Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Revontulien lumoa ja yöttömän yön valoa

Revontulien lumoa ja yöttömän yön valoa

15.2.2017

Lapin lumille riittää nyt tulijoita, mutta nähtävää ja koettavaa olisi myös muina vuodenaikoina. Levi Hotel Span toimitusjohtaja Sanna Leinonen uskoo, että Lapin matkailuyrittäjillä on hyvät edellytykset laajentaa sesonkia – kunhan maltetaan keskittyä laadukkaisiin palveluihin ja vahvoihin tuotteisiin.

Lapin matkailu elää kovassa nosteessa. Vuodenvaihteen molemmin puolin mediassa on uutisoitu Lapin lentokentille saapuvien suorien lentojen ennätyslukemista ja erityisesti kiinalaisten matkailijoiden määrän kasvuennusteista. Lappiin tullaan varsinkin ulkomailta kokemaan eksoottisia elämyksiä: revontulia, kaamosta, lunta sekä poro- ja koiravaljakkoajeluita.

Aina näin ei ole ollut. Levi Hotel Spassa muistetaan, kuinka parikymmentä vuotta sitten Lapin kaamos ei juuri matkailijoita houkutellut, vaan hotellin täyttivät kesäisin saksalaiset bussiryhmät. Nykyään talvi on sesongeista vahvin, mitä Levi Hotel Span toimitusjohtaja Sanna Leinonen pitää osin myös onnistuneen markkinoinnin tuloksena.

– Talvi on lyönyt läpi niin vahvasti, että nyt haasteena on tehdä myös muista vuodenajoista kiinnostavia. Investointien kannalta on kuitenkin tärkeää, ettei kysyntä rajoitu muutamaan kuukauteen.

Viimeisten parin vuoden aikana sesonkia on laajentanut revontulibuumi. Se houkuttelee erityisesti aasialaisia jo syyskuusta alkaen, ja Leinonen povaa kysynnän kasvun jatkuvan.

– Revontulien suosio on kasvanut huimasti, mikä näkyy vahvasti esimerkiksi paikallisten yrittäjien markkinointimateriaaleissa sosiaalisessa mediassa. Revontulien näkeminen on ainutlaatuinen kokemus, ja se houkuttelee matkailijoita, jotka ovat valmiita maksamaan elämyksestä. Tästä ovat hyötyneet monet paikalliset pienyrittäjät, joiden revontulisafarit ovat saaneet huikean suosion, Leinonen kertoo.

Ulkomaiset turistit suosivat ohjelmapalveluja

Levi Hotel Span asiakkaista noin 40 prosenttia on ulkomaisia vieraita. Eri kohderyhmillä on omat mieltymyksensä, mikä näkyy sesonkien eriytymisessä. Keski-Euroopan kysyntä on voimakkainta joulumaaliskuussa. Vahvoja kotimaisia sesonkeja ovat puolestaan koulujen loma-ajat, kevättalvi ja syksyllä ensilumi sekä ruska.

– Suomalaiset ovat itsenäisempiä lomailijoita ja lähtevät esimerkiksi omin neuvoin vaeltamaan, kun taas ulkomaalaiset vieraat suosivat ohjelmapalveluja. Molemmat arvostavat kuitenkin laatua, joten vahvoilla tuotteilla ja brändeillä pärjää molemmissa kohderyhmissä, Leinonen sanoo.

Levi Hotel Spassa on panostettu näihin esimerkiksi ravintolatoimintaan liittyvillä investoinneilla. Hotellista löytyy muun muassa Classic Pizza -ketjun ravintola, ja seuraava tulokas on Burger King, joka avaa Suomen pohjoisimman ravintolansa hotellin tiloihin syyskuussa 2017.

– Kehitämme tulevaisuudessa yhä voimakkaammin lomakeskusmallia ja ympärivuotisia palveluja. Yhteistyöbrändit ovat yksi osa tätä, mutta uudistamme lähivuosina myös majoitustiloja enemmän putiikkihotellin suuntaan. Yksittäisistä kohderyhmistä haemme kasvua erityisesti aasialaisista matkailijoista, Leinonen kertoo.

Lomakeskuksen ja kylpylän palvelujen kysyntää kasvattaa Leinosen mukaan tällä hetkellä vahva hyvinvointitrendi.

– Ihmiset haluavat satsata itseensä ja omaan hyvinvointiinsa. Taustalla vaikuttaa elämän hektisyys ja lomien lyheneminen: enää ei välttämättä lähdetä viikoksi reissuun vaan tullaan pitkäksi viikonlopuksi. Silloin halutaan lomakeskuskohteeseen, jossa palvelut ovat saman katon alla, ja keskitytään palautumiseen ja rentoutumiseen, terveelliseen ruokaan, liikuntaan ja muihin hyvinvointipalveluihin.

Kansainvälisellä markkinalla pitää löytää omat vahvuudet

Matkailu on puhdas esimerkki globaalista markkinasta, jossa kilpaillaan koko muun maailman kanssa ja jossa uutuuskohteita syntyy jatkuvasti. Miten pieni Suomi ja Lappi pärjäävät tässä kisassa, yksittäisestä yrittäjästä puhumattakaan? Tarkalla segmentoinnilla ja vahvalla tuotteistuksella, sanoo Leinonen.

– Kun massamarkkinoinnin sijaan tarjotaan huolella konseptoituja laadukkaita palveluja tietyille matkailijasegmenteille, ne pystytään myös hinnoittelemaan hyvin. Maailmassa riittää ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan laadusta ja ainutlaatuisuudesta.

Kansainvälisessä kilpailussa menestyvät Leinosen mukaan ne, jotka onnistuvat tekemään omista vahvuuksistaan vahvan brändin. Lapissa uniikkius löytyy puhtaasta luonnosta, hiljaisuudesta, tähtitaivaasta ja revontulista. Levillä voi kokea kaiken tämän – tinkimättä kaikista mukavuuksista ja palveluista.

Leinonen uskoo, että laadukkaiden palvelujen kehittämisessä on vielä paljon potentiaalia. Ne ovat vahva kilpailutekijä, kun hintakilpailu ei kannata.

– Palveluista löytyy vielä hyödyntämätöntä markkinaa: matkailijat ovat valmiita maksamaan siitä, että heitä saatetaan ovelta ovelle. Palvelutarjonnan kasvattaminen luo myös lisää työtä Suomeen: palvelut tuotetaan täällä, eikä niitä voi ulkoistaa muualle.

Levi Hotel Spa

  • Hotelli aloitti toimintansa 1981 ja Lapin ensimmäinen kylpylä valmistui 1986.
  • 220 hotellihuonetta, 9 kokoustilaa ja 3 ravintolaa.
  • Kylpylä, liikuntasali, 8-ratainen keilahalli ja iso sisäleikkitila.
  • Työntekijöitä vuositasolla keskimäärin 105.
  • Kotimaisten matkailijoiden yöpymisvuorokausia noin 67 000 ja ulkomaisten noin 46 000 vuodessa.

Fennia-lehti 1/2017

Teksti: Julia Kristensen

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Yksityisyyden suoja puhelinpalvelussa
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisää evästeistä.