Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2019: Maine on kaikki kaikessa laivanrakennuksessa

Merima

Merima on projektinjohtotalo, jossa tehdään sitä, mitä parhaiten osataan eli risteilijöiden sisustamista. Omassa tuotannossa valmistuu noin 20 prosenttia laivateollisuudelle tehtävistä töistä ja loput tilataan alihankkijoilta.

– Saamme lähes kaikista maailmalla liikkuvista projekteista tarjouspyynnöt. Joskus asiakkaat ovat valmiita maksamaan hieman enemmän helppoudesta, laadusta ja toimitusvarmuudesta. Tunnemme myös tämän alan arkkitehdit. Hyvä maine merkitsee paljon laivanrakennuksessa, kertoo Meriman CEO Mauri Mäkiranta yrityksen kasvusta ja vakiintuneesta asiakaskunnasta.

Laivojen sisustuksissa käytettävistä raaka-aineista noin 70 prosenttia on metallia. Metalli on valikoitunut rakennusmateriaaliksi laivoihin paloturvallisuuden vuoksi. Usein ohut metallilevy pinnoitetaan puun näköiseksi, mutta ammattilaisten käsissä pajalla syntyy ketterästi sisustuksia myös lasista, kivestä, puusta ja kankaasta, arkkitehtien piirustusten mukaisesti.

– Vielä ei ole tullut vastaan sellaista arkkitehtuuria, jota ei olisi voitu tehdä. Olemme olleet 32 vuotta alalla, joten referenssit puhuvat puolestaan. Koko ajan pitää kuitenkin pystyä osoittamaan osaaminen sekä hinnallisesti että aikataulullisesti, Mäkiranta toteaa.  

Mäkirannan palo yrittäjyyteen syttyi Wärtsilä Marinen telakalla Helsingissä, kun siellä alkoi ensimmäisten risteilijöiden rakennus Suomessa ja laivasisustusyrityksiä ei silloin juurikaan ollut. Nyt maailmalla rakennettavien risteilijöiden määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti ja niiden koko on kasvanut.

Uuden ajan laivanrakentajat ovat elämysteollisuudessa

Deputy CEO Mikko Mäkiranta on ollut Merimassa niin kauan, kuin hän muistaa. Laivan rakennus on mennyt hänellä vereen ja nyt hän on ottamassa operatiivista vastuuta yhtiön luotsaamisesta yhdessä siskonsa, CAO, Minna Mäkiranta-Blythin kanssa. Mauri Mäkiranta mahdollistaa jatkossa hallituksen puheenjohtajan roolissa yhtiön kehittymisen tulevaisuuden merille. 

– Koko toimialalla on menossa sukupolven vaihdos, toteaa Mauri Mäkiranta.

– Tarkoituksena on Mikon kanssa skaalata liiketoimintaa isommaksi ja tulla joka maanantaina innosta pinkeänä tänne kaikista kivoimpaan työpaikkaan. Perheenä yrittäminen on hyvin henkilökohtaista, se näkyy siinä, miten viedään asioita eteenpäin, kertoo Mäkiranta-Blyth kannustavasta tiimityöskentelystä ja tavoitteistaan "ihmisten liiketoiminnan" valmentajana. Harvoin on sellainen tilanne, että yrittäjällä on oman perheen jäsenistä tällainen tuplavarmistus ja molemmilla näin iso palo työskennellä perheyrityksen hyväksi, hän jatkaa.

Valmistuneet laivat ovat yrittäjän huippuhetkiä

Tuotannossa on asiakkaan tilaama 1:1-kokoinen malli Espanjaan tilatuista laivan päärappusista, joita asiakkaan arkkitehti on tulossa katsomaan. Tässä vaiheessa arkkitehti voi hyvin tehdä tarvittavia parannuksia ja muutoksia tuotantoon menevän risteilijän portaikkoon. 

– Kukaan ei rakenna mitään yksin. Me olemme keskittyneet kaikkein monimutkaisimpiin tai jopa lähes mahdottomien projektien toteuttamiseen. Haluan, että meidät tunnetaan periksiantamattomuudesta, se tehdään, mitä luvataan. Yli 600 projektia on viety maaliin ja minun huippuhetkeni on joka ikisen laivan valmistuminen. Yrittäjyydessäni on ollut 150 laivan verran huippuhetkiä, Mauri Mäkiranta summaa uraansa.

Merima Oy
 
Helsinki, Fort Lauderdale, Shanghai ja Hampuri. 
Noin 10 telakkakonttoria ympäri maailmaa. 
Laiva­teolli­suus ja laivojen sisustaminen.
  • Perustettu 1987
  • Perustajat Mauri Mäkiranta ja Timo Nisonen
  • toimitusjohtaja Mauri Mäkiranta
  • Toimipaikka  Helsinki
  • Työntekijöitä: 120 henkilöä, välillisesti projektit työllistävät noin 600-700 henkilöä
  • Liikevaihto: noin 55 M€
  • Arvot: Hyvinvointi, periksiantamattomuus, jatkuva kehittyminen, rehellisyys
 

 

 

 

 


 

 

Videotuotanto: Spin Off Media

 

Fennia-lehti 3/2019

Teksti: Eliisa Anttila

Kuvat: Esa Siltaloppi

 

 

 

19.10.2019

 Tulosta