Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Yrittäjä, supersuoriutuja?

Yrittäjä, supersuoriutuja?

22.10.2017

Yrittäjäksi ryhtyminen ja yrittäjänä menestyminen on monen asian summa. Kysyimme, mitä uusi yrittäjä voi oppia kokeneelta ja mitä työntekijän kannattaisi omaksua yrittäjien ajatuksista?

Monelle spontaaniin mielikuvaan yrittämisestä liittyy vahva intohimo omaan työhön ja vapaus tehdä sitä haluamallaan tavalla. Mielikuvien kääntöpuolena on se, että yrittäjä on aina töissä eikä lomien pitäminen aina ole mahdollista. Psykologi ja työhyvinvointivalmentaja Sanna Kinnunen Zeneraattoreista ja työhyvinvoinnin asiantuntija Marjut Pukarinen Elosta vahvistavat, että mielikuvissa on aika paljon totta:

– Yrittäjyyteen sisältyy jo lähtökohtaisesti monta työhyvinvoinnin lähdettä, kuten merkityksellisyyden tunne, työn tulosten näkeminen, päätäntävalta työtavoista ja -ajoista sekä vapaus luoda itsensä näköinen yrityskulttuuri, Kinnunen listaa.

– Elon viime vuonna teettämässä kyselyssä yrittäjät arvioivat esimerkiksi omaa tyytyväisyyttään työhön keskimäärin kouluarvosanalla 8. Toki yrittäjyyteen liittyy työhyvinvoinnin suhteen myös enemmän haasteita kuin palkkatyössä. Yli 90 prosenttia suomalaisista yrityksistä on alle kymmenen hengen yrittäjävetoisia pienyrityksiä. Yrityksen menestyksellä on suora yhteys yrittäjän omaan hyvinvointiin ja vastuu oman talouden turvaamisesta tuo ison henkisen paineen, Pukarinen kertoo.

Keho ja mieli tarvitsevat palautumista

Pukarinen ja Kinnunen ovat tehneet työhyvinvointivalmennuksia myös yhdessä. Heidän mukaansa yrittäjät tiedostavat työhyvinvoinnin merkityksen nykyään hyvin, mutta omasta jaksamisesta huolehtiminen koetaan arjessa suurimmaksi haasteeksi.

– Yrittäjäksi on usein lähdetty tekemään suurella sydämellä omaa juttua. Moni saattaa ajatella, että jos tykkää siitä mitä tekee, työ ei kuormita samalla tavalla. Tiettyyn rajaan asti tämä on totta, mutta keho ja mieli eivät kestä loputtomiin, jos palautuminen jää kokonaan väliin, Kinnunen sanoo.

Pukarisen mukaan asenteiden taustalla vaikuttaa se, että Suomessa on kova henkinen arvostus yrittäjyyttä kohtaan.

– Yrittäjiin suhtaudutaan vähän kuin yli-ihmisinä, ja sitkeydestä, omistautumisesta ja luottamuksesta omaan liikeideaan puhutaan yrittäjän luonteenpiirteinä. Toisaalta on hyvä, että nykyään yrittäjien jaksamisesta puhutaan avoimemmin, eikä uupumusta tai epäonnistumisia enää tarvitse hävetä, hän sanoo.

Tasapainoa elämän eri osa-alueille

Myös yrittäjän omat luonteenpiirteet voivat altistaa jaksamisen venyttämiselle. Itseltään paljon vaativa ihminen, jolla on perfektionistisia taipumuksia, saattaa yrittäjänä ajaa itsensä uupumukseen saakka. Ajankäyttöä pitäisikin suunnitella ennakoivasti, koska keskellä uupumuskierrettä ei enää välttämättä hahmota, että se on omassa vallassa. Varsinkin kausiluontoisella alalla on hyvä miettiä ennalta keinoja jaksamisen ylläpitämiseen ruuhkahuippujen aikana ja toisaalta varata aikaa palautumiselle kiireen tasaantuessa.

– Työssä jaksamiseen liittyy kiinteästi työn, perheen ja vapaa-ajan tasapaino. Myös yrittäjällä olisi hyvä olla ainakin yksi mieluinen harrastus, vaikka kiireessä juuri siitä helposti karsitaan, Pukarinen sanoo.

Kinnunen muistuttaa, ettei vapaa-aika automaattisesti ole palauttavaa. Tutkimusten mukaan suomalaisten stressaavin päivä viikossa on nimittäin lauantai, johon ahdetaan niin asioiden hoitoa, kotitöitä ja suvun tai ystävien tapaamisia.

– On tärkeää, että arjessa on säännöllisesti palauttavia hetkiä – Kanarian-matka kerran vuodessa ei riitä. Kannattaa kokeilla, mikä itselle toimii: voiko työtä tauottaa tai jakaa viikkoa esimerkiksi niin, että tiettynä päivänä hoitaa kaikki palaverit, toisena päivänä luovuutta vaativat tehtävät ja kolmas päivä on varattu lapsille, hän vinkkaa.

Kasvu vaatii uutta kulmaa työhyvinvointiin

Yrittäjyyteen liittyvien asenteiden ja yrittäjän oman luonteen lisäksi työhyvinvoinnin haasteet voivat kytkeytyä yrityksen elinkaareen.

– Nuoressa yrityksessä riittää intoa ja tekemisen paloa, mutta yrittäjyyden, myynnin ja markkinoinnin opetteleminen vie aikaa. Ajanhallinta voi olla iso haaste, varsinkin kun samaan elämänvaiheeseen sijoittuu usein perheen perustaminen. Vakiintuneemmassa yrityksessä fokus siirtyy asiakkaiden säilyttämiseen, markkinoiden seuraamiseen sekä oman ja työntekijöiden osaamisen kehittämiseen. Silloin kannattaa miettiä, mitkä asiat täytyy säilyttää omissa käsissä ja missä voi käyttää ulkopuolista apua, Pukarinen sanoo.

Myös kasvu on tyypillinen saranakohta, jossa yrittäjä joutuu pohtimaan työhyvinvointia uudesta kulmasta:

– Yhden tai muutaman hengen yrityksessä asiat hoituvat usein kasvotusten, eikä strategiaa, johtamisjärjestelmiä tai toimintatapoja ole tarpeen kirjata ylös. Jos näistä asioista ei huolehdita, kun työntekijöitä palkataan lisää, ollaan nopeasti ongelmissa. Siinä vaiheessa muutosvalmennus tai esimieskoulutus voi olla todella arvokasta, Kinnunen sanoo.

Yrittäjä, näin huolehdit työhyvinvoinnista

Marjut Pukarinen

Suunnittele ajankäyttösi etukäteen:
Mieti työpäivän tauottamisen lisäksi myös lomia hyvissä ajoin etukäteen. Jos pitkään yhtäjaksoiseen lomaan ei ole mahdollisuutta, pyri järjestämään vaikka pidennettyjä viikonloppuja.

Verkostoidu:
Verkostojen kautta voi saada vertaistuen lisäksi arvokasta sparrausapua, mentorointia tai työnohjausapua, mikä on todella tärkeää erityisesti yksinyrittäjille ja nuorille. Käy oman toimialan tai yrittäjien tilaisuuksissa, osallistu yrittäjyyskoulutuksiin tai liity sosiaalisen median yhteisöihin.

Panosta omaan kehittymiseen:
Oman ammatillisen osaamisen päivittäminen ruokkii yritystoimintaa ja luo uusia ajatuksia. Esimerkiksi digitaalisten työkalujen, kuten sosiaalisen median, hyödyntäminen voi tuntua vieraalta tai pakkopullalta vanhemmalle yrittäjäpolvelle, mutta toisaalta se luo paljon uusia mahdollisuuksia yrityksen markkinointiin ja myyntiin.

Pidä suhteet yllä läheisiin:
Vaikka varsinkin ruuhkavuosina ajankäyttö on haastavaa, perhe on myös iso voimavara. Huolehdi myös ystävyyssuhteiden säilymisestä, vaikka erityisesti liiketoiminnan alkuvaiheessa yrittäjyys voi viedä mennessään.

Ole armollinen itsellesi:
Pyri elämään hetkessä sekä nauttimaan ja iloitsemaan arjesta, vaikka se olisi hektistä. Oma hyvinvointi vaikuttaa myös yritystoiminnan menestymiseen.

Sanna Kinnunen

Opettele kuuntelemaan omaa jaksamistasi:
Arvioi illalla numerolla 0-10, miltä mielesi ja kehosi jaksaminen tuntui. Halutessasi voit kirjata myös päähuomioita plussilla ja miinuksilla. Piirrä itsellesi kerran kuussa käyrä, joka kertoo, mihin suuntaan jaksamisesi on menossa. Plussien ja miinusten avulla opit, mikä sitä parantaa tai huonontaa.

Pidä mikrotaukoja:
2-15 minuutin tauot auttavat irrottautumaan: käy lounaalla tai kahvitauolla työpaikan ulkopuolella, tee rentoutusharjoitus tai lyhyt kävely. Työpäivän aikaiset tauot parantavat työtehoa ja edistävät palautumista työpäivän jälkeen.

Tee minirentoutusharjoitus:
Keskity omaan hengitykseen, hengitä sisään kolmeen laskien ja ulos kuuteen laskien. Toista 5-10 kertaa. Ulos hengityksen pidentäminen rauhoittaa kehoa. Hengitysharjoituksen voi tehdä vaikka kesken palaverin, jos huomaa stressitason nousevan.

Merkitse kalenteriin hyvän mielen juttuja:
Pidä suunnitelmistasi kiinni ja suhtaudu merkintöihin kuin ne olisivat tärkeimmän asiakkaan tapaamisia.

Fennia-lehti 3/2017
Teksti: Julia Kristensen

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja