Henkilöasiakkaiden Oma Fennian saavutettavuusseloste
Tämä on organisaation Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennia saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee Fennian henkilöasiakkaiden Oma Fennia -palvelua ja on päivitetty 9.12.2024.
Fennia sitoutuu varmistamaan verkkopalveluidensa saavutettavuuden lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) mukaisesti ja tässä selosteessa on tarkoituksena kuvata, kuinka saavutettavuus on huomioitu ja mitä mahdollisia parannuksia suunnittelemme.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Oma Fennia-palvelu täyttää osittain Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA-vaatimukset. Seuraavat keskeisimmät puutteet on havaittu, ja korjaamme niitä aktiivisesti:
Keskeiset saavutettavuusongelmat:
- Visuaalisuus: Jotkut elementit siirtyvät paikoiltaan tekstin välistyksiä muokattaessa.
- Rakenne: Ikoneilla, kielivalikolla ja taulukoilla puutteelliset tekstivastineet ja ohjelmalliset merkinnät.
- Navigaatio: Aktiivisia kohteita, sivumuutoksia ja joidenkin linkkien toimintoja ei kerrota ruudunlukijalle.
- Lomakkeet: Ohjetekstit katoavat osassa lomakkeista, joidenkin pakollisten kenttien merkintä ja virheviestit eivät toimi kaikissa ruudunlukijoissa.
- Muut: Aikarajoissa ja modaalidialogeissa puutteita fokuksen ja ajan ilmoittamisessa.
Saavutettavuuden jatkuva kehitys
Oma Fennian saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio, ja arvioinnin pohjalta olemme tunnistaneet kehityskohteet, joihin keskitymme palvelun uudistuksen yhteydessä. Uudistus toteutetaan vaiheittain, ja sen tavoitteena on tehdä palvelusta entistä saavutettavampi kaikille käyttäjille. Työn ollessa vielä kesken palvelussa voi esiintyä saavutettavuuspuutteita mutta korjaamme niitä jatkuvasti ja kaikki puutteet on tarkoitus korjata uudistusprojektin aikana viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä.
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle tai sinulla on parannusehdotuksia, voit antaa palautetta verkkolomakkeellamme tai soittaa asiakaspalveluumme. Vastaamme palautteisiin kahden viikon kuluessa ja hyödynnämme käyttäjäpalautetta jatkuvassa kehitystyössämme.
Tarjoamme tukea käyttäjille, joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa.
Jos et pysty käyttämään digipalveluitamme tai tarvitset saavutettavaa materiaalia, voit ottaa meihin yhteyttä. Tarjoamme vaihtoehtoisia tapoja hoitaa asioitasi kanssamme, esimerkiksi puhelinasioinnin tai voit myös tilata tarvitsemasi saavutettavan materiaalin sähköisellä lomakkeella.
Yhteystiedot henkilöasiakkaalle Tilaa saavutettava materiaaliValvontaviranomainen
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen valvovalle viranomaiselle. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla (saavutettavuusvaatimukset.fi) kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot:
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Fennia jatkaa aktiivisesti palveluiden saavutettavuuden kehittämistä, jotta jokainen käyttäjä voisi käyttää palveluitamme itsenäisesti ja helposti.