Frihet i mc-sadeln – Ahti Leväaho skulle helst köra hela tiden

Frihet i mc-sadeln

Motorcykeln får Ahti Leväaho att känna sig fri. Han har kört länge och hans värdefulla fordon är alltid i toppskick och försäkrat när mc-säsongen börjar på våren.

När Ahti Leväaho kliver upp på motorcykeln, startar motorn och kör iväg är han i sitt esse. Han älskar sin mc som han haft sedan 2002.

– När jag kör tänker jag att det här borde jag göra hela tiden!

Ahtis två andra stora intressen är dykning och båtliv, som båda har likheter med motorcykelkörning. Listan över likheter är samtidigt en lista över orsaker till att Ahti har just de fritidsintressena.

– Utelivet, anpassningen till naturförhållandena och tonvikten på resan i stället för målet, räknar han upp.

Man måste vara fokuserad när man kör motorcykel, och det är precis vad Ahti behöver.

– När jag kör kan jag inte koncentrera mig på något annat. Det är en bra motvikt till affärsvärlden, slipsarna och powerpointpresentationerna, säger Ahti som arbetar med försäljning och marknadsföring.

Proffsig service och försäkringen i skick

Med sin BMW R1200C har Ahti kört hundratals kilometer. Han gör sommarturer till Hangö och Insjöfinland och om vårkvällarna cruisar han till Brunnsparksstranden för en kopp kaffe.

– Jag ville ha en mc för lugn körning. Senare insåg jag att James Bond kör samma modell i en av filmerna. Kanske jag ville identifiera mig med honom, säger Ahti med ett skratt.

I Finland är det inte många veckor per år som bjuder på optimala körförhållanden. För att få ut allt av säsongen ser Ahti till att motorcykeln är i körskick så fort vårföret tillåter. Då är professionell service och uppdaterade försäkringar avgörande.

– Man kan säga att jag överservar min mc! Jag för den på professionell service varje år innan säsongen börjar. Jag vill inte ha några överraskningar när det gäller motorcykelns skick. Hellre betalar jag lite mer och ser till att den är servad i tid.

En passionerad motorcyklist som vet att den värdefulla mc:n är försäkrad sover också bättre. Tack vare försäkringen kan man köra utan bekymmer eftersom eventuella bucklor eller stölder ersätts och säsongen inte behöver avbrytas.

– Förutom obligatorisk trafikförsäkring har jag helkasko och avbrottsförsäkring.

Rätt kläder och bekant utrustning på resor

Förutom inrikes reser Ahti och hans mc-kompisar också ut i Europa för att köra i nya omgivningar. De reser först till Mellaneuropa och hyr sedan motorcyklarna där.

– På utlandsresorna hyr jag alltid samma märke som jag har hemma. Med tanke på säkerheten är det viktigt att jag vet hur reglagen fungerar.

Det bästa med resorna är gemenskapen, överraskningarna och frihetskänslan.

– Vi besöker ställen där vi aldrig skulle ha hamnat med en turistbuss. Vi kör på känsla och enligt väderprognoser utan några närmare planer.

I varierande förhållanden är det viktigt med bra och väderanpassad utrustning.

– En gång råkade jag ut för regn utan ordentliga kläder. Då tänkte jag att det får räcka med motorcyklarna!

Omtänksamma kompisar överallt

Motorcyklisterna har en fin gemenskap. Det syns särskilt i resten av Europa där åkningen har längre anor än i Finland. Gemenskapen är en del av säkerheten. Ingen blir lämnad på vägen.

– När du träffar en annan motorcyklist var som helst i världen har ni genast något att prata om och en gemensam grupptillhörighet. Motorcyklisterna har en socialt inkluderande och accepterande gemenskap!

Ute på vägarna hälsar motorcyklisterna på varandra och tar hand om varandra.

– Om du är ensam i trafiken och stannar vid vägkanten stannar passerande motorcyklister alltid för att fråga om allt är okej.

Oftast kör Ahti ändå i grupp. Han och kompisarna har kommit överens om att rytmen ska anpassas efter den som har minst körvana.

– Den som är trött räcker upp handen så tar vi en paus.

Lugnt och försiktigt i trafiken

Ahti har lärt sig mycket om trafiken genom att köra motorcykel. Hans inställning är att man ständigt lär sig något nytt.

– På mc:n är du tvungen att iaktta vägytan och trafiken på ett helt annat sätt än i bilen. Jag kör inte längre lika snabbt.

Under årens lopp har Ahti sett motorcykelolyckor som gjort honom till en ödmjuk och aktsam förare. Han är inte intresserad av att ge sig ut i dåligt väglag eller rusningstrafik.

– Jag tar hellre paus en dag än kör i svåra förhållanden.

För knappt tio år sedan blev Ahti pappa till sonen Emil. Faderskapet har fått honom att sakta ner ytterligare.

– Nu ansvarar jag inte bara för mig själv utan också för min pojke, och det har fått mig att köra ännu mer uppmärksamt.

21.5.2019

 Skriv ut sidan