Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2018: Kohti maailman merkittävintä bisnesseminaaria

Nordic Business Group

Jyväskyläläinen Nordic Business Group tunnetaan vuosittaisesta huippuseminaaristaan, joka tuo vuosittain maailman kärkipuhujia Suomeen. Nordic Business Group haluaa järjestää maailman merkittävimmän bisnesseminaarin vuonna 2021.

Nordic Business Groupin tarina alkoi vuonna 2008, kun Jyri Lindén ja Hans-Peter Siefen perustivat Visionum Oy:n, jonka tarkoituksena oli vuokrata jyväskyläläisen Schaumannin linnaa toimistohotelliksi.

Liiketoimintasuunnitelmaan oli myös merkitty yritysvalmennuksen käynnistäminen pidemmällä aikavälillä. Ne käynnistyivätkin jo seuraavana vuonna, puoliksi sattumalta: Siefen oli joutunut sairaalaan lasketteluonnettomuuden takia, joten hänellä oli runsaasti aikaa suunnitella seminaaribisnestä.

– Kävin itse ensimmäistä kertaa bisnesseminaarissa vuonna 2003, ja siellä syttyi kipinä yrittäjyyteen ja oman tapahtuman järjestämiseen, Siefen muistelee.

– Ensimmäinen seminaari järjestettiin myöhemmin samana vuonna Schaumannin linnassa. Liput maksoivat 10 euroa ja paikalle tuli 80 kuulijaa. Keräsimme tuoleja tilaisuuteen ystäviltämme. Seminaarin jälkeen tiesimme, ettei ensimmäinen seminaari jäisi viimeiseksi.

Vuonna 2010 Lindén ja Siefen järjestivät pienempien iltaseminaarien ohella ensimmäisen suuremman seminaarin Jyväskylän Paviljongissa. Paikalle tuli 700 osallistujaa kuuntelemaan kotimaisia puhujia, joihin lukeutuivat Jari Sarasvuo, Juhana Torkki, Juhani Töytäri sekä Siefen itse. Mutta paljon suurempaa oli vielä luvassa.

Puhumalla parempaan maailmaan

Seuraavana vuonna tapahtuman teemaksi oli valittu vastuullisuus. Siefen yritti keksiä, kuka olisi maailmanluokan henkilö puhumaan kannattavasta ja vastuullisesta bisneksestä.

– Sitten keksin Al Goren. Soitimme hänen toimistoonsa heti seuraavana päivänä, se oli ensimmäinen kansainvälinen työpuheluni, Siefen muistelee.

Neuvottelut Goren kanssa kestivät puoli vuotta. Haasteena oli, että valtava puhujapalkkio oli maksettava osittain etukäteen. Rahattomat yrittäjät lainasivat pankista sen minkä saivat, ja alkoivat myydä tulevaan tapahtumaan kumppanuuspaketteja. Samalla yrityksen nimi muutettiin kansainvälisemmin Nordic Business Forumiksi.

Sittemmin tapahtuma on kasvanut valtavaksi. Al Goren jälkeen Nordic Business Forumin lavalla on nähty muun muassa kirjailija Jim Collins, Virgin Groupin Sir Richard Branson, Pixar-elokuvayhtiön perustaja Edwin Catmull sekä tänä vuonna Yhdysvaltain presidentti Barack Obama ja Skypen perustaja Niklas Zennström.

Myös yhtiön toimintaa on sittemmin selkeytetty: Nordic Business Groupin alla toimii seminaareja järjestävä Nordic Business Forum ja asuntosijoitusyhtiö Nordic Business Investments.

– Vuonna 2014 seminaari muutti Jyväskylästä Helsinkiin, kun tapahtumalle tarvittiin suuremmat puitteet. Sittemmin se on laajentunut myös Ruotsiin ja Norjaan, ja viime vuonna Nordic Business Group osti merkittävän osan tanskalaisesta Presidents Institutesta, joka järjestää Tanskassa suuren vuotuisen seminaarin lokakuun alussa, Lindén kertoo.

Tapahtuma on laajentunut myös virtuaalisesti: tänä vuonna sitä seuraa verkkoyhteyden kautta 20 000 silmäparia. Liikevaihdon kannalta striimaus ei ole vielä merkittävä asia, mutta auttaa tekemään tapahtumasta tunnetumman ja levittämään seminaarin hyviä ajatuksia entistä laajemmalle.

– Moni tapahtumajärjestäjä tuntuu ajattelevan, että striimaus on pois lipunmyynnistä. Mutta kun levikki kasvaa, paikan päälle pääseminenhän on entistä arvokkaampaa, Siefen sanoo.

Vaikutuskanava koko yhteiskuntaan

Lindénin mukaan Nordic Business Groupissa ajatellaan ylisukupolvisesti. Tällä hän tarkoittaa sitä, että planeetta halutaan jättää tuleville polville paremmassa kunnossa, kuin missä se oli meidän syntyessämme. Lindén itse harkitsi vielä parikymppisenä yhteiskuntapolitiikkaa, mutta valitsi yrittäjyyden.

– Onneksi, yrittäjänä voin vaikuttaa asioihin paljon enemmän. Kun meillä on kymmeniä tuhansia kuulijoita paikan päällä ja verkkoyhteyden päässä, on meillä hyvä tilaisuus levittää tärkeitä ajatuksia ja oppeja. Toki se tuo myös ison vastuun valita oikeat puhujat, Lindén miettii.

Siefen ja Lindén vaikuttavat tulevaisuuteen myös toista kautta: Nordic Business Groupin työntekijät ovat käyneet kouluissa puhumassa yrittäjyydestä jo 25 000 koululaiselle.

– Kaikista ei tarvitse tulla yrittäjiä, mutta nuorten on tärkeää oppia ottamaan vastuu omasta itsestään ja tekemisistään, Lindén sanoo.

Nordic Business Group, Jyväskylä

Perustettu 2008

Perustajat Jyri Lindén ja Hans-Peter Siefen
Toimitusjohtaja: Jyri Lindén
Työntekijöitä 29
Liikevaihto 18,9 milj. euroa. Nordic Business Group toimii seminaarien ja yritysvalmennuksen sekä asunto- ja kiinteistökaupan alalla. Heidän päätapahtumansa on vuosittainen Nordic Business Forum.

 

 

Videotuotanko: Spin Off Media

 

Fennia-lehti 3/2018

Teksti: Henri Lassander

Kuvat: Esa Siltaloppi

 

 

 

 

20.10.2018

 Tulosta