Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista

Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2014: Valkoinen herkku kannattavan kasvun takeena

24.10.2014

Tehtaan portin pielessä näkyy kyltti, jossa lukee komeasti Food Factory. Elintarviketehtaalla Tanssilavantiellä on käynnissä melkoinen rakentamisen vilske, kun kuorma- ja maitotankkiautot ajavat vuorotellen pihaan. Toimitusjohtaja Raino Kukkonen kertoo, että hän on ostanut neljä kertaa lisämaata tuotannon laajentuessa. Kymmenen vuoden aikana tuotantoon on investoitu noin 25 miljoonaa euroa. Nyt on meneillään toimiston saneeraus sekä tehdas- ja varastotilojen laajennus, jotta henkilökuntaa ja maitoa mahtuu tehtaalle enemmän.

Kaslink Foods aloitti toimintansa kastikepohjien valmistuksella vuonna 2002. Tänä päivänä tuotteita on yli 130. Kouvolan tehtaalta lähtee vuosittain 100 miljoonaa purkkia Suomeen ja maailmalle.

– Kyllä kinuskikastikkeestakin tulee liikevaihtoa, kun sitä myy miljoona purkkia vuodessa, 44- vuotiaana yrittäjäksi ryhtynyt Raino Kukkonen tokaisee.

– Meijerillä kokeillaan jatkuvasti uusia reseptejä ja tuotetaan vuosittain 10–15 uutta tuotetta. Kilpailu elintarvikebisneksessä on kovaa ja koko ajan täytyy uudistua, toteavat yrityksen perustajan pojat, Tuomas ja Matti Kukkonen. He ovat kasvaneet tuotteiden parissa perheyrittäjyyteen ja työskentelevät yrityksen johdossa luotsaamassa yritystä tulevaisuuteen.

– Meillä on hyvä liikeidea, kotimainen mainio raaka-aine – maito – , ammattitaitoinen henkilökunta, kustannustehokas tuotantoprosessi sekä kasvuhalukkuutta. Toki ’Rouva Fortuna’ on myös vieraillut meillä usein, eli onnea on ollut matkassa. Liikevaihto ja henkilökunnan määrä ovat kasvaneet kuudessa vuodessa keskimäärin yli 50 prosenttia joka vuosi, kertoo Raino Kukkonen jämptisti, unohtamatta yli 40 vuoden meijerikokemuksen mukanaan tuomaa nöyryyttä.

Maitotuotteiden lisäksi Kouvolassa tuotetaan erilaisia kastikepohjia sekä kastikkeita, joista kaikki alkoi. Perinteinen Demi-glace-kastikepohja porisee terästankissa yhtäjaksoisesti 20 tuntia ja samalla kertaa sitä keitetään hieman reilummin, yhteensä 20 000 litraa. Terästankin reseptien sisältö on tarkkaan mietitty yhdessä Michelintähtikokkien kanssa ja raaka-aineet ovat pääasiassa kotimaisia. Lopputuote on helppo kuljettaa ja säilyvyys aseptisessa pakkauksessa on hyvä.

Maitoa suoraan tuottajilta

Kaslinkin tehtaan läpi kulkee vuosittain useita kymmeniä miljoonia litroja kotimaista maitoa.

– Kun maito tulee sisään tänään, se käsitellään ja pakataan seuraavana päivänä. Sen jälkeen se lähtee kohti maitohyllyjä ja on kuluttajilla kolmantena päivänä lypsystä, kertoo Kukkonen ohi vilahtavien maitopurkkien ääressä.

On tärkeää, että maidon toimitusketju pysyy lyhyenä ja nopeana, siksi Kaslink on tehnyt myös sopimuksia alueella toimivien maidontuottajien kanssa.

Jokimaan sopimustuottajan maitotilalla lehmät jonottavat rauhallisesti vuoroaan automaattisesti pesevään, desinfioivaan ja lypsävään lypsyrobottiin kuin ihmiset hampurilaisketjun autokaistalla. Ari ja Marjo Ahosen reilun sadan lehmän valoisassa pihatossa automatisoitu lypsäminen on käynnissä kellon ympäri ja maitoa suihkuaa tasaisesti tankkiin. Muutaman päivän kuluttua meijerin lähellä tuotettu maito on juotavissa Maire-purkista.

Perhemeijerissä on juuri loppukesästä lanseerattu uusi laktoositon Maire-maitotuotesarja, josta tällä hetkellä löytyy maitojuomia ja kuohukermaa. Kymenlaaksolaiset olivat jo odottaneet ja kyselleet laktoosittomia lähimaitotuotteita. Maire sisältää 10 prosenttia enemmän proteiinia kuin tavallinen maito, mutta muutoin meijerissä ei ole vielä valmistettu erityisiä maitoproteiinituotteita.

Nimiehdotuksia omalle tuotteelle oli lukuisia, mutta lopulta nimi löytyikin läheltä. Nimeksi valikoitui Kaslinkilla työskentelevän yrittäjäperheen poikien äidin, Mairen nimi.

– Olen kahden Mairen loukussa, Raino Kukkonen naurahtaa.

Kaslink Foods Oy

  • Toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Raino Kukkonen
  • Perustettu vuonna 2001, toiminta alkoi vuonna 2002
  • Elintarviketeollisuusyritys, joka on keskittynyt maito- ja kermatuotteiden sekä kastikkeiden ja kastikepohjien sopimusvalmistukseen.
  • Toimittaa tuotteita Suomeen ja Keski-Eurooppaan, vientiä 16 maahan
  • Liikevaihto noin 60 milj. eur (2014)
  • Työllistää 108 henkilöä

Kuva: Esa Siltaloppi


Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja