Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • 8 näkökulmaa muotoilusta

8 näkökulmaa muotoilusta

21.10.2020

Miksi muotoilu on tärkeää?

Teollinen muotoilu, palvelumuotoilu, yritysmuotoilu, digitaalinen
muotoilu, muotoiluajattelu, design, strateginen design, asiakaskokemus, palvelukokemus. Kantavana ajatuksena muotoilussa on ihmislähtöinen kehittäminen ja loppukäyttäjän ymmärtäminen. Muotoilu nopeuttaa yrityksen prosesseja ja muotoilulähtöinen yritys on innovatiivinen sekä asiakaslähtöinen – ja usein kilpailijoitaan nopeammin markkinoilla.

Miksi muotoilu eri muodoissaan on tärkeää juuri nyt? Eri alojen asiantuntijat kertovat, mitä muotoilu on ja mitä jokaisen yrittäjän olisi siitä hyvä ymmärtää.

1. Haaveena aikaakestävät designklassikot

Woodion tuotteet olivat alunperin materiaalikeksintö. Materiaalin kehittämisen jälkeen mietimme, mitä kaikkea tämänkaltaisesta puumateriaalista pystyykään valmistamaan. Suurin ajuri on ollut puumateriaalin käyttäminen ikään kuin mahdottomassa ympäristössä, johon sitten kehitimme oikeanlaisen ratkaisun.

Woodion tavoitteena on olla aikaa kestävä tuote ja brändi. Haluamme kulkea perinteikkäiden Fiskarsin, Iittalan ja Artekin jalanjäljissä. Haaveilemme, että meiltä syntyisi muotoilun avulla näiden kaltaisia ajattomia designklassikoita.

Petro Lahtinen, toimitusjohtaja, Woodio

2. Palvelumuotoilu on ryhmäterapiaa liiketoiminnalle

Pohdin tällä hetkellä EY:ssa yhdessä Pohjoismaiden isoimpien yritysten päättäjien kanssa, miten asioita pitäisi tehdä toisin. Palvelumuotoilua työkaluna käyttävä yritys tuottaa palveluita ja tuotteita maailmalle nopeammin kuin muut.

Yrityksissä ihan samat asiat kuin aina resonoivat edelleen, retoriikka on vain vähän muuttunut. Keskustelemme siitä, mitä konkreettista seuraavaksi tehdään ja miten se tehdään nopeasti.
Muotoilemalla oppii omista kohderyhmistä ja omasta toiminnasta sellaisia asioita, joita ei muuten tulisi tehneeksi tai ajatelleeksi.

Palvelumuotoilu ei ole vain yksittäinen projekti, vaan ajatustapa, joka kiteyttää hyvin sen, miten juuri meidän yrityksemme toimii.

Jussi Hermunen, palvelumuotoilukonkari, EY

3. Tampere ja sen ratikka: houkutteleva, dynaaminen & kutsuva

Asiakas- ja palvelukokemuksen rakentamisessa lähdettiin Tampereen täysin uudessa raitiotiejärjestelmässä konkreettisesti nollasta. Tamperelaiset ovat asettaneet tulevalle järjestelmälle suuret odotukset. Ratikka rakentuu kiinteäksi osaksi ydinkeskustaa ja kaupunkilaisten arkea. Rakentaminen on tehty kaupunkia ja sen arvoja kunnioittaen. Avain onnistuneeseen asiakaskokemukseen on hyvässä suunnittelussa ja asiakaskokemuksen konseptoinnissa. Se tuo esiin asiakastarpeet ja onnistumisen kannalta kriittiset menestystekijät.

Ali Huttunen, Kalusto­päällikkö, Tampereen ratikka

4. Asiakkaiden kanssa yhdessä muotoilemalla palveluista tulee juuri sellaisia kuin he oikeasti toivovat. Fennia on lähtenyt suurelle muutosmatkalle, jossa tavoitteena on olla tulevaisuudessa vakuutusalan asiakaslähtöisin toimija.

Palvelumuotoilun avulla luomme yhdessä asiakkaiden kanssa heille arvoa tuottavia ihmiskeskeisiä palveluita, jotka ovat myös liiketoiminnallisesti järkeviä.

Yritysten näkökulmasta asiakaskokemus on tutkimusten mukaan nykyisin yritysten tärkein kilpailuedun lähde. Hyvä asiakaskokemus mahdollistaa liikevaihdon kasvun ja sisäisiä säästöjä, sillä tyytyväiset asiakkaat usein ostavat enemmän, ovat uskollisempia eivätkä vaihda kilpailijalle niin helposti.

Heidi Nurminen, Asiakaskokemusjohtaja, Fennia

5. Palvelumuotoilun avulla eleganttia asiakaspalvelua, myös korona-aikana

Koronan aiheuttaman ravintoloiden sulun jälkeen palvelumuotoilu on ollut yksi tärkeimpiä työkaluja ravintoloiden uudelleen avaamisessa. Pohdimme hyvin tarkasti, miten asiakkaan polku kulkee varaustilanteesta ravintolasta poistumiseen. Miten informoimme, että oireisena ei saa tulla ravintolaan, missä rytmissä ihmisiä otetaan ravintolaan, jotta tungosta ei aiheudu, miten ohjaamme jokaisen käsien pesulle ja miten vältämme turhia kontakteja. Teimme suunnitelmaa ihan pohjapiirroksia apuna käyttäen ja kulkureittejä piirtäen. Isona apuna toimi Rune&Berg -designyritys, jonka kanssa asiaa kävimme läpi.

Näen, että pieni aika budjetoituna tähän hommaan on ollut korvaamaton. Mitä enemmän asiaa on hiottu ja pohdittu, sitä vähemmän asiakas edes huomaa toimenpiteitä. Ja näin sen pitääkin olla. Ei päälle liimattua desinfiointia, vaan eleganttia palvelua.

Henri Alén, omistaja ja kokki, Ravintola Ultima

6. Ihmisten käyttäytymisen ja arjen ymmärtämisen kautta löytyy uusia liiketoiminta­mahdollisuuksia

Palvelumuotoilu on kokonaisvaltaista ja ihmiskeskeistä liiketoiminnan innovaatio- ja kehittämistyötä. Tavoitteena on tuottaa asiakkaille merkityksellisiä ratkaisuja arjen haasteisiin parempien palveluiden muodossa.

Design Forumilla on tarjolla useita muutaman päivän mittaisia koulutuksia, jotka sopivat hyvin lisätiedon kartuttamiseen, mutta ne eivät useinkaan tarjoa vielä riittävää pohjaa palvelumuotoilun ammattimaiseen haltuunottoon.

Aiheeseen on hyvä perehtyä osallistumalla alan seminaareihin tai webinaareihin sekä tutustumalla kirjallisuuteen. Näin saa itselleen hyvän kuvan siitä, mitä palvelumuotoilu voisi tarjota omalle yritykselle.

Saija Malila, palvelumuotoilija, Design Forum Finland

7. Kirjavinkki jokaiselle muotoilusta kiinnostuneelle yrittäjälle

Strategisen designin maailmaan syventyvä kirja Design ja johtaminen kuvaa design-lähtöisen organisaation olevan asiakaslähtöinen, innovatiivinen ja ketterä yritys, joka usein menestyy kilpailijoitaan paremmin. Kirja kertoo muotoilulähtöisen organisaation rakentamisen vaativan empatian lisäämistä ja luovuuden vapauttamista:

“Kirja valottaa designin roolia organisaatioissa ja niiden muutoksessa sekä auttaa lukijaa soveltamaan ja hyödyntämään designin periaatteita siten, että syntyy oman organisaation kannalta hyödyllisiä oppimiskokemuksia, toimintatapoja ja tuloksia. Tätä kaikkea edistää organisaation luovan potentiaalin vapauttaminen”, johdannossa kerrotaan.

Hanna Maula, Jesse Maula: Design ja johtaminen, Alma Talent 2019

8. Älä oleta, että asiakkaat ymmärtävät palvelusi

Ne yritykset, jotka eivät ymmärrä asiakkaan tarpeita, eivät pärjää tulevaisuudessa. Palvelumuotoileminen on uusi normaali.

Yrittäjän pitää asettua asiakkaan asemaan, kokeilla omaa tuotettaan tai palveluaan. Tärkeintä on halu kehittyä. Sen jälkeen asetetaan tavoitteet: miksi muutosta halutaan ja miten sitä halutaan?

Julius Oförsagd, toimitusjohtaja, Arctic Factory

Jaa

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja