Hyppää sisältöön
    Privathushåll
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Kapitalförvaltning (S-Pankki)
  • Anvisning
Företagskunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Egendom
  • Jag kan inte bo i mitt hem

Jag kan inte bo i mitt hem

Sök ersättning på Mitt Fennia

Om du inte kan bo i ditt hem och är tvungen att tillfälligt flytta annanstans, kan du få ersättning för extra och skäliga boende-, flytt- och magasineringskostnader.

Om du bor i hög- eller radhus, behöver du en kartläggningsrapport för skaderegleringen. Av rapporten ska skadans orsak och omfattning framgå. Kartläggningsrapporten får du av din disponent.

Logga in på Mitt Fennia

När du har anmält skadan på Mitt Fennia reder vi ut om du har möjlighet att få ersättning för extra boendekostnader.

Om de extra kostnaderna kan ersättas, hjälper vi dig att skaffa en tillfällig bostad. Du kan fylla i ansökan om tillfällig bostad

här
. Du kan också själv skaffa den tillfälliga bostaden och avtala med oss om en engångsersättning.

Vilka extra boendekostnader ersätter försäkringen?

Försäkringen ersätter skäliga och nödvändiga extra boendekostnader som Fennia godkänt i förväg när den permanenta bostaden inte längre kan användas till följd av en skada som kan ersättas. Extra boendekostnader ersätts bara om den permanenta bostaden inte kan användas på grund av en oskälig skada. Extra kostnader som kan ersättas är extra hyreskostnader för en bostad och magasinering samt transportkostnader för att flytta lös egendom.

Vilka extra boendekostnader ersätter försäkringen inte?

Det beror på skadeorsaken om du kan få ersättning för extra boendekostnader. Försäkringen ersätter t.ex. inte boendeavbrott till följd av en renovering som bostadsaktiebolaget planerat på förhand. Om byggnadens konstruktioner blir våta på grund av bristfällig vattenisolering i badrummet, ersätts extra boendekostnader inte för renoveringstiden.

Som extra boendekostnader ersätts inte andra än de kostnader som anges i försäkringsvillkoren. Till exempel extra kostnader för resor och måltider ersätts inte.

Ytterligare information

Om du behöver hjälp, ring vår skadetjänst mån–tis 9–17 och ons–fre 9–16.

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Företagskunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd