Hyppää sisältöön
Privatkunder Företagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Riksomfattande företagarpriset är höjdpunkten i Ville Ahos karriär

Riksomfattande företagarpriset är höjdpunkten i Ville Ahos karriär

14.9.2021

Ville Aho, verkställande direktör för skidanläggningen Rukakeskus, kommer aldrig att glömma det som hände i Lahtis för två år sedan. Då tilldelades han och tre andra företag det riksomfattande företagarpriset. I år delas priserna ut i Jyväskylä i slutet av september.

– Det riksomfattande företagarpriset och äran att hålla vinnarnas tacktal inför dryga tusen gäster är den absoluta höjdpunkten i min karriär. Vi tillhör nu en unik skara. Att hedersbetygelsen delas ut av företagarna gör priset ännu mer prestigefullt, säger Aho.

– Priset är resultatet av hela ägarfamiljens och arbetslagets gemensamma insats, tillägger Aho.

Aho är förvånad över hur vitt och brett priset som företaget fick uppmärksammades. Men enligt verkställande direktören är betydelsen av företagarpriset dock störst inom företaget. Familjeföretaget med över 200 anställda tog emot priset med stolthet och glädje.

– För mig var det också en fin ära att bli inbjuden till presidentslottet på självständighetsdagen. Där fick jag representera alla familjeföretagare. Vi får hoppas att traditionen fortsätter och de prisbelönade får inbjudan även framöver, säger Aho.

Det riksomfattande företagarpriset, som Fennia och föregångaren till Företagarna i Finland startade, har tilldelats över 200 företag och företagare sedan 1968.

Tillväxt för miljoninvesteringar

Koncernen Rukakeskus driver pistverksamhet i Ruka och Pyhä. Kunder erbjuds även tjänster inom logi, uthyrning och butiker.

Rukakeskus är ett familjeföretag, som ägs i lika stora andelar av fem syskon. I Aho Group, som ägs av släkten Aho, ingår utöver skidanläggningen också Läkarcentralen Aava, Pikkujätti och intresseföretaget Docrates, vilka erbjuder hälsovårdstjänster. Företagsgruppens omsättning är över hundra miljoner euro och företagen sysselsätter över tusen finländare.

– Pistverksamheten utgör kärnan i Rukakeskus affärsverksamhet. Fjolvintern var bra trots corona, tack vare de finländska kunderna. Före corona stod de finländska turisterna för en andel på 75 procent av samtliga turister, men i fjol steg andelen upp till nästan hundra. Finländska familjer har alltid och kommer även i framtiden att vara vår viktigaste målgrupp, konstaterar Aho.

De företag som tilldelats det riksomfattande företagarpriset söker aktivt tillväxt. I Rukakeskus strategi betonas särskilt satsningen på sommarturismen. Den populära terrängcyklingen puffar tillväxten.

Företaget har ett stort investeringsprogram på gång: under de tre senaste åren har man investerat 35 miljoner euro i Ruka och 15 miljoner euro i Pyhä. Ett av investeringsmålen är att underlätta inköp av tjänster.

– Det är viktigt att ha fungerande digitala tjänster. Till exempel att hyra skidor via nätet har ökat markant och över en tredjedel av företagets försäljning härstammar just från nätet, förklarar Aho.

Rukakeskus förväntar sig en framgångsrik säsong även den här vintern. Åtminstone vad gäller den finländska turismen.

– Bokningarna ligger på en bra nivå. Men på grund av corona är de internationella resenärerna fortfarande ett stort frågetecken, säger vd:n

Samhällsansvar betonas i utvecklingen

Aho har varit en ivrig förespråkare för ansvar.

Rukakeskus lanserade redan för 13 år sedan ett miljöprogram och började använda kolneutral el och fjärrvärme från förnybara energikällor. Utsläppen minskade med hela 80 procent och företaget kompenserar de resterande utsläppen. Även bränsleutsläppen från Rukas skidbussar kompenseras årligen.

Ruka har sedan 2018 varit en kolneutral skidanläggning. Efter det har miljöprogrammet utvidgats till ett samhällsansvarsprogram.

– De mest konkreta miljöansvarsfrågor som kunden stöter på uppe i fjällen är bland annat återvinningsmöjligheterna. Men den kanske mest väsentliga grejen är ändå hur skidanläggningen har planerats. Ski-Inn-lägenheterna har byggts så att man kan åka till pisterna utan bil och även andra tjänster är bilfria. Dessutom fungerar gondolhissen som ”kollektivt färdmedel” mellan Ruka Village och Ruka Valley, poängterar Aho.

Enligt honom vill Ruka för sin del se till att även kommande generationer kan njuta av och glädjas över den vita snön.

Företaget som är turistområdets lokomotiv är väl medvetet om sitt miljöansvar. Ansvarsfrågorna och verksamhetssätten gäller även samarbetspartnerna.

– Det jobbar vi på som en del av i vårt ansvarsprogram. Vad gäller butiksverksamheten gynnar vi ansvarsfulla aktörer redan nu. Vår partner inom städning har förbundit sig att använda tvättmedel certifierade med svanmärket. Till exempel att satsa på sommarturism utgör en del av vårt ansvarsprogram. I och med det kan vi skapa arbetsplatser året runt, säger Aho.

Företagande Artikel Fennia

Dela

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Företagskunder Aktuellt Medietjänster Fenniakoncernen Lediga jobb Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd