Så här betjänar vi

Så här betjänar vi

Som kund hos oss har du tillgång till olika tjänster som underlättar att klara av skador. Vare sig det är fråga om att du skadar dig, rören läcker eller bilen krånglar, får du hjälp från ett och samma telefonnummer. Utöver via telefon ger vi service på nätet och vid behov på våra kontor.

Skadetjänster

Våra skadetjänster underlättar att uträtta ärenden när en skada är framme. Vi ger råd, gör en skadeanmälan åt dig och tar fram den hjälp du behöver genom ett samtal. Det trevligaste är att du betalar högst en eventuell självrisk för de tjänster som bokats via oss.

Tjänster för hemförsäkringskunder

Fennias husassistans 24h

Drabbades ditt egnahemshus av en vattenskada eller brand eller skadades sommarstugan i en storm? Är det omöjligt att bo hemma efter skadan? Fennias husassistans 24h hjälper dig i samtliga ärenden som gäller skador på egnahemshus, sommarstuga eller uthus. Du kan anmäla en skada dygnet runt.

Varför ska jag använda Husassistans 24h?

  • Vi reder ut hjälpbehovet och organiserar den hjälp du behöver.
  • Vi beställer skadekartläggning åt dig.
  • Vi hjälper dig att reparera skadorna.

Läs mer
 

Fennias skadetjänst för mobilapparater

Hos vår skadetjänst för mobilapparater får du med ett samtal veta om skadan på telefonen, surfplattan, smartklockan eller på någon annan mobil enhet kan ersättas eller om du får en penningersättning för den skadade enheten, om den kan lagas eller om du får en helt ny istället. På tjänsten får du också råd om t.ex. hur enheten skickas för service.

Varför ska jag använda skadetjänsten för mobilapparater?

  • Du behöver inte betala kostnaderna för kostnadsberäkningen eller servicen, utan du betalar högst självrisken.
  • Vi använder alltid service som är auktoriserad av tillverkaren, vilket betyder att garantin fortsätter att gälla.
  • Under samtalet får du även råd och hjälp med andra skaderelaterade frågor.

Läs mer


 

Fennias anskaffningstjänst

Vår anskaffningstjänst levererar en ny vara direkt hem till dig. Tjänsten kan användas vid anskaffning av t.ex. nöjeselektronik, hushållsmaskiner, idrottsutrustning, cyklar och datautrustning. Den nya apparaten kan, om du så vill, även installeras.

Varför ska jag använda anskaffningstjänsten?

  • Du behöver inte själv skaffa en ny apparat eller grubbla över hemleverans.
  • Om du vill tar vi med den gamla apparaten.

Läs mer
 

Tjänster för personförsäkringskunder

FenniaVårdare

FenniaVårdaren är en sjukskötare som hjälper dig i frågor kring sjukdomar och olycksfall dagligen kl. 7–23. FenniaVårdaren bokar tid till vård och gör en skadeanmälan åt dig. När du använder tjänsten FenniaVårdare betalar du bara en eventuell självrisk för vården.

Varför ska jag använda tjänsten FenniaVårdare?

  • Du betalar högst en eventuell självrisk för vården.
  • FenniaVårdaren bokar tid direkt till den vård du behöver. Vården är effektiv, eftersom du genast får tid t.ex. till en specialist.
  • FenniaVårdaren ger dessutom råd och anvisningar för behandling hemma när symtomen väcker frågor.
     

Läs mer

 


Tjänster för fordonsförsäkringskunder

Fennias bilassistans 24h

Krockade du, bucklade någon till din bil, behöver du bärgning eller en hyrbil? Fennias bilassistans 24h hjälper i samtliga ärenden som gäller fordonskador i Finland och utomlands. Du kan anmäla en skada dygnet runt och du får hjälp med att reparera bilen och med att fortsätta din färd.

Varför ska jag använda Bilassistans 24h?

  • Vi gör skadeanmälan åt dig.
  • Vid behov ordnar vi bärgning och snabbreparerar fordonet på plats.
  • Vi ser till att du kan fortsätta din färd, t.ex. med en hyrbil.
  • Vi hjälper dig att boka tid för skadeinspektion och reparation av fordonet.
     

Läs mer


 

Fennias glasskadetjänst

Om din bilförsäkring omfattar en glasförsäkring, bokar du smidigt tid hos vår bilglasverkstadspartner på nätet eller via vår glasskadetjänst för att åtgärda små stenskott utan avgift. Om stenskottet har hunnit sprida sig och vindrutan måste bytas, betalar du högst en självrisk.

Varför ska jag använda Fennias glasskadetjänst?

  • Du får direkt tid för den service din bil behöver.
  • Vår bilglasverkstadspartner lagar stenskott utan avgift.
  • För byte av vindruta betalar du bara en självrisk.
     

Läs mer
 

Tjänster för reseförsäkringskunder

Fennias nödtjänst för utlandsresenärer

Nödtjänsten för utlandsresenärer hjälper om du insjuknar eller råkar ut för ett olycksfall under en resa. Tjänsten hjälper även t.ex. med researrangemang om resan avbryts. Nödtjänsten för utlandsresenärer är öppen dygnet runt.

Varför ska jag använda Nödtjänsten för utlandsresenärer?

  • Du har tillgång till Nödtjänsten för utlandsresenärer dygnet runt.
  • Om möjligt hänvisar vi dig till vård där du inte behöver betala för vården.
  • Om du behöver söka vård under utlandsresan eller om du hamnar i en knepig situation, får du alltid hjälp från ett telefonnummer.
     

Läs mer
 

FenniaVårdare

FenniaVårdaren hjälper dig på resor i Finland. FenniaVårdaren är en sjukskötare som hjälper dig i frågor kring sjukdomar och olycksfall i Finland dagligen kl. 7–23. FenniaVårdaren bokar tid till vård och gör en skadeanmälan åt dig. När du använder FenniaVårdaren betalar du bara en eventuell självrisk för vården.

Varför ska jag använda tjänsten FenniaVårdare?

  • Du betalar högst en eventuell självrisk för vården.
  • Du kan även söka vård för sjukdom under resa via FenniaVårdaren när du återvänt till Finland från en utlandsresa.
  • FenniaVårdaren ger dessutom råd och anvisningar för behandling hemma när symtomen väcker frågor.
     

Läs mer


 

Reseförsäkringskort i mobilen

Ett reseförsäkringskort i mobilen gör det enklare att söka vård under en resa utomlands.

Beställ kortet (på finska)

 

Servicekanaler

Du kan själv välja den servicekanal som passar dig för att uträtta ärenden. Sök information och teckna försäkringar på egen hand på vår webbplats, skicka meddelanden till oss via Mitt Fennia, fråga om råd via telefon eller kom och besök oss på våra kontor.

Nättjänster

Fennia.fi

På vår webbplats får du information om försäkringar, sparande, placeringar och kapitalförvaltning samt praktiska anvisningar för skadesituationer. Du kan också skicka en kontakt- eller offertbegäran eller teckna försäkringar på tjänsten Räkna ut och köp.

Mitt Fennia

På Mitt Fennia uträttar du smidigt och tryggt ärenden som gäller försäkringar och din kundrelation. Du kan t.ex. göra skadeanmälningar, uppdatera dina kontaktuppgifter eller begära en försäkringsoffert. Du loggar in på Mitt Fennia med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia

Räkna ut och köp

På tjänsten Räkna ut köp räknar du ut priser på försäkringar och tecknar försäkringar enkelt och tryggt. Om du vill träder försäkringen i kraft omgående.

Räkna ut och teckna försäkringar

Formulär för offertbegäran

Du kan be om en offert av oss för hela försäkringsskyddet för ditt hem och din familj smidigt på formuläret för offertbegäran.

Skicka offertbegäran

Telefon

Du har tillgång till telefontjänster för olika situationer. Skadetjänsterna hjälper när en skada är framme. Genom att ringa till telefontjänsten för försäkringsärenden kan du t.ex. göra ändringar i ditt försäkringsskydd.

Nedan hittar du aktuella telefonnummer och öppettider.

Se telefonnummer och öppettider

Kontor

Vi betjänar dig på våra försäkringskontor och försäkringsförmedlarnas försäljningsställen runt om i Finland.

Ta del av våra kontor
 

Vanliga frågor

Har du frågor om hur du uträttar ärenden hos oss eller frågor om försäkring? Se om du hittar svar på dina frågor nedan.

Uträtta ärenden hos oss

Vilka ärenden kan jag uträtta på egen hand på nätet?

Du kan söka ersättning, uppdatera dina kontaktuppgifter, skicka meddelanden och titta på dina försäkringar på Mitt Fennia. På tjänsten Räkna ut och köp kan du teckna försäkringar och lämna begäran om offert. Du kan också t.ex. be om mer tid för att betala räkningar och beställa e-faktura.

När ska jag ringa kundtjänsten för försäkringsärenden och när ersättningstjänsterna?

Ring kundtjänsten för försäkringsärenden när du har frågor kring din kundrelation. Om du t.ex. vill göra ändringar i försäkringar eller om du har frågor kring fakturering, ring kundtjänsten för försäkringsärenden. Om du däremot har frågor kring inträffade skador eller ansökning om ersättning, ring ersättningstjänsten. Du har väl tagit del av de skadetjänster som du har tillgång till?

Vem kan använda skadetjänsterna?

Olika försäkringar omfattar olika tjänster som underlättar att klara av skador. Till exempel Skyddet för hälsa inkluderar tjänsten FenniaVårdare, bilförsäkringen Fennias bilassistans 24h och byggförsäkringen Fennias husassistans 24h. Ta del av de tjänster som ingår i dina försäkringar i överkanten på denna sida.

Hälsa och välbefinnande

Vad är FenniaVårdare?

FenniaVårdaren är en sjukskötare som svarar på samtliga frågor kring hälsa, hänvisar dig till vård och gör en skadeanmälan åt dig. Ring FenniaVårdaren alltid när du insjuknar eller råkar ut för ett olycksfall var som helst i Finland. Tjänsten FenniaVårdare ingår i våra person- och reseförsäkringar.

Vi väntar barn. Hur ska jag förbereda mig för tillökning i familjen?

Grattis till tillökningen! Du kan teckna Skyddet för hälsa för ditt barn redan innan det har fötts.

Då säkerställer du att eventuella sjukdomar som senare visar sig inte begränsar barnets försäkringsskydd och att du smidigt kommer med babyn till privat vård. Du får också tillgång till tjänsten FenniaVårdare, där du när som helst får hjälp i frågor som gäller ditt barns hälsa. Kom även ihåg att försäkra det viktigaste för barnet, dvs. dig själv!

Hem och boende

Vad ska jag göra när jag flyttar?

Lämna ett meddelande om att du flyttar på Mitt Fennia. Uppge adress till den nya lägenheten och tidpunkten för när du flyttar. Kompisarna som hjälper med flyttlasset lönar det sig att försäkra med en talkoförsäkring. Läs mer om att flytta här.

Vilka försäkringar behöver jag när jag bygger eller renoverar?

Hemförsäkringen omfattar lösöre och handverktyg som finns på byggplatsen, mer värdefulla anordningar lönar det sig att försäkra separat. Du försäkrar dig själv och din familj med olycksfalls- och livförsäkringar, talkofolket med en talkoförsäkring och arbetstagarna med en obligatorisk försäkring för arbetstid. Läs mer om försäkringar för dig som bygger här.

Fordon

Vad är Fennias bilassistans 24h?

Bilassistans 24h är en tjänst avsedd för våra fordonsförsäkringskunder. Tjänsten hjälper i samtliga fordonsskadeärenden. Från tjänsten får du t.ex. hjälp på plats eller en tid till verkstaden.

Vad är skillnaden mellan trafikförsäkring och kasko?

En trafikförsäkring är obligatorisk för samtliga fordon som används i trafik. Trafikförsäkringen ersätter personskador till följd av en trafikolycka och egendomsskador som den oskyldiga parten drabbats av. Med en kaskoförsäkring skyddar du ditt eget fordon. Det finns olika kaskoförsäkringar, och du kan välja den som passar ditt fordon och din plånbok.

Resor

Vad täcker en reseförsäkring?

Du kan försäkra dig, ditt resgods eller båda. Du kan välja om försäkringen omfattar bara dig eller hela familjen. Dessutom kan du välja om du vill ha en fortlöpande reseförsäkring eller bara försäkra en enskild resa.

Vad händer om jag insjuknar eller råkar ut för ett olycksfall utomlands?

Du kan söka vård hos våra avtalsläkare. Merparten av dem fakturerar oss direkt för vården. Om du behöver hjälp med att söka vård, ring vår nödtjänst för utlandsresenärer. Kom ihåg att ha reseförsäkringskortet på dig alltid när du reser utomlands!

Var kan jag få ett reseförsäkringskort?

Du får reseförsäkringskortet per post när du tecknar en reseförsäkring. Du kan också beställa reseförsäkringskortet till din mobil här.

Har du mer frågor kring skador under resa?

Mer frågor och svar hittar du här.

Fakturering

Har du frågor kring fakturering? Vare sig ditt ärende gäller att ändra räkningens förfallodag eller att beställa e-faktura får du svar på frågor som gäller fakturering här.

Avtalskunder

Fennia har ett kundavtalssystem med tre nivåer: Fenniabonusavtal, Familjens Fenniaavtal och Företagarens Fenniaavtal. Våra avtalskunder får bland annat rabatt på försäkringspremier. Vi håller på att avskaffa kundavtalssystemet, och nya kundavtal ingås inte längre efter den 1 januari 2019.

 Skriv ut sidan