Hyppää sisältöön
    Privathushåll
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Företagskunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Täcker försäkringen mitt barns telefon som gått sönder? Fanny svarar

Täcker försäkringen mitt barns telefon som gått sönder? Fanny svarar

1.7.2019

Hej Fanny! I höstas började familjens minsting med stor iver på ettan och i samband med skolstarten fick han sin första egna mobiltelefon. En dag i slutet av vårterminen hade han så bråttom hem från skolan att han tappade telefonen mitt på gatan. Skärmglaset gick sönder och vissa funktioner har börjat strula. Täcker försäkringen förlusten av telefonen till följd av vårt barns missöde? Hur lönar det sig att gå till väga och vad borde jag tänka på? Vänliga hälsningar, signaturen Nyss-var-han-bebis

Hej Nyss-var-han-bebis

Mobiltelefonen är onekligen ett bekvämt hjälpmedel för att göra skolgången smidigare. När det är fråga om en ivrig förstaklassare kan det ändå ske missöden. Ni är inte de enda: de flesta egendomsskadorna som Fennia behandlar är just skador på mobilapparater.

Ersättningen beror på vilken typ av försäkring ni har tecknat. När en telefon går sönder är det fråga om en bräckageskada som ersätts om man har tecknat en omfattande hemförsäkring. Det går lättast att kontrollera uppgifterna i er familjs försäkring via tjänsten

Mitt Fennia.

De viktigaste faktorerna som påverkar om det betalas ut någon ersättning och ersättningsbeloppet är typen av försäkring, självriskandelen och hur gammal telefonen är. Beroende på försäkringsvillkoren ligger självriskandelen för mobilapparater i allmänhet kring ett par hundra euro – billigare telefoner än så täcker försäkringen sällan. Även om apparatens värde uppskattas på basis av en ny motsvarande apparat blir tekniken lätt föråldrad. Det görs ett ”åldersavdrag” i ersättningen på telefoner som är över två år gamla.

Lyckligtvis behöver man inte själv fundera på försäkringsmatematiken som jag har beskrivit här ovan. Om mobiltelefonen har råkat ut för ett missöde är det allra enklast att kontakta Fennias

. Via den tjänsten får du reda på om skadan är ersättningsbar, om telefonen ännu kan repareras eller om det betalas ut någon penningersättning. Skadetjänsten för mobiltelefoner erbjuder service vid auktoriserade serviceverkstäder. Till dem kan man till och med skicka sin mobil för reparation bekvämt per post.

Jag rekommenderar att den lilla skolelevens nästa telefon förses med ett stadigt skal och pansarglas. Det är också bra att påminna nyfikna utforskare av skolvägen om att det är bäst att stanna när man ringer eller tar emot ett samtal. Hur fort eleverna än vill komma hem från skolan är det aldrig så bråttom att de måste gå och texta på samma gång!

Med förhoppning om att både små och stora tar det lugnt i trafiken!

Fanny

Hemförsäkring Samarbetspartner Artikel Hem

Dela

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Företagskunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd