Hyppää sisältöön
Företagskunder
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Resor
  • Gör så här om din resa ställs in eller avbryts

Gör så här om din resa ställs in eller avbryts

Sök ersättning på Mitt Fennia

Fyll i en anmälan om inställd eller avbruten resa på Mitt Fennia. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia

Resenärförsäkringen ersätter kostnader för en inställd eller avbruten resa om resan måste ställas in på grund av att

  • du eller en nära anhörig plötsligt insjuknat, råkat ut för ett olycksfall eller dött
  • en betydande ekonomisk sakskada har drabbat din egendom i Finland
  • resan måste avbrytas av tvingande skäl till följd av en sjukdom eller ett olycksfall under resan.

Sök först ersättning för en inställd resa från researrangören

Meddela researrangören om den inställda resan och sök eventuell kompensation först hos arrangören. Vi ersätter kostnader, som enligt researrangören eller tjänsteleverantören är på ditt ansvar.

Var beredd att bifoga följande bilagor när du ansöker om ersättning för en inställd eller avbruten resa:

  • kvitton på rese- och inkvarteringskostnader som betalades före resan
  • ett intyg av researrangören, flygbolaget eller tjänsteleverantören över betald gottgörelse
  • din eller din nära anhörigas sjukjournal eller ett förundersökningsprotokoll eller en inspektionsrapport om det är fråga om en allvarlig skada på egendom.

Sök ersättning för extra kostnader för resor och inkvartering till följd av att resan avbröts

Vid en avbruten resa ersätts extra rese- och inkvarteringskostnader på tur- och returresan samt vid resmålet.

Spara dokument och kvitton som gäller den avbrutna resan. Vi begär dem vid behov.

Var beredd att också bifoga följande bilagor när du ansöker om ersättning för en avbruten resa:

  • den ursprungliga resplanen
  • kvitton på extra rese- och inkvarteringskostnader
  • kvitton på rese- och inkvarteringskostnader som betalades före resan
  • ett intyg av researrangören, flygbolaget eller tjänsteleverantören över betald gottgörelse
  • din eller din nära anhörigas sjukjournal eller ett förundersökningsprotokoll eller en inspektionsrapport om det är fråga om en allvarlig skada på egendom.

När ersätter vi inte en inställd eller avbruten resa?

Vi ersätter inte resor som ställts in eller avbrutits till följd av

  • en sjukdom som visat symtom före resan bokades eller försäkringen tecknades
  • förgiftning på grund av läkemedel, alkohol, narkotika eller något annat berusningsmedel.

Hjälp med att arrangera resa till Finland

Om din resa avbryts utomlands, hjälper Fennias reseassistans 24h med researrangemangen.

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Företagskunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsinki
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd