Uppskatta sommarjobbaren – ge bra handledning

Arvosta kesätyöntekijää - perehdytä hyvin

På flera företag möjliggör sommarjobbarna att de fast anställda kan åka på semester. Det lönar sig att planera och genomföra handledningen av sommarjobbarna noggrant för att säkerställa en trygg och bra sommar.

Även om den nya sommarjobbaren är bekant sedan tidigare eller en familjebekant, ska du inte ta saker för givet, utan se till att sommarjobbaren i god tid känner till eventuella risker förknippade med jobbet och kan fästa uppmärksamhet vid dem. Med handledningen visar du att sommarjobbaren är välkommen och att jobbet är av betydelse.

Ge handledning i hur anordningar och verktyg används, i trygga arbetssätt och i anvisningar för hur man ska agera i skadesituationer redan innan jobbet inleds.

– Det är bra att följa upp handledningen under sommaren och fråga sommarjobbaren om hen behöver mer handledning. Varje anställd får så mycket information under de första dagarna att det är bäst att gå igenom de frågor som nykomlingen känner att det behövs mer information om, säger Fennias riskchef Piia Kyllönen.

En namngiven handledare som ger stöd efter handledningsperioden är bra extra stöd för sommarjobbaren.

Det kan hända att sommarjobbaren tidvis arbetar helt ensam utan stöd av erfarna arbetstagare. Därför är det bra att se till att sommarjobbaren vet vilken tystnadsplikt hen har och vad hen ska göra t.ex. med företagets nycklar och räkningar. Falska räkningar är en sommarplåga. Därför är det viktigt att gå igenom fakturaärenden ordentligt. Likaså att ge bra handledning i datasäkerhetsfrågor.

En genomtänkt handledning leder till att sommarjobbaren kan jobba tryggt och motiverat. Dessutom kommer hen att berätta vidare om sina goda upplevelser. När du ger bra handledning bygger du samtidigt upp din arbetsgivarimage.

17.4.2019

 Skriv ut sidan