Yhteisöllisyys tuo yrittäjille uutta oppia

Crazy Town

Yhä useampi yrittäjä haluaa tehdä töitä yhdessä toisten kanssa. Crazy Town tarjoaa yrittäjille toimitilojen lisäksi yhteisöllisyyttä ja uuden oppimisista.

Hauskoja ”työkavereita”. Kumppanuutta. Uuden oppimista. Tässä tärkeimmät asiat, mitä yhteisöllisiä työtiloja vuokraava Crazy Town lupaa asiakkailleen, tai jäsenilleen, kuten toimitusjohtaja Mikko Markkanen heitä kutsuu.

Yhä useampi tietotyöläinen tekee työtä, joka ei ole riippuvainen paikasta.

– Itsenäisen asiantuntijatyön tekeminen on tällä hetkellä nopeimmin kasvava trendi, ja yhteisöllisille tiloille on valtavasti kysyntää, sanoo Markkanen.

Crazy Townin tyypillisiä jäseniä ovat mikroyritykset eli alle 10 hengen yrittäjävetoiset firmat.

– Yrittäjähenkisyys näkyy meillä hyvin vahvasti ja meidän co-working-tiloissa on myös syntynyt lukuisia uusia yrityksiä, Markkanen kehuu.

Uuden oppiminen inspiroi

Pelkkä toimiva ja viihtyisä toimitila ei kui­tenkaan riitä, sillä kukaan ei menesty yksin.

– Kyllähän valtaosa tarvitsee työssään muita asiantuntijoita, joita ei välttämättä löydy omasta yrityksestä.

Co-working-tiloissa syntyykin luontevia kumppanuuksia. Markkanen kertoo, että Crazy Townin jäsenyrityksistä peräti 85 prosenttia tekee keskenään kaupallista yhteistyötä.

– Kun yrittäjä tulee katsomaan tiloja, pyrimme aina esittelemään hänelle ihmisiä, joiden kanssa voi verkostoitua.

Jos kaupallista yhteistyötä ei lasketa, ehdottomasti suurin hyöty on uuden oppiminen. Markkanen kuvaileekin yhteisöllisiä toimitiloja eräänlaisena osaamisen markkina- ja kehittämispaikkana.

– Täällä pääsee joka päivä oppimaan uutta, ja sparraaja tai mentori löytyy aina. Osa myös aktiivisesti markkinoi osaamistaan täällä, Markkanen sanoo.

Ennakkoluulojen murtamista

Crazy Town on ollut yksi toimialan pioneereista. Markkanen ei kavahda kilpailua, koska uskoo vakaasti omaan tekemiseen. Yrityksellä on selkeät kasvutavoitteet, ja se aikoo laajentaa uusille paikkakunnille. Tällä hetkellä yhteisöllisiä toimitiloja löytyy viideltä eri paikkakunnalta.

Muutamiin toimialaan liittyviin ennakkoluuloihin Markkanen törmää aina välillä.

– Usein ajatellaan, että yhteisöllinen työtila on joku valtava tehdashalli, jossa on pelkkää avokonttoritilaa. Me olemme hinkanneet näitä tiloja todella huolella, jotta ne ovat varmasti modernit ja toimivat. Ei meiltä löydy ensimmäistäkään hallimaista tilaa.

Pääasiallinen asiakaskunta on Markkasen mukaan huippuosaajat. Moni on lähtenyt isoista yrityksistä ja perustanut oman joko yksin tai kavereiden kanssa.

– Toinen voimakkaasti kasvava ryhmä on liikkuvat asiantuntijat, jotka ovat töissä suuryrityksessä tai julkisella sektorilla.

Toimistoleikeistä se lähti

Mutta millaisessa toimitilassa Markkanen itse viihtyy?

– Minulla on sellainen hassu ominaisuus, että pystyn muodostamaan itselleni kuplan ihan missä tahansa.

Markkanen kuitenkin tunnustaa, että on yksi paikka, missä hän saa aikaan ylivoimaisesti eniten.

– Se on varhainen aamujuna. Minulla on pari vakiopaikkaa ravintolavaunun yläkerrassa ja aina harmittaa, jos en saa niitä varattua, Markkanen nauraa.

Markkanen ei oikein osaa selittää, miksi hänestä itsestään tuli yrittäjä. Mies on kotoisin Pieksämäeltä, missä arvomaailma oli kovin punainen ja rautatie päätyöllistäjä. Suvustakaan ei löydy yrittäjämallia.

– Leikin alakouluikäisenä toimistoleikkejä, kai se vaan jotenkin oli verissä. Yrittäjyys on aina tuntunut luontevalta tavalta toteuttaa itseään.

Crazy Town pähkinänkuoressa

  • Crazy Town tarjoaa toimitilan lisäksi yrityksille sekä yhteisön että markkina­paikan, jossa pääsee tekemään sekä kauppaa että oppimaan uutta
  • Perustettu: 2003, restart 2015
  • Toimitilat Jyväskylässä, Porissa, Hämeenlinnassa, Tampereella ja Helsingissä
  • Henkilöstön määrä: 14
  • Jäsenyrityksiä: yli 200

 

Fennia-lehti 2/2019
Teksti: Satu Savela
Kuvat: Jussi Partanen

12.6.2019

 Tulosta