Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Pako punaisten tunnuslukujen alueelta

Pako punaisten tunnuslukujen alueelta

11.12.2016

Mikä neuvoksi, kun yrityksen taloudelliset tunnusluvut vilkkuvat punaisella, vaikka firma elää omien linjaustensa mukaisesti? RSM Finland Recoveryn Jari Pirinen neuvoo, kuinka voi löytää huonon tuloksen juurisyyt.

Talouskurimukseen joutuneet yritykset yrittävät yleensä sopeuttaa toimintojaan olemassa olevien käytäntöjensä puitteissa. Tämä on usein iso virhe – silloin oikeisiin ongelmiin ei ehkä päästä lainkaan käsiksi. Ongelmien myöntäminen voi kuitenkin olla toimivalle johdolle vaikeaa, sillä heidän pitäisi myöntää myös oma epäonnistumisensa.

– Tutkimukset osoittavat, että jopa puolet kriisiyritysten johdosta ei ole osannut tai halunnut nähdä yrityksensä ongelmien laajuutta. Ulkopuolinen asiantuntija tai äskettäin taloon tullut työntekijä saattaa näissä yrityksissä kuulla, kuinka ”tällä alalla on aina tapana tehdä näin” ja ”et selvästikään ymmärrä toimialan logiikkaa.” Mutta ulkopuolista apua ne nimenomaan tarvitsisivat, sillä veden kuumenemista on vaikeampi huomata soppakattilan sisä- kuin ulkopuolelta.

Näin sanoo RSM Finland Recovery Oy:n Partner Jari Pirinen, jolla on yli 25 vuoden kokemus yritysrahoituksesta, yritysten terveyttämisestä, yritysjärjestelyistä, maksukyvyttömyys- eli insolvenssioikeudesta ja hallitustyöskentelystä. Pirisen johtama RSM Finland Recovery Oy on tilintarkastusyhteisö RSM Finlandin tytäryhtiö. Se tarjoaa neuvonta- ja konsulttipalveluita ennakoitaessa ja torjuttaessa yritystoiminnan uhkatekijöitä.

– Autamme yrityksiä kääntämään kurssinsa. Analysoimme tilanteen, etsimme ongelmien juurisyyt ja tarjoamme kokemukseen ja osaamiseen perustuvia suunnanmuutospalveluita. Pirinen muistuttaa, että ongelmien perimmäiset eli juurisyyt eroavat yleensä firman arkisista taloushaasteista.

– Työskentelin ennen pankki- ja rahoitusalalla. Siellä tyypillisin nurin menon selitys oli: emme saaneet rahoitusta. Juurisyyt löytyvät kuitenkin syvemmältä. Onko esimerkiksi tehty huonoja strategisia valintoja tai unohdettu kuunnella asiakasta? Näitä ongelmia ei korjata käyttöpääomalla, joka kantaa jonkin oletetun kuolemanlaakson yli.

Usein yrityksen taloudellisiin ongelmiin havahdutaan ensin talon ulkopuolella, esimerkiksi pankeissa, vakuutuslaitoksissa tai tilitoimistoissa.

– Tilitoimistokumppanilla olisi tässä paljon annettavaa. Myös vakuutusyhtiölle on tärkeää hallita sekä omat että asiakkaan riskit.

Muutos alkaa tosiasioiden tunnustamisesta

Pirinen korostaa, että yrityksen matka kohti parempia taloudellisia aikoja alkaa aina tosiasioiden tunnustamisesta.

– Tutkimusten mukaan 60 prosenttia kriisiyrityksistä, jotka tekivät tarkan analyysin tilanteestaan, onnistuivat käänteen teossa. Niillä, jotka eivät tehneet analyysiä, vastaava prosenttiosuus oli 34.

Analyysin tehtävä on selvittää faktat. Se paljastaa, mikä yrityksessä toimii ja ei toimi. Selvitystyössä on tärkeää lähteä liikkeelle ilman perusoletuksia, sillä tarkoituksena on luoda uudelleen konsepti, jolla täytetään liiketoiminnan tavoitteet. Tehtävä voi olla työläs, mutta se tuottaa yritykselle arvokasta tietoa.

– Analyysi kannattaa yleensä antaa jonkun ulkopuolisen vastuulle. Itse tehdyt suunnanmuutosyritykset johtavat usein vain uusiin kulukuureihin, ja lopulta yhtiö säästää itsensä kuoliaaksi. Kustannusleikkaukset ovat vain yksi keino nostaa yrityksen nenä kohti pintaa. Pinnalla pysyminen vaatii syvempiä muutoksia.

Kriisistä kannattavaksi viidessä vaiheessa

Jari Pirisen mukaan kriisiyrityksen onnistunut suunnanmuutos sisältää tyypillisesti viisi vaihetta.

1. HERÄÄMINEN.
Toimiva johto myöntää ongelman olemassaolon.

2. KYSEENALAISTAMINEN.
Analysoidaan yrityksen tila ulkopuolisin silmin ja luodaan tavoitteisiin johtava konsepti.

3. TOIMINTA.
Kun kriisin todelliset syyt ovat selvillä, johdon tulee asettaa selkeät tavoitteet ja toimia nopeasti ja rohkeasti.

4. TEHOKAS MUUTOS.
Yritys leikkaa kuluja – mutta vielä tärkeämpää on, että se jalostaa liiketoimintamallinsa kuntoon.

5. MUUTOKSEN VAKIINNUTTAMINEN.
Jalkautetaan muutos yrityksen kaikkiin toimintoihin, mahdollisesti tähän työhön erikoistuneen johtajan avulla.

Fennia-lehti 4/2016
Teksti: Jukka Holopainen

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja