Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Makeaa elämää

Makeaa elämää

29.3.2012

Brunbergin tryffelit, suukot ja Alku-karamellit ovat monille suomalaisille jo lapsuudesta tuttuja klassikkomakeisia. Marraskuussa 2011 perinteikkään perheyrityksen johdossa aloitti Katarina Enholm, yrityksen historiassa toinen perheen ulkopuolinen toimitusjohtaja.

– Tervetuloa, käykää peremmälle, toivottaa Brunbergin toimitusjohtaja Katarina Enholm iloisesti toimistonsa ovella. Tehtaan kyljessä oleva konttorirakennus näyttää ulospäin tavalliselta omakotitalolta, mikä sopii hyvin perheyrityksen henkeen. Parkkipaikatkin on nimetty tuttavallisesti etunimillä: Tom, Mauri, Katarina, ja niin edelleen.

Enholm on vuonna 1871 toimintansa aloittaneen porvoolaisen suklaatehtaan historiassa toinen toimitusjohtaja, joka ei kuulu omistajasukuun.

– Minut on otettu erittäin hyvin vastaan, vaikka tulenkin perheen ulkopuolelta. Olen itsekin yrittäjähenkinen ja tavoitteellinen, joten perheyrityksessä työskentely sopii minulle, Enholm kertoo.

Perheyritykset ovat Enholmille ennestään tuttuja. Ennen Brunbergille tuloaan hän työskenteli Ingmanilla 15 vuotta, joista viimeiset kolme vuotta myyntijohtajana vastaten myynnistä, markkinoinnista ja logistiikasta.

– Nyt työnkuvani on vielä laajempi, sillä vastaan koko yrityksen operatiivisista asioista, mukaan lukien tuotanto ja henkilöstöhallinto. Tärkein tehtäväni on tietysti toiminnan kehittäminen.

Enholmin mukaan pienissä perheyrityksissä on usein matalampi organisaatio ja nopeampi päätöksentekomahdollisuus kuin esimerkiksi suurissa pörssiyhtiöissä. Kvartaaliajattelun sijaan investointeja ja suunnitelmia tehdään usein pidemmällä aikavälillä.

Erikoistuotteet Brunbergin vahvuus

Brunbergin tuotteet valmistetaan alusta loppuun Porvoon tehtaalla, ja myös raaka-aineet hankitaan mahdollisuuksien mukaan kotimaasta. Viennin osuus tuotannosta on alle 10 prosenttia.

– Brunberg on suhteellisen pieni toimija Suomen makeismarkkinoilla, mikä tuo toimintaamme joustavuutta. Kasvutavoitteet ovat aina olleet maltillisia. Tuotteita ei esimerkiksi ole markkinoitu aktiivisesti vuosikymmeniin, vaan täällä on aina uskottu, että laadukkaat tuotteet puhuvat puolestaan, Enholm kertoo.

Strategia on osoittautunut toimivaksi, sillä Brunberg on edelleen hyvin kannattava ja vakavarainen yritys. Brunbergin vahvuutena ovat vanhojen klassikkomakeisten lisäksi erikoistuotteet.

– Meidän ei kannata kilpailla volyymilla suurempien valmistajien kanssa, joten olemme valinneet erikoistumisen muun muassa sokerittomaan ja laktoosittomaan suklaaseen. Toimme juuri markkinoille laktoosittoman maitosuklaan, ensimmäisenä valmistajana Suomessa.

Makeisvero vähensi kulutusta

Makeisteollisuuden ankarasta vastustuksesta huolimatta Suomessa tuli vuonna 2011 voimaan makeisvero, jota nostettiin edelleen vuoden 2012 alussa. Kuluttajahinnat nousivat noin 10 - 15 prosenttia, ja makeisten kulutus väheni noin 10 prosenttia.

– Myynnin lasku näkyi meidänkin tuloksessamme, mutta Brunberg pärjäsi kuitenkin uudessa tilanteessa keskimääräistä paremmin, Enholm sanoo.

– Mutta jos makeisvero laskee kulutusta entisestään, meidänkin täytyy miettiä korvaavia toimenpiteitä. Yksi mahdollisuus on viennin osuuden kasvattaminen.

Myynnin putoamisen lisäksi vero aiheutti alan yrityksille myös muita kustannuksia, sillä sen myötä yritysten piti tehdä muun muassa päivityksiä tietojärjestelmiin sekä muutoksia varastokirjanpitoon ja hinnastoihin.

– Pienelle yritykselle nämä ovat huomattavia kuluja. Mielestäni alvin nostaminen olisi ollut parempi vaihtoehto, siihen oli jo valmis veronkeruujärjestelmäkin olemassa.

Moderni tehdas, perinteiset valmistusmenetelmät

Tehdaskierroksella Enholm kertoo kiinnostavia yksityiskohtia makeisten valmistuksesta, vaikka on ollut talossa vasta neljä kuukautta. Tehtaalla on käytössä viimeisin teknologia, ja monia työvaiheita on koneistettu, mutta hihnojen ääressä on edelleen runsaasti henkilökuntaa.

– Meillä tehdään edelleen paljon käsityötä, joten ammattitaitoinen henkilöstö on korvaamatonta. Työsuhteet ovat tyypillisesti pitkiä, ja monessa perheessä on oltu Brunbergilla töissä useammassa sukupolvessa.

Tehdassalissa suukot, lakut ja muut makeiset kulkevat vierekkäisillä hihnoilla hurjaa vauhtia, ja kaiken yllä leijuu makea suklaan tuoksu. Viereisessä salissa ovat valtavat, pelkästään suklaan valmistukseen tarkoitetut valssaus- ja konssauskoneet. Tuotekehityspäällikkö Mauri Niemelän mukaan Brunberg on yksi harvoista suomalaisista makeisvalmistajista, joka valmistaa suklaan alusta lähtien itse.

– Siten voimme varmistaa suklaan korkean laadun ja saamme sen koostumuksesta juuri sellaista kuin haluamme, Niemelä kertoo.

Perinteistä ja pitkäikäisistä tuotemerkeistä huolimatta Brunbergilla tehdään jatkuvasti tuotekehitystä. Niemelä vastaa lähes sata vuotta vanhojen reseptien päivittämisestä nykyaikaan.

– Vaikka tuotteitamme tehdäänkin edelleen lähes alkuperäisillä resepteillä, raaka-aineet ovat nykyisin hieman erilaisia kuin ennen. On tärkeää varmistaa, että makeisemme vastaavat edelleen ihmisten makumieltymyksiä.

Liikunnasta vastapainoa työlle

Satunnainen vierailija ei malta olla maistamatta hihnalla vilistäviä makeisia. Mutta meneekö makeanhimo jossain vaiheessa ohi vai maistuvatko herkut myös Brunbergin työntekijöille?

– Kyllä maistuvat, Enholm naurahtaa.

– Meillä on tapana syödä hieman makeaa lounaan jälkeen kahvin kanssa.

Saadakseen vastapainoa työlle ja pysyäkseen kunnossa Enholm harrastaa juoksemista. Takana on jo seitsemän maratonia.

– Juoksulenkin aikana työpäivän jälkeen käyn mielessäni työasiat läpi, ja illalla kotona voin taas keskittyä muihin asioihin.

Enholm on syntyperäinen porvoolainen ja käynyt ostoksilla tehtaanmyymälässä pikkutytöstä lähtien.

– Brunberg on porvoolaisille tärkeä. Oli kunnia päästä ulkopuolisena johtamaan perinteikästä yritystä, jonka toimintaa olen seurannut koko ikäni, Enholm kertoo.

– Olen viihtynyt Brunbergilla erittäin hyvin, voisi sanoa että tämä neljä kuukautta on ollut makeaa elämää.

Brunbergin suklaatehdas

  • Toiminta aloitettu vuonna 1871, aluksi nimellä A.W. Lindforsin leipomo.
  • Vuodesta 1958 toiminut nimellä Brunberg Oy.
  • Päätuotteet Alku-maitokaramelli, Brunbergin suukko, tumma suklaa, tryffeli, lakritsi ja laktoositon maitosuklaa.
  • Henkilöstömäärä noin 50.
  • Tuotantomäärä vuosittain noin 1,2 miljoonaa kg.
  • Toimitusjohtaja Katarina Enholm.
  • Perheyritys, omistajana Brunbergin suku.
  • Vuonna 2011 liikevaihto 6,8 miljoonaa euroa.

Fennia-lehti 1/2012
Teksti: Kaisa Pennanen

Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Puheluiden hinnat ja yksityisyyden suoja