Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista

Viisi näkökulmaa muotoilusta

12.5.2020

Muotoilu ulottuu kaikille elämän osa-alueille. Fennia Prize -designkilpailun kunniaksi puheenvuoron saa viisi kilpailussa palkittua. Ihmiset palkittujen töiden takana kertovat, mitä kaikkea sana muotoilu voi pitää sisällään.

Fennia Prize -muotoilukilpailussa mukana oli tuotteita, konsepteja ja palveluita, joiden suunnittelemisessa ja toteuttamisessa on käytetty muotoilua kokonaisvaltaisesti ja innovatiivisesti.

Mitä muotoilu on ja mitä se merkitsee muotoilupäällikölle, projektipäällikölle, muotoilijalle, luovalle muotoilujohtajalle ja palvelumuotoilijalle heidän omien tuotteidensa ja konseptiensa kautta katsottuna? Viisi erilaista näkökulmaa muotoiluista kertoo, että design on erinomainen lähestymistapa ymmärtää ja palvella asiakkaita yhä paremmin.

Planmeca, Planmeca Viso™ G5 -röntgenlaite: Kari Malmén

Potilasmukavuus muotoilun kulmakivenä

– Laite on käyttäjälleen työkalu ja on tärkeää, että laitteen käyttö on helppoa. Potilaan asettelun tulee olla helppoa ja luontevaa. Toisaalta, onnistunutta kuvausta auttaa olennaisesti, jos potilas pystyy olemaan rento. Tähän taas auttaa, jos laite ei ole teknisen ja pelottavan näköinen, pohtii Planmecan muotoilupäällikkö Kari Malmén Planmeca Viso™ G5 -röntgenlaitteesta.

Digitaalisuus vaatii muotoilulta jykevyyttä

Harvan röntgenlaitteen kehitys lähtee täysin nollasta. Nykyiset laitteet ovat generaatioita aiemmista. Yrityksen aiempi Planmeca ProMax® -laitesukupolvi kehitettiin 2000-luvun alussa, jolloin kuvantaminen perustui vielä filmitekniikkaan. Nykyinen Planmeca Viso G5 on suoradigitaalinen KKTT-laite, jolla onnistuvat niin 2D- kuin 3D-kuvantaminenkin.

– Digitaalisuus vaatii laitteelta jykevää runkoa, ja laitteen liikkuminen kuvantamisen aikana piti pystyä eliminoimaan mahdollisimman pieneksi. Tämä oli yksi ponnin siihen, miksi halusimme kehittää uuden laitteen markkinoille, Malmén kertoo.

Muotoilu on luovaa tetristä

Muotoilun Malmén kertoo olevan kuin tetristä, luovaa ongelmanratkaisua, jota tehdään kauaskantoisesti, sillä laitteiden tulee kestää aikaa.

– Muotoilu on kokonaisuus ongelmia ratkaistavaksi. On erilaisia reunaehtoja, jotka määräävät puitteet. Niiden pohjalta edetään kohti valmista tuotetta, Malmén päättää.

Turun kaupunki, kaupunkiopastamisen konsepti: Riikka Niemelä

Turun kaupungin kaupunkiopastamisen konseptin juuret juontavat kulttuuripääkaupunkivuoteen 2011, jolloin kulttuurikohteisiin tehtiin väliaikaisia opasteita. Nykyiseen konseptiin oppia on haettu niin Lontoosta kuin Bristolista ja palkittu konsepti saa jatkoa Turussa seuraavien vuosien aikana. Turun kaupungin partnerina konseptoinnissa on toiminut Design Studio Muotohiomo, kertoo hankkeen projektipäällikkö Riikka Niemelä.

Mallia Lontoosta

– Lontoossa metrot ovat todella ylikuormittuneita ja siellä on pohdittu, miten ihmiset saadaan liikkumaan maan päällä. Lontoon keskusta-alueen opasteet rakentuvat 5 minuutin ja 15 minuutin kävelysäteiden ympärille. Kun matkat eivät ole niin pitkiä, valitsevat ihmiset kävelyn todennäköisemmin, Niemelä kertoo.

Turussa kaupunkia halkoo ikoninen Aurajoki, joka on luonnollisesti keskeinen osa kaupunkiopastamista. Sen avulla voidaan helpottaa kaupunkitilan luettavuutta.

Muotoilua monessa muodossa

Kaupunkiopastamisen konseptin suunnitteluun on ollut vaikuttamassa iso joukko ihmisiä: asiantuntijoita kaupungin eri toimialoilta, erityisryhmien edustajia ja kaupunkilaisia. Suunnittelussa on hyödynnetty niin palvelumuotoilun kuin graafisen ja teollisen muotoilun työkaluja.

– Aina ei ymmärretä, että kaupunkiorganisaatiot tilaavat ja hyödyntävät paljon muotoilua. Siksi päätimme Muotohiomon innostamana osallistua Fennia Prize -kilpailuun kaupunkiopastamisen konseptilla, Niemelä kertaa.

CAKE, Ridecake: Stefan Ytterborn

CAKE on ruotsalainen täysin sähköllä toimivia off road -moottoripyöriä valmistava yritys. Yrityksen toimitusjohtaja ja mies pyörien takana on suomalaisillekin Iittalan, Hackmanin ja Arabian kautta tuttu Stefan Ytterborn, joka kertoo CAKE:n syntyneen missiosta päästä 0-päästöihin yhdistämällä muotoilu vastuullisuuteen.

Parhaimmillaan muotoilu on ilmiselvää

CAKE:n kehittämää Ridecakea on helppo ajaa, siitä ei synny minkäänlaisia päästöjä eikä hiljainen laite ole häiriöksi muille. Ytterbornia ajoi kiinnostus merkitykselliseen innovaatioon ja toiminnallisuuteen:

– Kun laatu kohtaa harkitun muotoilun, kääntää teknologia moottoripyöräilyn käsitteen ylösalaisin, tehden hyvää koko bisnekselle, Ytterborn kertoo.

Ytterbornin mukaan Ridecaken muotoiluprosessi syntyi tarpeesta luoda jotakin puhdasta, tarkoituksenmukaista ja luokseenkutsuvaa. Parhaimmillaan muotoilu on Ytterbornin mukaan ilmiselvää, näin olisi aina pitänyt tehdä.

Fennia Prizen kautta nykymuotoilu saa arvostetun tuomariston arvostuksen

Muotoilupalkinnolla on Ytterbornin mukaan muutamakin erinomainen puoli:

– Arvostettu ja itsenäinen tuomaristo arvostaa työtäsi, boostaa uskottavuuttasi. Sinun ei tarvitse itse “nolosti” hehkuttaa potentiaalista erinomaisuuttasi, listaa Ytterborn designkilpailuun osallistumisen hyötyjä.

Fiskars, Norden kirveet: Petteri Masalin

Suomen vanhimman perheyrityksen Fiskarsin Creative Design Lead Petteri Masalin kertoo muotoilun olevan elämäntyyli, jota ei pääse karkuun koskaan.

– Maailma voi muotoilijan silmin olla joskus raskas paikka, jos näkee pelkästään parannustarpeita ympärillään.

Muotoilun keskiössä kuluttajan tarpeet

Fiskarsin Norden kirveiden tarina sai alkunsa viitisen vuotta sitten. Puuvartiset kirveet ovat iso osa Fiskarsin aiempaa historiaa. Kuitukirveiden jälkeen on taas puuvarsien aika. Fiskarsilla haluttiin kehittää perinteinen puuvartinen kirves, jossa yhdistyisivät luonnollisuus sekä täydellinen käytettävyys.

Muotoilun keskeisin ajatus Fiskarsilla lähtee liikkeelle perinteitä noudattaen oikeiden ihmisten tarkkailusta ja vastauksien etsimisestä siihen, minkälaisia ongelmia kuluttaja kohtaa ja miten näihin voidaan muotoilun avulla vastata.

Muotoilu on joukkuepeliä

Vaikka Norden kirveen osalta teollinen muotoilu nousee tärkeään osaan, ei Masalinin mukaan hyvän tuotteen muotoilua pysty tekemään pelkästään muotoilijan ehdoilla. Tarvitaan monen alan osaajia myynnistä logistikkaan, ennen kuin Norden kirveet saadaan toimivana pakettiin ja jälleenmyyjille myyntiin.

Fennia Prizessa menestyminen indikoi menestystä maailmalla

Fennia Prizeen Fiskarsilla suhtaudutaan syvällä kunnioituksella, sillä kilpailussa menestyminen on Masalinin mukaan aiemminkin indikoinut menestystä myös maailmalla.

– Jos menestyy Fennia Prizessa pärjää myös muualla, Masalin linjaa.

Hive Helsinki, Designtoimisto Kuudes: Susanna Ollila

Hive Helsinki on Supercellin perustama koodauskoulu, joka perustuu ranskalaiseen Ecole 42 -konseptiin. Hivessa opettaja-oppilas-asetelman on korvannut vertaisoppiminen yhdessä ongelmanratkaisun ja projektityöskentelyn kanssa.

Muotoilun avulla paljastui ennakkoluuloja koodaamisesta

Designtoimisto Kuudes vastasi Hive Helsingin brändikokemuksen suunnittelusta ilmeen, tilojen ja verkkosivun osalta. Palvelumuotoilija Susanna Ollila Kuudennesta kertoo, että suunnittelussa lähdettiin liikkeelle asiakasymmärryksestä, jossa tutkittiin teknologia-alan ja tulevaisuuden vaateita. Se vahvisti, että koodaaminen mielletään edelleen yksinäiseksi ja miehiseksi alaksi. Tätä ei auta se, että alan brändit kommunikoivat usein korostetun kylmien ja teknisten brändien kautta.

– Hiven suunnittelutyössä haluttiin avata, että kuka vain voi olla koodaaja, sillä koodaaminen liittyy lähes kaikkeen, mitä ympärillämme tapahtuu.

Hive on houkutellut laajan joukon erilaisia hakijoita. Koodikoulun tähänastisista hakijoista 33% on naisia. Ensimmäisenä kouluun valittujen opiskelijoiden ikäjakauma ulottuu 17-vuotiaasta aina 55-vuotiaaseen.

Ongelmanratkaisu muotoilun ja koodaamisen yhteisenä tekijänä

Ollilan mukaan muotoilussa ja koodaamisessa on paljon samaa, sillä ne vaativat kykyä luovaan ajatteluun ja ongelmanratkaisuun.

– Muotoiluajattelu voi auttaa paljastamaan ja murtamaan tiedostamatta luotuja raja-aitoja ja tavoittamaan uusia kohderyhmiä, Ollila linjaa.

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Yksityisyyden suoja puhelinpalvelussa
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisää evästeistä.