Usein kysyttyä laskutuksesta

Tältä sivulta löydät yleisimmät kysymykset ja käytännöt koskien laskutustamme. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit lähettää sen meille Oma Fennia -palvelun kautta tai soittaa puhelinpalveluumme.

Milloin saan laskun vakuutuksistani?

Saat laskun vähintään kuukautta ennen eräpäivää. Vakuutuksen alkamispäivästä johtuen ensimmäisen laskun laskutusjakso ja suuruus voivat olla poikkeavia.

Lähetetäänkö lasku postitse minulle?

Laskut lähetetään postitse, jos sinulla  ei ole e-laskua käytössä. Laskusi löytyvät myös Oma Fennia -palvelusta muutaman päivän viiveellä. Sieltä löydät myös vanhat laskusi. Muistutuslaskut lähetetään aina postitse.

Miten saan e-laskun käyttööni?

E-lasku otetaan käyttöön omassa verkkopankissa, ja helpoiten teet sen laskun maksun yhteydessä. Verkkopankki tarjoaa maksun vahvistamisen jälkeen mahdollisuuden tehdä e-laskusopimus. Tätä kautta pääset suoraan tekemään sopimuksen.

Halutessasi voit ottaa e-laskun käyttöösi myös kirjautumalla verkkopankkiin ja hakemalla e-laskuttajien luettelosta "Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia". Nimeä klikkaamalla pääset tekemään sopimuksen.

Kuinka monessa erässä voin maksaa vakuutukseni?

Voit maksaa vakuutuksesi yhdessä tai useammassa erässä (2, 3, 4, 6, 12) valintasi mukaan. Jos haluat muuttaa maksueräisyyttä, voit tehdä sen lähettämällä asiasta viestin Oma Fennia -palvelun kautta ja kertoa, kuinka monessa erässä haluat maksaa vakuutuksen. Muutos astuu voimaan seuraavan vakuutuskauden alkaessa.

Onko laskuissani aina sama viitenumero?

Jokaisella laskullasi on oma viitenumeronsa. Laskusi löytyvät Oma Fennia -palvelusta, josta voit tarkistaa laskun tiedot. Käyttämällä laskun viitenumeroa varmistat maksun kohdistumisen oikeaan vakuutukseen ja näin vältyt turhilta maksumuistutuksilta.

Voinko saada laskuilleni toivomani eräpäivän?

Voit muuttaa tulevien laskujen eräpäivää lähettämällä viestin Oma Fennia -palvelussa ja kertomalla toiveesi eräpäivästä.

Miten vakuutusmuutokset huomioidaan laskussani?

  • Jos alkuperäinen vakuutusmaksu pienentyy, lasku peruuntuu ja saat muutoslaskun.
  • Jos alkuperäinen vakuutusmaksu kasvaa, saat lisälaskun. Myös alkuperäinen lasku tulee näissä tapauksissa maksaa.

Mihin tilinumeroani tarvitaan?

Mahdollisia vakuutusmaksupalautuksia varten tarvitsemme tilinumeron. Tarkistathan Oma Fennia -palvelussa Omat tiedot-kohdasta, että tilinumerosi on ajan tasalla. Vahingosta maksettavaa korvausta varten tilinumero ilmoitetaan tapauskohtaisesti.

Mistä näen, onko lasku maksettu?

Voit tarkistaa asian verkkopankistasi.

Miten tilaan laskukopion?

Laskut löytyvät Oma Fennia -palvelusta, josta voit tarvittaessa tulostaa laskun.

Voinko saada laskulle maksuaikaa?

Voit pyytää lisää maksuaikaa lähettämällä viestin Oma Fennia -palvelussa tai soittamalla puhelinpalveluumme. Maksuaikaa voidaan antaa 30 päivää eräpäivästä eteenpäin. Maksuaika on viivästyskorollista.

Mitä tapahtuu, jos en maksa vakuutuslaskua?

Jos vakuutusmaksusi myöhästyy, lähetämme sinulle maksumuistutuksen 14 päivää eräpäivän jälkeen. Maksumuistutus lähetetään aina kirjeitse ja siihen lisätään 5 euron maksumuistutuskulu. Lisäksi perimme viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavassa laskussa.

 Tulosta