Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Moni ostopäätös alkaa Googlesta – vinkit tehokkaaseen hakukonemainontaan

Moni ostopäätös alkaa Googlesta – vinkit tehokkaaseen hakukonemainontaan

19.12.2018

Hakukonejätti Google ei pelkästään anna käyttäjilleen vastauksia arjen kiperiin kysymyksiin, vaan tarjoaa myös erittäin houkuttelevan ympäristön yritysten mainonnalle. Suomen Digimarkkinointi Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Suojasen mukaan onnistunut hakukonemainonta edellyttää tavoitteellisuutta, mitattavuutta ja mainonnan jatkuvaa kehittämistä.

Mitä Google Ads -mainonta on?

Google Ads -mainonta, eli hakukonemainonta, on Googlen hakukoneessa tapahtuvaa mainontaa. Hakukonemainonnan kautta yritykset voivat kohdistaa mainontaa niille avainsanoille, joita hakukoneen käyttäjät hakevat. Google määrittää mainosten näkyvyyden ja järjestyksen arvioimalla mainosten laatua sekä niihin käytettyä rahamäärää.

Miten Google arvioi mainoksen laatua?

Google arvioi, kuinka hyvin mainosten teksti ja mainosten klikkauksesta aukeava verkkosivu vastaa käyttäjän hakua. Jos käyttäjä hakee juoksukenkiä, silloin Google suosii hakua vastaavia mainoksia, eikä näytä esimerkiksi kukkakaupan mainosta. Google arvioi myös mainostavien yritysten verkkosivujen laadun. Hitaat verkkosivut laskevat mainosten laatupisteitä.

Miksi yrityksien kannattaa mainostaa hakukoneissa?

Hakukonemainonta eroaa muusta mainonnasta sillä, ettei se keskeytä ihmisen toimintaa. Jos katsot televisiota, niin mainoksethan keskeyttävät toimintasi. Googlen etusivulla ei näy yhtään mainosta ennen kuin hakija on tehnyt haun. Jos etsii juoksukenkiä, niin hyvä mainos auttaa hakijaa nimenomaan lenkkareiden valinnassa, eikä yritä viedä huomiota muualle. Yritykset tavoittavat asiakkaansa siis juuri sillä hetkellä, kun he ovat kiinnostuneet yrityksen mahdollisista tuotteista tai palveluista.

Mitkä ovat hyvän Google Ads -mainoskampanjan tunnusmerkkejä?

Hyvän Google Ads -kampanjan tunnusmerkkejä ovat mainonnan mittaaminen, kampanjoiden jatkuva kehittäminen ja tavoitteellisuus. Hakukonemainonnassa tärkeintä on asettaa tavoitteet, jotka tukevat yrityksen liiketoimintaa. Jos yrityksen tavoite on lisätä myyntiä, silloin yrityksen tulisi mitata hakukonemainonnan kautta saavutettua myyntiä, eikä keskittyä pelkkien mainosten näyttökertojen ja sivun kävijämäärien seuraamiseen. Tavoitteiden toteutumista tulisi myös mitata heti kampanjan alusta, jotta mainostusta voi kehittää tuottavammaksi jo kampanjan aikana.

Kolme vinkkiä hyvään hakukonemainontaan
1.Ymmärrä asiakkaasi ostopolku ja suunnittele mainonta sen mukaisesti.
2.Aseta mainontaan liiketoimintasi kannalta olennaiset tavoitteet.
3.Rakenna tavoitteita tukeva mittaristo ja kehitä mainostusta jo kampanjan aikana.

Kysymyksiin vastasi Jaakko Suojanen, toimitusjohtaja, Suomen Digimarkkinointi Oy

Fennia-lehti 4/2018

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Yksityisyyden suoja puhelinpalvelussa
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisää evästeistä.