Vanliga frågor om fakturering

På den här sidan hittar du de vanligaste frågorna om vår fakturering. Om du inte hittar svar på din fråga, kan du skicka den till oss via Mitt Fennia eller ringa vår telefontjänst.

När får jag försäkringsräkningen?

Du får räkningen minst en månad före förfallodagen. Beroende på försäkringens begynnelsedatum kan faktureringsperioden för och storleken på den första räkningen avvika.

Skickas räkningen till mig per post?

Om du inte använder e-faktura, skickas räkningen per post. Du hittar dina räkningar även på Mitt Fennia med några dagars fördröjning. Där finns även dina tidigare räkningar. Påminnelsefakturor skickas alltid per post.

Hur kan jag börja använda e-faktura?

Du börjar använda e-faktura på din egen nätbank, och smidigast går det i samband med betalning av en räkning. Efter att du bekräftat betalningen erbjuder nätbanken möjlighet att ingå ett e-fakturaavtal. Då kan du direkt ingå avtalet.

Om du vill kan du börja använda e-faktura genom att logga in på nätbanken och leta fram ”Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia” från förteckningen över e-fakturerare. Genom att klicka på namnet kan du ingå avtalet.

I hur många delbetalningar kan jag betala försäkringen?

Du kan betala försäkringen i en eller flera delbetalningar (2, 3, 4, 6, 12) enligt ditt val. Om du vill ändra på antalet delbetalningar, skicka ett meddelande på Mitt Fennia och berätta i hur många delbetalningar du vill betala försäkringen. Ändringen träder i kraft från början av nästa försäkringsperiod.

Har räkningarna alltid samma referensnummer?

Varje räkning har ett eget referensnummer. Du hittar dina räkningar på Mitt Fennia, där du kan kolla uppgifterna om räkningen. Genom att använda räkningens referensnummer säkerställer du att betalningen hänför sig till rätt försäkring och undviker därmed onödiga betalningspåminnelser.

Kan jag få önskad förfallodag på räkningarna?

Du kan ändra förfallodagen på kommande räkningar genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia och ange din önskade förfallodag.

Hur beaktas försäkringsändringarna på räkningen?

  • Om den ursprungliga försäkringspremien minskar, upphävs räkningen och du får en ändringsräkning.
  • Om den ursprungliga räkningen ökar, får du en tilläggsräkning. Den ursprungliga räkningen ska dock betalas i detta fall.

Till vad behövs mitt kontonummer?

Vi behöver kontonumret för eventuell återbetalning av försäkringspremier. Kontrollera på Mitt Fennia under Mina uppgifter att ditt kontonummer är ajour. För ersättning som betalas ut för en skada meddelas kontonumret från fall till fall.

Var ser jag att räkningen har betalats?

Du kan kolla det på din nätbank.

Hur beställer jag en räkningskopia?

Du hittar dina räkningar på Mitt Fennia, där du kan skriva ut dem.

Kan jag få mer betalningstid?

Du kan begära mer betalningstid genom att skicka ett meddelande på Mitt Fennia eller ringa vår telefontjänst. Mer betalningstid kan ges 30 dagar räknat från förfallodagen. På betalningstid ska dröjsmålsränta betalas. 

Vad händer om jag inte betalar försäkringspremien?

Om betalningen av försäkringspremien försenas, skickar vi en betalningspåminnelse till dig 14 dagar efter förfallodagen. Betalningspåminnelsen skickas alltid per brev och en betalningspåminnelseavgift på 5 euro tas ut. Dessutom tar vi ut dröjsmålsränta, som debiteras i samband med nästa räkning.

Ytterligare information

Om e-faktura

Logga in på Mitt Fennia

 Skriv ut sidan