Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Parasta laatua asiakasta varten

Parasta laatua asiakasta varten

4.6.2013

Autonomistaja saattaa joutua tilanteeseen, jossa rakas kulkupeli on kolarin tai muun liikennevahingon jäljiltä korjauksen tarpeessa. Yhdestä asiasta korikorjaamon asiakas ei halua tinkiä: laadusta. Laakkonen-konserni haluaa vastata kolarikorjauksen haasteisiin ottamalla laaduntarkastuksen osaksi päivittäistä korjaamotyötään.

Ensimmäinen mielikuva auton korjaamisesta saattaa herättää autoilevissa ihmisissä negatiivisia tai vähintään pohtivia ajatuksia. Joku miettii korjaustyön kustannuksia, toinen pohtii mielessään, mitä hänen autolleen ylipäänsä korjaamolla tehdään ja millä aikataululla? Saatetaan olla tilanteessa, jossa asiakas ei saa itselleen lainkaan tietoa varsinaisesta korjausprosessista ja sen etenemisestä.

– Korikorjauksen laaduntarkastusta on tehty Suomessa vuosien ajan, mutta se ei ole ollut tarpeeksi tehokasta ja yksityiskohtaista. Myös korjaamoiden suuri lukumäärä ja valvomattomuus ovat vaikuttaneet siihen, ettei korjaustyö ole välttämättä ollut tasalaatuista, selvittää Laakkosen jälkimarkkinajohtaja Simo Ahlgren laaduntarkastuksen muuttuneita suhdanteita.

Yhteistyössä kohti parempaa palvelua

Pitkäaikainen yhteistyö Fennian ja Suomen Vahinkotarkastus Oy:n kanssa avasi Laakkoselle vuoden alussa mahdollisuuden viedä korikorjauksen laaduntarkastuksen uudelle tasolle, joka takaa asiakkaalle entistä parempaa korikorjauspalvelua.

– Olimme pohtineet laaduntarkastukseen liittyviä toimintamalleja sisäisesti jo pidemmän aikaa, mutta yhteistyö Fennian, SVT Oy:n sekä Autoalan Keskusliiton kanssa antoi viimeisen sykäyksen uudenlaisen toimintamallin käyttöönotolle, Ahlgren painottaa.

Auton korikorjaukseen liittyvät laatuvaatimukset ja erilaiset tekniset haasteet ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosina. Uudistuneet automallit ovat tuoneet muutoksia luonnollisesti myös autojen tekniikkaan sekä materiaaleihin. Myös korjausmenetelmien on kyettävä vastaamaan muuttuneisiin tilanteisiin ja haasteisiin.

– Vaikka ihmiset ajavat kuinka huolellisesti ja varovaisesti, niin ainahan niitä kolareita sattuu. Siinä mielessä korikorjaus on esimerkiksi meidän yritykselle merkittävä liiketaloudellinen osa-alue. Silloin on myös luonnollista, että panostamme korikorjaukseen tarpeellisilla investoinneilla. Näin pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parasta mahdollista korjaustyötä, jonka erilaiset työvaiheet ulkopuolinen asiantuntija on tarkastanut, taustoittaa Ahlgren.

Käytännössä asiakas hyötyy kolarikorjaustyön laaduntarkastuksesta siten, että hänelle annetaan paitsi kaikki tarpeellinen informaatio itse työstä, myös SVT:n tarkastajan tekemä raportti eri työvaiheiden toteuttamisesta. Näin ollen asiakas on tietoinen siitä, mitä autolle tehdään, mihin hintaan ja missä aikataulussa.

Laaduntarkastus voidaan suunnitella myös kunkin korjaamon tarpeiden mukaisesti, palvelemaan asiakasta mahdollisimman monipuolisesti. Laaduntarkastusta voidaan kohdentaa niin asiakaspalvelun, korityön kuin maalauksenkin eri vaiheisiin.

– Kun ulkopuolinen asiantuntija selvittää korjausprosessin eri vaiheita ja informoi meidän korjaamohenkilökuntaa, saamme me yrityksenä välittömän impulssin siitä, miten kolarikorjaustyömme toimii käytännössä ja onko olemassa osa-alueita, joita pystyisimme entisestään parantamaan.

– Yleensähän autohuoltoon liittyy vähän sellaista negatiivista pohdintaa, mutta eihän sen tarvitse niin mennä. Kun asiakas saa autolleen parhaan mahdollisen huollon ja korjauksen sekä siihen liittyvät tiedot, uskomme sen tuovan asiakkaalle positiivisen kokemuksen. Se on meidän kirkkain tavoite, Ahlgren painottaa.

Mitä kolarikorjaustyön laaduntarkastus tarkoittaa sitten käytännössä? Ja mitä tapahtuu, kun asiakas tuo korjauksen tarpeessa olevan autonsa Laakkosen toimipisteelle?

– SVT:n tarkastaja käy läpi ja kirjaa ylös korjausprosessin jokaisen vaiheen. Ennen varsinaisen prosessin alkamista haluamme kuitenkin luoda asiakkaalle ilmapiirin, jossa hän tietää saavansa parasta mahdollista palvelua autolleen. Asiakkaan turvallisuuden ehdoilla ei voi oikaista missään tilanteessa.

Ensimmäiset laaduntarkastukset on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä, jonka jälkeen ne voidaan siirtää pysyväksi osaksi Autotalo Laakkosen korikorjausta.

– Laaduntarkastuksen terävöittämisellä pääsemme käytännön tasolla myös siihen, että koko asiakkaan autoa korjaava tiimi tekee mahdollisimman saumatonta yhteistyötä, jolloin kommunikointi ja yhteistyö yrityksemme sisällä nousevat entistäkin suurempaan rooliin. Laaduntarkastuksen merkityksen voisi kiteyttää siihen, että pystymme jatkossa tarjoamaan asiakkaillemme nopeampaa, tehokkaampaa ja laadukkaampaa korikorjauspalvelua, Ahlgren luettelee.

Ei pelkkää puhetta, vaan konkreettisia tekoja

Autoalan Keskusliiton (AKL) asiamies Jouko Sohlberg iloitsee Autotalo Laakkosen innovatiivisesta asenteesta. Sohlbergin mukaan Laakkosen suhtautuminen korikorjaamotyön laadun kehittämiseen on ollut esimerkillistä.

– He ovat olleet etulinjassa kehittelemässä erilaisia vaihtoehtoja korjaamotyön laadunvalvonnan eteenpäin viemiseksi. On ollut ilo huomata, etteivät suunnitelmat ole jääneet pelkiksi puheiksi, vaan nyt suunnittelusta seuraa ihan oikeita tekoja, kiittelee Sohlberg.

AKL:n tekemä sopimus Suomen Vahinkotarkastuksen (SVT) kanssa pitää sisällään yksilöidyn laatutarkastuspalvelun, jolla pyritään varmistamaan korjauksen laatu. SVT:n toteuttama tarkastus toimii korjaamoilla autojen maahantuojan, yrityksen johdon ja työnjohdon tukena korikorjauksen laadun seurannassa sekä kehittämisessä.

– Laatu syntyy aina tekemällä, ja ulkopuolisen tarkastajan tekemä laaduntarkastus antaa Laakkoselle lisäulottuvuuksia päivittäiseen työhön. Kun asiat laitetaan kerralla kuntoon, turhat työvaiheet ja huolimattomuudet jäävät automaattisesti pois. Se vaikuttaa luonnollisesti kustannuksiin niin palvelun tarjoajan kuin myös maksavan asiakkaan näkökulmasta, Sohlberg muistuttaa.

– Haluamme kehittää sekä vakuutus- että autoalaa. Olemme tänä vuonna AKL:n pääyhteistyökumppani, ja Fennia-ryhmään kuuluvan SVT:n laaduntarkastustyön avulla voimme oivasti kehittää alaa, kertoo SVT:n hallituksen puheenjohtaja ja Fennian aluejohtaja Mika Aho.

LAAKKONEN-KONSERNI

  • Perustettu vuonna 1960 Joensuussa. Nykyisenä toimitusjohtajana Timo Yli-Salomäki.
    Lähes 1200 työntekijää, liikevaihto vuoden 2012 lopussa päättyneellä tilikaudella noin 0,5 miljardia euroa.
  • Autoliiketoiminnoista vastaavat Autotalo Laakkonen Oy ja Veljekset Laakkonen Oy, joiden muodostamassa vähittäismyyntiketjussa on 27 toimipistettä 18 paikkakunnalla.
  • Merkkihuoltopalvelut hoitavat vuosittain yli 200 000 huoltokäyntiä.

Fennia-lehti 2-2013
Teksti: Eero Tuominen

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja