Hyppää sisältöön
Fennia.fi
På svenska
Kirjaudu Oma Fenniaan
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Langat käsissä lapsuudesta asti

Langat käsissä lapsuudesta asti

10.2.2013

Novitan LankaDelissä unohtuvat talven viileys ja pimeys nopeasti. Värikkyys, iloisuus ja onnistumisen kokemukset ovat koukuttaneet toimitusjohtajan lankamaailmaan jo pikkulapsena.

Neulojan karkkikaupassa, Helsingin Kampin LankaDelissä, henkilöstö toivottaa jokaisen sisään astuvan tervetulleeksi ja tarjoaa heti apuaan neulontaharrastusta aloittavalle. Paikan positiivinen ilmapiiri ja värikkäiden lankojen kyllästämien seinien piristävä vaikutus antavat tukea päätökselle uuden harrastuksen aloittamisesta.

– Suurin onnistuminen on aina se, jos joku saa neulomisesta uuden harrastuksen, hymyilee Novitan toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen.

Novita, langat ja neulominen ovat aina olleet osa Danielan elämää. Kun Daniela oli pieni, oli kotona usein perheyrityksen kumppaneita vieraina. Myöhemmin Novitasta löytyivät kesätyö- ja harjoittelupaikat sekä lopulta myös tehtävät hallinnossa. Danielan lapsuuden unelma toteutui, kun hän siirtyi toimitusjohtajaksi vuonna 2010.

– Jo 8-vuotiaana kirjoitin kouluaineeseen, että minusta tulee isona Novitan toimitusjohtaja.

Danielalla on kaksi sisarusta, jotka molemmat ovat Novitan hallituksessa. Sisaruskolmikko myös omistaa perheyrityksen.

Yrityksen johtamisessa ja myös omassa jaksamisessaan Daniela uskoo henkilöstön olevan tärkein voimavara. Toimitusjohtaja nauttii työskentelystä ammattitaitoisten ihmisten ympäröimänä ja kiittää myönteistä ilmapiiriä, joka työyhteisössä on aina vallinnut. Henkilöstön työssä viihtymisen puolesta puhuvat myös pitkät työurat sekä jo useamman polven työntekijät.

Lankakauppa kukoistaa taantumasta huolimatta

Perheyritys Novita perustettiin 85 vuotta sitten vuonna 1928. Danielan isoisän isällä oli unelma perustaa Suomeen ensimmäinen kampalankakehräämö. 50-vuotiaana hän pakkasi tavaransa ja perheensä mukaan ja lähti Englantiin opiskelemaan villa-alaa. Palattuaan Helsinkiin hän perusti kaupunkiin kehräämön, joka 70-luvulla muutti Korialle, Kouvolaan. Helsingin Lauttasaaren toimistossa ovat edelleen Novitan myynti, markkinointi ja hallinto.

Danielan isä jatkoi isoisänsä jalanjäljillä 40 vuotta. Nyt Novitan ruorissa on perheyrityksen ensimmäinen naistoimitusjohtaja. Liiketoiminta on ollut vahvaa koko yrityksen olemassaolon ajan, ja kehitystä tapahtuu edelleen talouden notkahduksista huolimatta.

– Taantuman aikana lankakauppa jopa kasvaa. Kun maailmantalous masentaa, tekee mieli käpertyä perusarvojen äärelle. Ihmiset hakevat piristystä ja rentoutustapoja arjen kiireen keskelle.

Novitalla on Suomessa vahva markkina-asema. Markkinaosuus toimialalla on 90 prosenttia.

– Kilpailemme ihmisten vapaa-ajasta. Tällä kentällä kilpailijakaarti on laaja ja meidän on pystyttävä pysymään ajan hermoilla ja pitämään käsityöharrastus mielenkiintoisena.

Verkko vie maailmalle

- Jakelu eli lankojen saatavuus on strateginen painopistealueemme. Siellä missä maito, siellä myös langat -periaate on toiminut lähtökohtanamme. Suomessa meidän lankojamme saakin yli 2 000 myyntipisteestä.

Logistiikan ja tuotekehityksen dynaamisuus tuo kilpailuedun perheyritykselle. Lisäksi Novita panostaa voimakkaasti tuotekehitykseen ja suunnitteluun. Yrityksen ykköstuotteita ovat sukkalangat, joista suosituin tuotemerkki on 7 Veljestä. Langat eivät enää ole vain yksivärisiä, vaan tarjolla on samaan lankaan ujutettuna tasaraitaa, pätkäraitaa ja kirjoneuletta.

– Nopeimmillaan saamme uudet langat ideasta kaupan hyllylle parissa kuukaudessa. Saamme raakalankaa ja uudet värit lankoihin todella nopeasti.

Kasvua haetaan viennistä ja kansainvälistymisestä verkon ja sosiaalisen median avulla. Tällä hetkellä Novitan viennin osuus on noin viisi prosenttia liikevaihdosta. Yrityksellä on tytäryhtiöt Pietarissa ja Tallinnassa minkä lisäksi vienti kohdistuu pääasiassa Baltiaan sekä Pohjoismaihin. Suomi pysyy kuitenkin Novitan päämarkkinana.

– Haluamme työllistää suomalaisia, pysyä lähituottajina ja tarjota suomalaista suunnittelua suomalaisille kuluttajille. Suomessa olevasta tuotantolaitoksesta lähtee vuosittain yli miljoona kiloa lankaa.

Kansainvälistymisen avaintekijänä on verkkomaailma, jossa Novitalla on jo paljon kokemusta ja onnistumisia myös sosiaalisen median puolella. Yritys on perustanut omat verkkoyhteisönsä ensimmäisten joukossa Suomessa. Novitan omilla sivustoilla on vuosittain melkein kolme miljoonaa käyntiä, ja blogikirjoittajia sivuilla on yli 700. Käsityöt ovat todellakin löytäneet suomalaisten arkeen.

Kutominen on nyt in!

Käsitöiden suosiosta ja arvostuksen noususta kertovat lukuisat verkkoyhteisöt, blogit, käsityölehdet ja -kerhot. Harrastus istuu muoti-ilmiöön, jossa suositaan itse tehtyjä asuja, tuunaamista ja kiireisen arjen hidastamista. Puikkojen kilistely on myös erinomainen keino rentoutua ja palkitseva harrastus, jossa oman tekemisen tulokset näkyvät konkreettisesti. Neulominen on muuttunut sosiaalisemmaksi ja viihdyttävämmäksi sekä live- että virtuaalimaailmassa.

– Erityisesti nuoret tytöt ovat innostuneet neulomisesta. He esittelevät ylpeinä käsityöluomuksiaan neuleblogeissa ja -yhteisöissä. Nämä ovat yhdessä ruokablogien kanssa lukijatilastoiden kärjessä.

Lanka on raaka-aine, jonka lisäksi tarvitaan inspiroivia hyviä ideoita. Novita tuo markkinoille muodikkaiden lankojen lisäksi inspiroivia käsityömalleja. Tämän hetken hittituotteita ovat muhkeat, värikkäät ja pehmeät langat, joista saa nopeasti neulottua lämpimän kaulaliinan tai trendikkään tuubikaulurin. Trenditietoisimmat valitsevat lankoja, joihin on lisätty paljetteja ja kimalletta. Lisäksi lapset ovat ihastuneet virkattuihin hahmoihin, amigurumeihin.

– Joulun hittituotteeksi nousi yhteistyössä Rovion kanssa suunnitellut Angry Birds -figuurit. Käymme jatkuvaa dialogia verkossa kuluttajien kanssa ja kuuntelemme heidän toiveitaan väreistä ja malleista.

Neulominen ja virkkaus istuvat myös sisustustrendeihin, esimerkiksi nyt koti sisustetaan neulotuilla peitoilla ja tyynyillä. Esimerkiksi viime kesänä muhkean Tuubi-langan kysyntä kasvoi, kun kotiin ja mökille haluttiin virkattuja mattoja ja säilytyskoreja. Tämän vuoden trendiksi povataankin jotakin ihan muuta.

– Nyt tulee äijävirkkaus! Se on varmasti nouseva trendi. Nuoret skeittaripojat ovat innostuneet itse tehdyistä, yksilöllisistä pipoista ja lisäksi olemme tehneet koukuttavaa yhteistyötä Duudsoneiden kanssa. Käsityöt ovat nyt rock and roll!

Novita

  • Novita on perustettu vuonna 1928.
  • Kehräämö Korialla, Kouvolassa.
  • Henkilöstöä yli 100, joista noin 70 tuotantolaitoksella ja noin 30 myynnissä, markkinoinnissa ja hallinnossa.
  • Yli 2 000 myyntipistettä Suomessa.
  • Liikevaihto 27 miljoonaa vuonna 2011. Kasvua yli 50 prosenttia viimeisen 3 vuoden aikana.
  • Vuosikymmenien ajan suosituimmat tuotemerkit ovat olleet 7 veljestä ja Nalle.
  • Toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen on Eläke-Fennian hallituksen varajäsen vuoden 2013 alusta alkaen.


Fennia-lehti 1/2013
Teksti: Tiina Nurmi


Vakuutukset ja palvelut Vahingot Asiakaspalvelu Ajankohtaista Yritysasiakkaat Medialle Tietoa Fennia-konsernista Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Tietosuoja ja käyttöehdot Saavutettavuus Yksityisyyden suoja puhelinpalvelussa
Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelua hyväksyt evästeiden käytön.
Lue lisää evästeistä.