Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • PARHAAT päätökset porukalla

PARHAAT päätökset porukalla

15.12.2016

Henkilöstö motivoituu, kun se osallistetaan tekemään strategiaa. Mutta ennen kaikkea näin syntyy parempia päätöksiä, sanoo Musti ja Mirri Groupin toimitusjohtaja Mika Sutinen.

Musti ja Mirri Group voitti tänä vuonna Great Place to Work -kisassa parhaan työpaikan tittelin suuyrityssarjassa. Lemmikkitarvikeketju on poikkeus kisan menestyjien joukossa paristakin syystä: yritys singahti voittajaksi ensikertalaisena ja pääomasijoittajan omistamana.

– Voitto oli meille yllätys, koska lähdimme mukaan oppimisnäkökulmasta. Vahvuudeksemme osoittautui korostuneen vahva sisäinen tiimihenki. Toinen oleellinen kysymys oli, tietääkö johto mihin yritys on menossa ja viestiikö se siitä. Tässä olimme jopa Euroopan mittakaavassa verrokkiryhmäämme parempia, kertoo toimitusjohtaja Mika Sutinen.

Paras työpaikka -listausten kärjessä näkee usein yrittäjätaustaisia työpaikkoja ja myös ulkomaisten omistajien tytäryhtiöitä, mutta pääomasijoittajan omistama yritys on harvinainen. Sutisen mukaan käsitys pääomasijoittajista ahneina numeroiden tuijottajina perustuu lähinnä tietämättömyyteen.

– Jos asiaa katsoo tutkimusten kautta, pääomasijoittajien tavoite on nimenomaan kasvu ja arvonluonti. Toimitusjohtajan näkökulmasta tässä yhdistyy yrittäjämäinen tapa tehdä töitä sekä pääomasijoittajan taustalla olevat resurssit ja verkosto.

Sutinen tietää, mistä puhuu, koska hän tekee johtajana yhteistyötä jo neljännen pääomasijoittajan kanssa 20 vuoden aikana. Lemmikkitarvikealalla hänellä on menossa kolmas yritys. Alan valinta alkoi hänen mukaansa sattumasta.

– Toimin konsulttina, ja sain lemmikkibisnestä koskevan toimeksiannon lähinnä kotipaikkani Kuopion perusteella.

Musti ja Mirriä Sutinen on johtanut vuodesta 2010. Sinä aikana ketjun liikevaihto on yli kymmenkertaistunut 120 miljoonaan euroon ja henkilöstöä on yli 500. Viime vuonna yrityksen osti ruotsalainen pääomasijoittaja EQT.

Lemmikit pääsevät mukaan töihin

Musti ja Mirri ei yltänyt parhaaksi työpaikaksi hulppeiden henkilöstöetujen ansiosta, vaikka pääkonttori Helsingin Oulunkylässä onkin vasta remontoitu ja trendikkäästi sisustettu – ja eläinrakas henkilökunta saa tuoda lemmikkinsä mukaan töihin.

– Meillä ei ole flippereitä eikä jopoja, ei edes liikuntaseteleitä. Panostamme siihen, että kuuntelemme, viestimme, osallistamme ja huolehdimme siitä, että asiat sujuvat. Henkilöstön osallistaminen yrityksen strategian laadintaan parantaa motivaatiota, mutta Sutisen mukaan se ei ole tärkein pointti.

– Henkilöstön ja asiakkaiden osallistaminen on meille keskeinen arvo, koska olemme todenneet, että teemme sen kautta parempia päätöksiä. Siksi olemme ottaneet ihmisiä sankoin joukoin työhön mukaan.

Käytännössä joukkojen panos näkyy kolmen keskeisen alueen päätöksenteossa: ketjun tarjoomassa, erilaisissa palveluissa ja tapahtumissa sekä kokeilukulttuurissa, johon liittyy tarkka tulosten mittaaminen.

Tarjoomassaan Musti ja Mirri pyrkii erottumaan muista alan toimijoista. Yli 70 prosenttia sen valikoimasta on yksinoikeustuotteita.

Kokeilukulttuuri näkyy esimerkiksi myymälöiden ulkoasussa ja markkinointikampanjoissa sekä tuotevalikoimaan liittyvissä kysymyksissä. Myös suurin osa valikoimapäätöksistä tapahtuu pilottikokeilujen kautta.

– Perinteisesti valikoimapäällikkö on päättänyt mitä myydään ja mitä ei. Meillä hänen roolinsa on muuttunut esittelijäksi ja asiakkaat tekevät valinnat.

Tyytyväinen asiakas tuo tuloksen

Palvelupuolella on tarjolla esimerkiksi pentutreffejä, koirakoulutusta ja muita tapahtumia, joilla ei välttämättä ole suoria taloudellisia tavoitteita.

– Uskomme, että asiakkaalle tuotettu lisäarvo on lyhyellä aikavälillä tulosnumeroita tärkeämpi. Pitkällä aikavälillä tulosta syntyy, kun asiakas on tyytyväinen. Numerot ovat vain indikaatio siitä, miten tässä kisassa on pärjätty.

Itseään Sutinen ei pidä erityisen hyvänä johtajana. Yleensä johtamisopit tulevat yrityksen ja erehdyksen kautta.

– Aina kun on vähänkin ruvennut tuntumaan siltä, että tämän homman osaa, niin pian jo luonto kouluttaa. Esimerkiksi kymmenisen vuotta sitten sanoin kaverilleni, että minulle alkaa viimein rekrytoinneissa valjeta, miten löydän hyviä tyyppejä. Sen talven aikana tein varmaan enemmän huonoja kuin hyviä rekrytointeja.

Vaikeat asiat viehättävät

Mutta juuri johtamisen hankaluus ja vaivalloisuus ovat pitäneet Sutisen motivoituneena.

– Vaikeat asiat viehättävät. Missään kohtaa ei tule sellaista tunnetta, että olisi valmis tai edes kartalla. Sitä jaksaa innostua joka päivä, kun tilanteet, ihmiset ja toimintadynamiikat muuttuvat.

Nyt juuri intohimoista kehittäjää innostaa ketjun eteneminen Norjassa. Lokakuun aikana on avattu neljä myymälää, tavoitteena on 45 reilun vuoden sisällä. Ruotsissa toimii jo 120 myymälän ketju, joka on syntynyt yrityskaupoilla.

– Suunnitelmien mukaan tässä riittää meille rakentamista ainakin 2–3 vuodeksi, mutta välillä voi myös tulla meistä riippumattomia asioita, joihin pitää reagoida.

Mika Sutisen johtamisteesit
1.Ota asiakkaat ja työntekijät mukaan strategian laatimiseen.
2.Viesti aktiivisesti strategiasta ja yrityksen tavoitteista.
3.Tee paljon nopeita kokeiluja esimerkiksi markkinoinnissa ja tuotevalikoimassa.
4.Mittaa kokeilujen tulosta ja päätä datan perusteella.
5.Tulos syntyy asiakkaalle tuotetusta lisäarvosta.

Mika Sutinen

  • 50-vuotias Musti ja Mirri Groupin toimitusjohtaja.
  • Koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri.
  • Aiemmin työskennellyt konsulttina Instead Oy:ssä, maajohtajana Vital Petfood Groupissa ja toimitusjohtajana Best Friend Groupissa.
  • Perheessä vaimo ja viisi lasta, joista kolme asuu vielä kotona.
  • Harrastaa perhokalastusta, kestävyysurheilua ja vapaalaskua


Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja