Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Vastuullisuus Fenniassa
  • Henkilöstövastuu

Henkilöstövastuu

Fennia on työpaikka, jonne on mukava tulla ja jossa koetaan työniloa ja onnistumisia. Meillä henkilöstövastuullisuus tarkoittaa, että työhyvinvointi ja tuottavuus kulkevat käsi kädessä. Fennian yrityskulttuuri haastaa oppimaan ja kehittymään, ja esihenkilöt toimivat meillä valmentavalla otteella. Tavoitteenamme on mahdollistaa jokaisen fennialaisen työn ja vapaa-ajan yhdistäminen iloa ja hyvinvointia maksimoivalla tavalla. Osaavan, hyvinvoivan ja motivoituneen henkilöstön avulla varmistamme tulevaisuuden kilpailukykymme muuttuvassa maailmassa.

Tasa-arvoinen Fennia

Pidämme hyvää huolta sekä henkilöstöstä kokonaisuutena että työntekijöistämme yksilöinä. Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus toteutuvat työyhteisössämme. Läpinäkyvät toimintamallit, oikeudenmukaisuus ja kestävät ratkaisut ovat vastuullisen henkilöstöjohtamisen ytimessä. Rekrytoimme ennakkoluulottomasti, emmekä kysy työnhakijoilta ikää tai sukupuolta, koska nämä eivät ole ratkaisevia tekijöitä rekrytoinneissamme.

Henkilöstötutkimuksesta apua työhyvinvoinnin kehittämiseen

Meille on tärkeää, että työntekijämme ovat tyytyväisiä ja tulevat kuulluiksi. Hyvinvoivassa työyhteisössä on tilaa ja mahdollisuuksia tiedon ja kokemuksen hyödyntämiselle, yhdessä tekemiselle ja uuden oppimiselle. Vuosittain järjestettävän henkilöstötutkimuksen avulla haluamme saada kaikkien näkemykset, ideat ja kehittämistarpeet esiin. Tuloksia työstetään yhdessä, toimenpiteitä seurataan ja hyviä käytäntöjä jaetaan. Vastausprosentti on aina Fenniassa ollut korkea ja vuoden 2019 henkilöstötutkimukseen vastasi ihailtavasti 90,7 prosenttia koko konsernin henkilöstöstä. Korkea vastausprosentti kertoo, että työntekijät ovat sitoutuneita ja kokevat työhyvinvoinnin kehittämisen tärkeäksi.

Työhyvinvointia kehitetään myös monella muulla tapaa, kuten aloitetoiminnalla. Sen kautta jokaisella fennialaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman työn ja työympäristön kehittämiseen. Vuonna 2019 Fenniassa käsiteltiinkin 85 hyvää aloitetta.

Vastuullinen kesäduuni

Fennia oli vuonna 2019 seitsemättä vuotta mukana valtakunnallisessa Vastuullinen Kesäduuni -kampanjassa. Kampanjan tavoitteena on tarjota nuorille enemmän laadukkaita kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia. Vastuullinen Kesäduuni -kampanjaan osallistuvat yritykset ovat sitoutuneet viestimään selkeästi rekrytointiprosessista, järjestämään hyvin suunnitellun perehdytyksen sekä tarjoamaan nuorille tasavertaisen ja oikeudenmukaisen kohtelun työpaikalla.

Kestävyysriskien huomioiminen palkitsemisessa

Fennia-konsernissa noudatetaan yhteistä palkka- ja palkitsemispolitiikkaa. Palkitsemisen lähtökohtana on kannustava, oikeudenmukainen, hyvinvointia tukeva, kohtuullinen sekä konsernin ja konserniyhtiöiden lyhyen ja pitkän tähtäimen etujen mukainen johdon ja henkilöstön palkitseminen.

Fennia-konsernin palkitsemisessa kiinnitetään huomiota myös siihen, että palkitseminen kannustaa henkilöstöä vastuulliseen toimintaan ja edistää hyvän hallintotavan mukaisesti toimimista. Palkitsemiseen ei esimerkiksi oikeuta toiminta, jossa on rikottu sääntelyvelvoitteita, Fennia-konsernin periaatteita tai ohjeita tai toimittu eettisten toimintatapojen vastaisesti.

Esihenkilöiden palkitsemisessa voidaan huomioida määrällisten tavoitteiden lisäksi esimerkiksi henkilöstötyytyväisyyteen ja henkilöstön hyvinvointiin liittyviä kriteerejä. Myyntihenkilöstön palkitsemisessa huomioidaan myös laadullisia elementtejä, ja esimerkiksi asiakastyytyväisyys voi vaikuttaa palkitsemiseen.

Sijoitusvakuutusten myynnissä edistetään kestävien sijoitusten tekemistä eikä kestävyysriskeiltään suurempien sijoitustuotteiden myynnistä voi palkita paremmin kuin kestävyysriskeiltään matalampien tuotteiden myynnistä.

Palkitsemisessa pyritään huomioimaan se, että työtä tehdään yhtiön strategisia tavoitteita ja kestävää toimintaa edistävästi. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi tuotteiden vastuullisuus, asiakastyytyväisyys, asiakas- ja palveluprosessien sujuvuus ja säännöstenmukaisuus.

Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluAsiakasedutUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleYritysasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusYksityisyyden suoja puhelinpalvelussaEvästeet