Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista

Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2018: Menestyvää hiustenhoitoa kolmessa polvessa

19.10.2018

Yli 50 vuotta sitten perustetun Beauty Hair Sirpa Mansnerin menestyksen salaisuutena ovat tinkimätön ammattitaito ja rautainen bisnesosaaminen.

Kun Sirpa Mansner perusti kampaamo-yrityksensä vain 19-vuotiaana vuonna 1967, oli hänelle alusta asti selvää, minkälaisen brändin hän halusi, vaikkei brändi-termiä vielä tuolloin tunnettukaan.

– Olin ehdoton ammattitaidon suhteen ja kävin alusta asti ulkomailla paitsi opiskelemassa alan trendejä, myös liikkeenjohdon kursseilla. Halusin yhdistää luovaan käsityöammattiin korkean ammattitaidon ja bisnesosaamisen. Beauty Hair Sirpa Mansnerin perustaminen oli rohkea veto, mutta myös aika oli erilainen.

– Tuon ajan koulutus oli paljon vaativampaa kuin nykyisin. Olimme koko opiskeluajan samalla oikeissa töissä. Niinpä monilla valmistuvilla kampaajilla saattoi olla jo valmiina oma asiakaskuntansa, Mansner sanoo.

Mansner tarkkaili alusta asti yrityksen kannattavuutta ja piti samalla huolen, että puskuri oli kunnossa vaikeampien aikojen varalta. Laskelmien ansiosta Beauty Hair Sirpa Mansner on kasvanut 14 liikkeen ja lähes 100 työntekijän yritykseksi. Merkittävää tunnustusta on tullut myös maailmalta: Beauty Hair Sirpa Mansner sai vuonna 2002 kannattavuuspalkinnon maailmanlaajuisessa Salon Global Bisnes Awards -kilpailussa, jossa oli mukana 3 500 maailman suurinta kampaamoa.

Mansner siirsi yrityksensä johtamisen lapsilleen Nina Olander-Villegasille ja Sebastian Strömille vuonna 2012. Sukupolvenvaihdos sujui luontevasti, sillä Olander-Villegas on työskennellyt yrityksessä koko aikuisikänsä ja Strömkin on ehtinyt olla siellä viimeiset 12 vuotta. Myös Strömin vaimo Helena Ström työskentelee yrityksessä. Kolmaskin sukupolvi on jo perehtynyt toimintaan. Olander-Villegasin lapset Vanessa Villegas ja Victor Villegas toimivat yrityksen johtokunnassa ja Vanessa Villegas lisäksi yrityksen hallintotehtävissä.

Työntekijöiden koulutus on sijoitus

Koska kampaaja on trendivetoinen käsityöammatti, on jatkuva ammatillinen koulutus yritykselle erityisen tärkeää. Beauty Hair Sirpa Mansner tarjoaa työntekijöilleen runsaasti mahdollisuuksia kouluttautua alalla.

– Olemme laskeneet, että panostus koulutuksiin myös maksaa itsensä takaisin. Kyse on ammattitaidon lisäksi myös inspiraatiosta. Luovuus työnteossa säilyy ja saa uusia ideoita. Myös asiakkaat ovat niistä kiinnostuneita ja kysyvät usein, mikä on viimeisin trendi, Olander-Villegas kertoo.

Myös miesten trenditietoisuus on lisääntynyt selvästi ja he huolehtivat ulkonäöstään ja terveydestään paljon aiempaa enemmän. Olander-Villegas kävi pitkään kampaamoalan kilpailuissa ja sai niissä menestystä, muun muassa Suomen mestaruuden vuonna 1992. Kilpauran jälkeen alkoi valmennus ja tuomarointi.

– Kilpailemisella olen hionut omaa ammattitaitoani ja se on avannut minulle paljon ovia. Moni meidänkin työntekijä on kiinnostunut kilpailemaan ja kehittymään, ja haluamme tukea heitä siinä.

Hyvin usein kampaamot myyvät palveluidensa lisäksi myös kampaamotuotteita. Silläkin saralla ala on muuttunut paljon viimeisen 10 vuoden aikana. Vielä 2000-luvulla ostettiin paljon halpatuotteita, mutta nykyään panostetaan yhä enemmän kalliimpiin merkkituotteisiin.

– Ihmiset ovat huomattavasti laatutietoisempia, samalla myös ympäristötietoisuus on lisääntynyt. Mekin katsomme hyvin tarkkaan, mitä tuotteita otamme valikoimaamme, Ström sanoo.

Yrittäjyys on Mansnerille, Olander-Villegasille ja Strömille elämäntapa, mutta myös vapaa-ajan merkitys on heille tärkeä. Tiivis perhe viettää paljon aikaa yhdessä niin töissä kuin vapaalla. Työasiat on kuitenkin onnistuttu sulkemaan pois vapaa-ajalta.

Digitalisaatiosta työkaluja myös hiustenhoitoon

Digitalisaation lisääntyminen näkyy markkinoinnissa ja sosiaalisessa mediassa, mutta myös hiustenhoidon tueksi on nykyään saatavilla uusinta teknologiaa. Tänä vuonna Beauty Hair Sirpa Mansner valittiin ensimmäisenä Pohjoismaisena yrityksenä kumppaniksi Wellan System Professional -hiusanalyysiin, jota voidaan pitää eräänlaisena hiusalan luksustuotteena.

– Asiakkaalle tehdään kampaamossa tietokonesovelluksen avulla hiusanalyysi, jonka perusteella hän saa yksilöllisen hoito-ohjeen. Sovelluksessa on 174 miljoonaa erilaista hoitokombinaatiota, Ström kertoo.

Voidakseen menestyä kampaamoalalla on pysyttävä perillä trendeistä. Tämä asettaa kovat vaatimukset kaikille yrityksen työntekijöille.

– On tärkeää, että mukana on kaikenlaisia ja kaikenikäisiä kampaajia. Meidän asiakaskuntamme on laaja, ja jotkut ovat käyneet meillä vuosikymmeniä. Perusarvomme on, että jokainen asiakas saa yhtä korkealuokkaisen palvelun, Olander-Villegas sanoo.

Beauty Hair Sirpa Mansner, Helsinki

  • Perustettu 1967
  • Perustaja Sirpa Mansner
  • Toimitusjohtaja Nina Olander-Villegas
  • Työntekijöitä 95
  • Liikevaihto 4,8 milj. euroa. Beauty Hair Sirpa Mansner tarjoaa hius- ja kauneudenhoitopalveluja 14 liikkeessä Etelä-Suomessa.


Kuva: Esa Siltaloppi



Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja