Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista

Startupit kiihdyttävät oppimista

22.3.2018

Fira etsii globaalisti monistettavaa liikeideaa rakennetun ympäristön kehittämiseksi. Hyvien ideoiden syntyyn tarvitaan ihmisten välistä vuorovaikutusta, nopeaa oppimista ja haasteita päin käymistä, sanoo toimitusjohtaja Jussi Aho.

Tammikuun lopussa Jussi Aho piti henkilöstöinfoa työpaikallaan, Vantaan Technopoliksen kampuksella. Puheenvuoroaan varten hän oli etsinyt arkistostaan liiketoimintasuunnitelman vuodelta 2002, jolloin perustettiin rakennusliike Fira Oy.

Suunnitelman kohdassa 7.2 määriteltiin, miten aluksi vaativaan betonirakentamiseen keskittynyt yhtiö hyödyntäisi teknologiaa: ”Uusinta ICT-teknologiaa hyödynnetään mahdollisimman paljon. Pyritään hyödyntämään älyn tulo rakenteisiin ja rakennuksiin.”

Vuodesta 2009 Firaa johtanut Aho ihmettelee nyt, miten jo 17 vuotta sitten yhtiön perustajat – hän itse heidän joukossaan – saattoivat ennakoida teollisen internetin tulon.

‒ Se oli ällistyttävä löytö, Aho sanoo.

Ei kuitenkaan täysin yllättävä, jos katsoo Firan myöhempää kehitystä ja kun kuuntelee toimitusjohtajaa. Haastattelussa Jussi Ahon puheessa kuuluvat tiheään sanat alustatalous, skaalautuvat konseptit, startupit, digitalisaatio, palveluajattelu ja ihmisten välinen vuorovaikutus. Hän kertoo Firan edelleen lähestyvän nykyisyyttä tulevaisuudesta käsin ja johtavan kehitystyötä vision kautta.

‒ Yritys on kuin ihminen. Sillä on jo syntyessään tietty perusresepti, joka sisältää tärkeimmät elementit. Firassa ne ovat jatkuva kehityshalu ja tulevaisuuteen katsominen. Kehityshalun ilmentymä voi vaihtua, mutta se on koko ajan mukana.
Mutta mistä se halu tulee?

‒ Ihmisistä ja yrityskulttuurista, Aho vastaa. Me jaamme tietoa, puhumme ja teemme.

Tavoitteena globaali ilmiö

Fira tuli koko kansan tietoon lanseeraamalla vuonna 2016 ”kahden viikon putkiremontin”. Sen myötä firma miellettiin korjausrakentamisen erikoisosaajaksi, vaikka totuus on toisenlainen. Putkiremonteista ja muusta korjaustoiminnasta tulee vain 15 prosenttia Firan liikevaihdosta. Valtaosa yli 200 miljoonan liikevaihdosta tulee asuin- ja liiketilarakentamisesta.

Vaikka rakentaminen on Firan pääbisnes, Aho puhuu mielellään kehitystoiminnasta, jota yhtiössä tehdään paljon.

‒ Emme hae sillä ensisijaisesti taloudellista tulosta, vaan kehitämme arvoa tuottavia asioita. Haluamme saada aikaan globaalin tason ilmiön tuomalla uusia tapoja rakentaa ja elää rakennetussa ympäristössä.

Perinteinen rakentamisbisnes on Ahon mukaan kuitenkin paljon tärkeämpää kuin vain keino tehdä tulosta ja rahoittaa kehitystyö. Oma rakentamistoiminta on edelläkävijäalusta, jolla Fira pystyy testaamaan uusia konseptejaan.

‒ Syömme omaa koiranruokaamme, Aho hymyilee.

‒ Emme pystyisi kehittämään mitään, jos meillä ei olisi tällaista alustaa ja omaa kokemusta reaalirakentamisesta. Rakentaminen on meille myös tärkeä jaettu kokemus ja yhteinen tehtävä.

Vauhtia startupeilla

Firan tavoitteena on kehittää rakennetun ympäristön alueella skaalautuvaa liiketoimintaa. Ahon mukaan kiikarissa ovat ”vaikutukseltaan, merkitykseltään ja arvoltaan parhaat bisnekset”.

‒ Digitaalisaation myötä tiedon päälle voidaan rakentaa uusia liiketoimintakonsepteja ja löytää tapoja tehdä globaalia liiketoimintaa. Tämä on valtava mahdollisuus, sillä rakentamisen osuus maailman yhteenlasketusta bruttokansantuotteesta on yli kymmenen prosenttia, Aho sanoo.

Uusia konsepteja Fira hakee startup-toiminnalla. Parin vuoden aikana yhtiö on käynnistänyt useita tytäryhtiöitä, joilla on sovitut tavoitteet, rahoitus ja aikataulu. Moni hankkeista on lähtenyt lentoon, kuten esimerkiksi Site Drive -niminen digitaalinen työkalu rakennusprojektien johtamiseksi. Sitä käytetään kaikilla Firan putkiremonttityömailla ja se on myyty myös useille muille rakennusyhtiöille.

Jussi Ahon mukaan startupien tehtävänä on kiihdyttää oppimista ja muokata yrityskulttuuria.

‒ Tulevaisuus on epäselvä ja ennustaminen on mahdotonta. Siksi nopeasti oppimisella on valtava merkitys. Kulttuurinmuutos tulee uudenlaisista ihmisistä, joita startupien myötä Firaan on tullut. Diversiteetti antaa uusia näkökulmia ja mahdollistaa kehittymisen.

Lahjakkaista koodareista ja järjestelmäkehittäjistä käydään kovaa kilpailua työmarkkinoilla. Aho tietää, että yrityksen ja hankkeen tarinan pitää olla houkutteleva, jotta sen pariin hakeutuisi lahjakkaita ihmisiä.

‒ Kun digitalisaatio kohtaa rakennetun ympäristön, kyse on merkitykseltään paljon suuremmasta asiasta kuin pilvessä olevat pelit. Se on keskeisessä osassa ihmisten elämää ja sillä voidaan ratkaista planeetan kestävyyteen ja ympäristöön liittyviä haasteita.

Esikuvat antavat inspiraatiota

Firassa elää vahvana ajatus, että arvo syntyy ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Arvoa on mahdollista luoda kunnolla vain silloin, kun prosessiin on kytketty mukaan tarpeeksi ihmisiä – asiakkaita, ulkopuolisia innovaattoreita tai omaa henkilöstöä.

Jussi Aho pitää tärkeänä, että pystyy ympäröimään itsensä ihmisillä, joilta voi oppia. Oppiminen perustuu ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Hän siteeraa luovan tietotyön asiantuntijaa Esko Kilpeä sanomalla, että ”kun olet riittävän pitkään jonkun ihmisen kanssa, hän alkaa elää sinussa”.

Aho löysi jo 1980-luvulla esikuvia ennakkoluulottomista yrittäjistä. Myöhemmin hän on innostunut esimerkiksi palvelu- ja asiakkuusajattelun edelläkävijän, emeritusprofessori Christian Grönroosin ideoista. Grönroos istuu nykyisin myös Firan hallituksessa. Oman ajattelun kehittymistä firalaiset ovat oppineet filosofian professori Esa Saariselta.

‒ Esikuvilla on iso merkitys, Jussi Aho myöntää.

Esikuva hän alkaa olla itsekin. Aho toimii usean yrityksen hallituksessa, mutta eniten hän innostuu kertomaan nuoren vedensäästöön erikoistuvan Enveran hallitustyöskentelystä.

‒ Enverassa on menestyksennälkäisiä nuoria ihmisiä. Pystyn sparraamaan heitä omilla kokemuksillani ja tuottamaan heille uusia näkökulmia strategiaan. Strategia on ennen kaikkea ajattelua, joka ajaa toimenpiteitä. Siksi ajattelun kehittäminen on tärkeää.

Menestys ei tunnu arjessa

Fira on kasvanut viime vuodet reippaasti. Viime vuonna konsernin liikevaihto kasvoi 28 prosenttia edellisvuodesta ja tuloskin parani – siitä huolimatta että yhtiö panosti vahvasti kehitystoimintaan. Vuosi 2017 oli toimitusjohtaja Jussi Aholle muutenkin menestys: hänet palkittiin sekä vuoden rakennusalan diplomi-insinöörinä että vuoden viestinnällisenä johtajana.
‒ Ei arki tunnu menestykseltä. Jokaisella on töissä vaikeuksia, myös minulla.

Ahon mukaan johtamistehtävässä on perimmältään kyse ongelmanratkaisusta. Sitä tehdessä sydän hakkaa, hengitys tiivistyy ja adrenaliinia virtaa. Ja vaikka tekisit kuinka hyvää jälkeä, ei sitä työtä tehdessä ajattele.

‒ Voi olla, että jos kovin paljon alkaisi ajatella menestystä, se voisi olla suuri riski. Johtaminen on haasteiden kohtaamista. Kun niitä kohti käydään koko ajan, arvo alkaa kumuloitua.

Fira Group Oy

  • Perustettu: 2002
  • Toimiala: rakentaminen palveluna
  • Toimitusjohtaja: Jussi Aho
  • Liikevaihto: 217 miljoonaa euroa (2017)

Jussi Aho

  • Ikä: 49
  • Koulutus: diplomi-insinööri, Oulun yliopisto
  • Perhe: vaimo ja kaksi aikuista poikaa
  • Harrastukset: liikunta, metsästys ja kalastus

Fennia-lehti 1/2018
Teksti: Jarno Forssell

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Yksityisyyden suoja puhelinpalvelussa
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisää evästeistä.