viime vuosina lasivahingot ovat kasvaneet yhdeksi yleisimmistä autovakuutuksesta korvattavista vahingoista. Tyypillisesti lasivahinkoja sattuu eniten kevätkuukausina lumien sulaessa Etelä-Suomen vilkkailta teiltä, sanoo Henri Schaffter, joka vastaa Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvahinkojen kumppanuuksista.

Moni autoilija siirtää kiveniskemien korjaamisen myöhemmäksi, tai unohtaa tarkistaa auton tuulilasia niiden varalta. Fennian tilastojen mukaan yhä useampi autoilija korjauttaa tuulilasin vasta viikkoja vahingon jälkeen.

– Saatetaan helposti ajatella, että pienen iskun ehtii korjata myöhemminkin. Mutta viivyttely voi pahentaa vikaa tuulilasissa, ja häiritä auton järjestelmiä. Yhä suuremmassa osassa ja lähes kaikissa uusissa autoissa on kameroita tai sensoreita tuulilasiin kiinnitettynä, Schaffter muistuttaa.

Nopea korjaus voi tulla myös autoilijalle edullisemmaksi: tuulilasin paikkaus onnistuu nopeasti odottaessa eikä vie kaskovakuutuksesta omavastuuta. Viivyttely voi puolestaan johtaa siihen, että kiveniskemä leviää, jolloin lasi täytyy paikkaamisen sijaan vaihtaa. Se taas maksaa omavastuun verran, ja toimenpide kestää voi kestää koko päivän.

Fennialle ilmoitetut lasivahingot kuukausittain vuonna 2023, indeksi=tammikuu

Lasivahinkoja sattuu ennen kaikkea keväisin, jolloin lämpötilavaihtelut pakkasen ja plusasteiden välillä sekä routavauriot kuluttavat tien pintaa, minkä vuoksi kivet irtoavat asfaltista herkemmin. Lisäksi autojen talvirenkaiden kuluessa nastat irtoavat herkemmin. Lasivahingoista hieman alle puolet korjataan paikkaamalla. Lähde: Fennian tilastot

Lasivahinkoja sattuu ennen kaikkea keväisin, jolloin lämpötilavaihtelut pakkasen ja plusasteiden välillä sekä routavauriot kuluttavat tien pintaa, minkä vuoksi kivet irtoavat asfaltista herkemmin. Lisäksi autojen talvirenkaiden kuluessa nastat irtoavat herkemmin. Lasivahingoista hieman alle puolet korjataan paikkaamalla. Lähde: Fennian tilastot

Huonokuntoisten päällysteiden kehitys 2010–2023

Huonokuntoisten maanteiden määrä on lisääntynyt selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Huonokuntoisten pääteiden määrä ei ole juurikaan kasvanut, mutta ei myöskään vähentynyt. Lähde: Traficom

Huonokuntoisten maanteiden määrä on lisääntynyt selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Huonokuntoisten pääteiden määrä ei ole juurikaan kasvanut, mutta ei myöskään vähentynyt. Lähde: Traficom

Pienikin kiveniskemä kannattaa korjauttaa heti

Moni jättää pienemmät kiveniskemät huomioimatta, koska ajattelee vaurion olevan pieni. Rikkinäinen lasi on kuitenkin aina turvallisuusriski. Korjauksen pitkittäminen tai suuret lämpötilaerot, esimerkiksi kuuman ilman puhaltaminen tuulilasille pakkassäässä, voi kasvattaa särön tai halkeaman kokoa. Pieni kiveniskemä on helpompi ja nopeampi korjauttaa, kun taas halkeama edellyttää lasinvaihtoa.

Uudempien autojen tuulilasit ovat paitsi tekniikkansa vuoksi kalliimpia vaihtaa, myös herkempiä rikkoutumaan. Kovasiiven mukaan monissa uusissa autoissa on tuulilasiin kiinnitettynä ainakin yksi kamera, joka linkittyy auton turvajärjestelmiin, sanoo Fennian lasikorjaamokumppanin ja tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen Carglass-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi.

Tuulilasiin liitetyn teknologian, kameroiden ja muiden sähköisten silmien yleistyminen tarkoittaa myös sitä, että jatkossa yksikin kiveniskemä voi riittää lasin vaihtoon.

– Moderneissa autoissa tuulilasi on tärkeämmässä roolissa kuin koskaan. Se toimii yhä useammin näyttönä ja on nykyautoissa keskeinen laitealusta tekniikalle, kuten kameroille, jotka ohjaavat ajoa avustavien tunnistimien ja järjestelmien toimintaa.

– Lasin rikkoutuessa siihen liitetyt turvajärjestelmät eivät välttämättä toimi enää oikein. Kameroissa ja tunnistimissa pienikin heitto voi johtaa siihen, että auton järjestelmät saavat virheellistä tietoa. Seurauksena on turhia, vältettävissä olevia vahinkoja ja onnettomuuksia. Tuulilasihan on koko liikenteen tärkein näyttöruutu ja jatkossa sen merkitys vain kasvaa, Kovasiipi sanoo.

Autoilijoiden kannattaa Kovasiiven mukaan tarkastaa autonsa tuulilasi säännöllisesti sen puhdistuksen yhteydessä kiveniskemien ja rikkoutumien havaitsemiseksi. Jos tuulilasista löytyy kiveniskemiä tai vaikka voimakasta kulumaa kameroiden kohdalta, on syytä tarkastuttaa tuulilasin kunto ammattilaisella.

– Suoraan kameran katselualueelle tulleet kiveniskemät vaativat korjauksen sijaan lähes aina lasinvaihdon huolimatta iskemän koosta, Kovasiipi toteaa.

Schaffter muistuttaa, että lasinvaihto on syytä tehdä osaavalla ja vakuutusyhtiön suosittelemalla kumppanilla.

– Lasinvaihdon jälkeen tuulilasille tulee yleensä tehdä oikeaoppinen kuljettajaa avustavien eli ADAS-järjestelmien kalibrointi, jotta auton järjestelmät toimivat siten oikein.

Lasivahinkojen syntymistä voi ehkäistä turvaväliä kunnioittamalla

Suuri osa tuulilasiin syntyvistä säröistä saa alkunsa edellä ajavan auton renkaista tai renkaiden alta sinkoutuvista irtokivistä ja nastoista. Varmin keino välttää irtokivien ja -nastojen napsahtaminen tuulilasiin on pitää reilu turvaväli edellä ajavaan autoon.

Samasta syystä muita ohittaessa on syytä palata omalle kaistalle vasta siinä vaiheessa, kun ohitettava auto näkyy peruutuspeilistä, tietenkin muu liikenne ja vastaantulijat huomioiden.

– Muut huomioiva ajaminen suojaa paitsi tuulilaseja, myös lisää yleistä turvallisuutta liikenteessä, Schaffter muistuttaa.

Mikäli tuulilasista kuitenkin kuuluu napsahdus, osumakohta kannattaa suojata lasilaastarilla tai teipillä ja korjauttaa mahdollisimman nopeasti, jotta lasinvaihdolta voitaisiin välttyä. Teippi estää lian tunkeutumisen lasin sisälle ja helpottaa siten vaurion korjaamista.

Auttoiko tämä sinua?

Jaa