Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista

Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2017: Missiona hyväntuulinen kuukautisvallankumous

20.10.2017

Yrittäjän oma käytännöllinen ja toimiva muotoilu siivittivät Lunetten maailman suosituimmaksi kuukupin tuottajaksi. Tuotetta myydään jo yli 40:ssä maassa ja kysyntä on kasvussa.

Kaikki sai alkunsa, kun vuonna 2004 törmäsin itse käyttäjänä kuukautiskuppiin. Otin kupin käyttöön ja ajatustasolla mietin, että tämä on hyvä juttu. Minulla oli kuitenkin kaikenlaisia käytännön ongelmia, joista valittelin miehelleni Mikalle. Hän totesi, että ala tehdä omaa, toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Heli Kurjanen Lune Groupista kertoo.

– Meillä sattui olemaan perhetuttu, joka tietää silikonista kaiken. Lähdimme kesämökille ja piirsimme terassilla ruutupaperille suunnitelman, jatkaa Mika Kurjanen. Siitä meni kolme neljä kuukautta, niin sitten tuote oli maailmassa. Vähän vahingossahan tämä lähti liikkeelle, kun näimme tässä potentiaalia ja mahtavan tuotteen, toteavat Kurjaset yhteen ääneen.

Sattui vielä niin hyvin, että prototyyppi onnistui heti ensimmäisellä kerralla.

– Koetestiryhmänä olivat ystäväni ja he sanoivat, että tuote on ihan mahtava, siitä sitten lähdettiin liikkeelle, Heli Kurjanen kuvailee.

Verkon kautta aukesi kansainvälinen liiketoiminta

Ensin ajateltiin liiketoimintaa ihan pienenä ja tuotteita pakkailtiin olohuoneessa. Heti kohta kuitenkin Kurjasten perheessä ajateltiin isosti ja tehtiin liiketoimintasuunnitelma.

– Avasimme suomeksi ja englanniksi nettisivut ja meille tuli tosi nopeasti jälleenmyyntikyselyjä ja kuluttajilta viestejä, mistä kuppeja voisi ostaa, Heli Kurjanen kertoo.

Kuukuppi kestää lääketieteellisen silikonimateriaalinsa ansiosta käyttäjällään vuosia. Kurjaset tunnistivat heti alussa, että Suomen markkinat olivat kasvulle aivan liian pienet, vaikka myynti lähti Suomessa hyvin käyntiin.

– Pääasiassa toimimme jälleenmyyjien kanssa, mutta teemme työtä siellä, missä alkaa sähinä käymään, kuten vaikkapa Etelä-Koreassa haemme juuri nyt lääketieteellisen laitteen lisenssiä tuotteellemme. Yhdysvalloissa toimintaa pyörittää tytäryhtiö, Heli Kurjanen kertoo.

Lune Groupissa uskotaan kasvuun ja tarpeen heräämiseen silloin, kun aika on kypsä.

– Kysyntää tulee, kun on tullakseen, ei voi työntää mitään väkisin markkinoille. Haluamme myös jättää jälkeemme jotain muutakin eettistä, kuin vain hyvän firman, painottaa Mika Kurjanen.

Eettistä yritystoimintaa avittaa avoimuuden lisääntyminen

Sosiaalinen media ja internet ovat lisänneet avoimuutta kuukautisista puhuttaessa. Lunette -kuukautiskuppien muotoilija Heli Kurjanen on todella tyytyväinen tiedon leviämisestä ja normaalista keskustelusta aivan luonnollisesta aiheesta. Jatkuvasti hän on samalla myös asennemuutosmatkalla.

Yhtiö tekee yhteistyötä hyväntekeväisyysjärjestön kanssa Afrikan isoimmassa slummissa Keniassa ja on mukana mahdollistamassa seksuaalikasvatusta ja kuukautiskoulutusta sekä pojille että tytöille. Lopuksi köyhän slummin tytöt, joilla ei ole mahdollisuuksia hankkia kuukautissuojia saavat kupit.

Lunette-kuukautiskuppi kulkee Avainlippu ja Design from Finland -leimojen alla ja näistä ollaan ylpeitä Juupajoella. Yrityksessä ollaan tultu muutaman tuhannen kupin vuosittaisesta tuotantomäärästä melkein miljoonan kappaleen vauhtiin. Ulkoasu ja muotoilu ovat tuotepakkauksessa tärkeitä.

– Tämä ei ole pelkästään kuukautissuoja vaan se on vähän enemmän. Tasapainoilemme tuotteen kanssa tarkasti, tämä on luksustuote, mutta samalla kuitenkin ekologinen tuote, pohtivat Kurjaset pöydän ääressä entisessä olohuoneessaan, nykyisissä yrityksen tiloissa, kertoo Heli Kurjanen.

Kuukautiset ovat meidän bisnes

Lune Groupin ei ole tarkoitus laajentaa tuotevalikoimaa.

– Kuukautiset ovat ne meidän bisnes, kaikki liittyy siihen. Valtava määrä kuukautisikäisiä on vielä käännytettävänä, Heli nauraa.

– Olemme pystyneet rahoittamaan firmaa tulorahoituksella ja kun emme ole lähteneet rönsyilemään, kaikki on pysynyt hanskassa, Heli Kurjanen kertoo ja jatkaa samaan hengenvetoon, että kehitysmaissa on 500 miljoonaa naista ilman kuukautissuojaa, joten potentiaaliset asiakkaat eivät lopu kesken.

Yrittäjänä jokainen päivä on huippuhetki

– Olen yrittäjä sielunmaisemaltani, tykkään, että on paljon töitä ja haasteita. Olen oppinut paljon bisneksen pyörittämisestä ja tavannut niin paljon ihania ihmisiä maailmalla, kertoo Heli Kurjanen yrittäjyyden lahjasta.

Mika Kurjanen kertoo, että hän oikeastaan elää yrittäjyyttä ja toimii usein kuin taiteilija, silloin kun inspiraatio iskee, on tehtävä. Hän on ollut 14-vuotiaasta asti yrittäjänä.

– Koskaan en ole saanut palkkaa keneltäkään työnantajalta. Pystyn olemaan mukana sellaisissa asioissa, joista en osannut edes kuvitellakaan koulupoikana. Parhaat asiat ovat aineettomia ja merkityksellisiä, sanoo Mika Kurjanen.

– Kun asiakas sanoo, että tämä tuote on muuttanut elämäni, se on minulle yrittäjänä huippujuttu, summaa Heli Kurjanen.

Lune Group Oy Ltd, Juupajoki

  • Perustettu vuonna 2005
  • Perustajat Heli ja Mika Kurjanen
  • Työntekijöitä 9 Vientiä yli 40 maahan Liikevaihto konsernissa 6 miljoonaa euroa (2017) Taloudellinen ja ekologinen kuukautiskuppi sopii kaikenikäisille ja siitä on saatavilla kaksi erilaista kokoa ja viisi eri väriä.

Kuva: Esa Siltaloppi






Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja