Hyppää sisältöön
    Henkilöasiakkaat
  • Fennia
  • Henki-Fennia
  • Ohjeet
  • Yritykset ja yhteisöt
Etsi sisällöstä
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaat
På svenska

Kirjaudu

  • Etusivu
  • Sisältöstudio
  • Ville Mäkinen otti vetovastuun perheyrityksestä keskellä koronaa
Ville Mäkinen, TavaraTaxi.

Ville Mäkinen otti vetovastuun perheyrityksestä keskellä koronaa – Yrittäjä huolehtii kaikin keinoin, ettei työtapaturmia tule

29.4.2024

Vuosista 1992 ja 2020 on jäänyt suomalaisille pysyvä muistijälki. 1990-luvun alussa Suomessa elettiin lamavuosia ja neljä vuotta sitten koronasta tuli maailmanlaajuinen pandemia. Vuosiluvut ovat merkittävät virstanpylväät myös Hämeen TavaraTaxille.

Pikakuljetuksiin erikoistunut tamperelaisyritys perustettiin nimittäin keskellä pahinta lamaa. Koronavuonna TavaraTaxissa toteutettiin puolestaan sukupolvenvaihdos, kun Ville Mäkinen otti perheyrityksessä vetovastuun ja ryhtyi toimitusjohtajaksi.

– Isäni teki aiemmin maatalouskonekauppaa ja hän tarvitsi varaosille pikakuljetusta. Siitä kaikki lähti liikkeelle. 1990-luvun alussa tapahtui murros, kun tarveharkintainen ja säädelty tavaroiden kuljettaminen vapautui. Linja-autoliikenteessä sääntelystä vapauduttiin vasta paljon myöhemmin, Mäkinen taustoittaa.

Oikealla ajoituksella on iso vaikutus yrityksen menestykselle. Ensimmäiset Hämeen TavaraTaxin väreissä liikkuvat pakettiautot ajoivat reittiliikennettä Helsinki–Tampere-välillä.

Vuosien aikana toiminta on laajentunut valtakunnalliseksi. Samalla autojen määrä on noussut noin 50:een, ja TavaraTaxin kuljettajat tekevät päivittäin yli 1 000 asiakaskäyntiä. Reittiliikenteen lisäksi tarjolla on pikalähtöjä ja apua logistiikkaratkaisuihin. Yrityksen liikevaihto on yli neljä miljoonaa euroa.

– Kun yrityksellä on pitkä historia, isoja tapahtumia ja kriisejä osuu aina matkan varrelle. Se vetää nöyräksi. Vuosien aikana on hävinnyt paljon yrityksiä ja kokonaisia toimialoja. Vain muutos on jatkuvaa. Toisaalta mikään ei enää yllätä, sillä muutostilanteisiin osaa varautua kokemuksen kautta, yrittäjä sanoo.

Yrityskulttuuriin pitää aidosti panostaa

Perheyritys on Mäkiselle elämäntapa. Toimitusjohtaja on ollut mukana TavaraTaxin arjessa lapsuudesta asti, vaikka hän siirtyi opiskelujen jälkeen muutamaksi vuodeksi ohjelmistoyhtiön myynti- ja markkinointitehtäviin sekä siitä irrotetun osan perustajaosakkaaksi.

Veri veti kuitenkin takaisin TavaraTaxiin vajaat 15 vuotta sitten. Siitä lähtien Mäkinen on ollut mukana aktiivisesti kehittämässä yritystä. Jatkuva uudistuminen ja kehitystyö ovat keinoja, joilla voi kasvattaa myyntiä sekä kriisinsietokykyä.

– Jo ennen lopullista paluutani TavaraTaxissa tapahtui iso muutos, kun otimme uuden tietojärjestelmän käyttöön. Se teki liiketoiminnasta enemmän skaalautuvaa. Meille tuli esimerkiksi GPS-paikannus ja terävöitimme laatujärjestelmää. Olemme olleet tehokkaita myös markkinoinnissa. Viime vuosina vastuullisuus ja siitä raportointi ovat tulleet voimalla osaksi meidän arkeamme, hän listaa.

Toimitusjohtajan mukaan yrityksen pitää hakea kasvua, koska asiakaspoistumaa on aina. Samalla täytyy huolehtia kannattavuudesta.

Yksi palveluliiketoiminnan kasvun perusedellytyksistä on sitoutunut henkilökunta. Yrityskulttuurista puhutaan paljon, mutta sen rakentaminen ja vaaliminen vaativat pitkäjänteistä työtä.

– Yhteisön etu menee aina yksilön edelle. Kaikki eivät siitä välttämättä pidä, Mäkinen kiteyttää.

Riskit pitää ennakoida

TavaraTaxin yrityskulttuurin kulmakiviä on turvallisuus. Yrityksen pakettiautojen matkamittareihin kertyy vuodessa neljä miljoonaa kilometriä, joten riskejä on paljon. Riskit ja ennakointi liittyvät niin kalustoon kuin henkilökuntaan.

– Meillä on työtapaturmia marginaalisesti työn luonteesta huolimatta. Autot on vakuutettu täysimääräisesti ja henkilökunnalle on otettu laajat tapaturmavakuutukset, jotka kattavat myös vapaa-ajan. Lisäksi olen ottanut itselleni laajan yrittäjän tapaturmavakuutuksen, koska liikun aktiivisesti. Silloin tapaturmien todennäköisyys kasvaa. Mielestäni on viisasta ottaa kaikki riskit etukäteen huomioon, Mäkinen sanoo.

TavaraTaxi on ollut Fennian asiakas jo 25 vuotta. Pitkä asiakassuhde on muuttunut vuosien aikana aidoksi kumppanuudeksi.

– Arvostan sitä, että on yksi yhteyshenkilö, jonka kanssa voin hoitaa henkilökohtaiset ja yritykseen liittyvät asiat, yrittäjä kertoo.

Lue lisää

YrittäjyysYrityksen vakuutuksetYrittäjän vakuutuksetArtikkeliYritys
Vakuutukset ja palvelutVahingotAsiakaspalveluUsein kysyttyäAjankohtaistaMedialleHenkilöasiakkaatTietoa FenniastaAvoimet työpaikatBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotTietosuoja ja käyttöehdotSaavutettavuusPuheluiden hinnat ja yksityisyyden suojaEvästeet