Tulorekisterin usein kysytyt kysymykset

Tulorekisteri on valtakunnallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää kattavat palkka-, eläke- ja etuustiedot yksilötasolla. Se korvaa palkkojen vuosi-ilmoitukset, jotka nykyään annetaan erikseen Verohallinnolle, työeläkelaitoksille, työttömyysvakuutusrahastolle ja työtapaturmavakuuttajille.

Mikä on tulorekisterin aikataulu?

Työnantajat ilmoittavat työntekijän palkkatiedot 1.1.2019 alkaen tulorekisteriin. Tiedot on ilmoitettava palkanmaksun yhteydessä. Tapaturmavakuutusyhtiöt hakevat omien työtapaturmavakuutusasiakkaidensa ammattiluokkakohtaisia palkkatietoja 1.1.2020 alkaen.

Miten palkkatiedot ilmoitetaan vuonna 2019?

Vuosi-ilmoitusta tapaturmavakuutusyhtiölle ei tarvitse enää antaa erikseen. Fennia hakee vuoden 2019 ammattiluokkakohtaiset palkkatiedot tulorekisteristä tammikuussa 2020.

Jos yrityksesi työtapaturmavakuutus päättyy kesken vuoden tai siirrät työtapaturmavakuutuksen toiseen yhtiöön vuoden 2019 aikana, tulee Fennian voimassaoloajalta ilmoittaa toteutuneet palkka- ja ammattiluokkatiedot. Näissä tapauksissa vuoden 2019 palkkailmoitus annetaan Oma Fennia -palvelussa.

Miten ja minne virheelliset tiedot korjataan?

Kaikki tulorekisteriin ilmoitetut tiedot korjataan myös tulorekisteriin. Korjausilmoitus on annettava viipymättä. Fennia hakee korjausilmoituksia kuukausittaisen palkkahaun yhteydessä (joka kuukauden 10. päivä). Katso tarkemmat ohjeet tietojen korjaamiseen tulorekisteri.fi -sivulta.

Miten työntekijän ammattiluokka ilmoitetaan tulorekisteriin?

Työtapaturmavakuutusmaksun laskentaa varten tarvitsemme tiedon myös yrityksessä tehtävän työn laadusta eli ammattiluokasta. On tärkeää, että otat tulorekisterin ammattikoodit käyttöön yrityksen palkkatietojen ilmoittamisessa heti 1.1.2019 alkaen. Saamme koodien kautta tarvittavat tiedot käyttöömme, kun alamme hakea edellisen vuoden tulotietoja.

Tilastokeskus on tapaturmavakuutusyhtiöiden pyynnöstä julkaissut oman luokittelunsa tulorekisteriä varten.

Tulorekisteri ei hyväksy muita ammattikoodeja kuin Tilastokeskuksen tuottamat koodit. Ammattiluokat on määritelty työtapaturmavakuuttamisen näkökulmasta tarkimmalla mahdollisella tasolla ja viisimerkkisinä. Käytä näitä ammattikoodeja ja -nimikkeitä ilmoittaessasi työtapaturmavakuutusmaksun alaisia palkkoja.

Luokittelun apuna ja oikean ammattiluokan etsimisessä voit edelleen käyttää Tilastokeskuksen LuokitusEksperttiä. Se on työkalu, jonka avulla pystyt selvittämään mihin ammattiluokkaan kukin työntekijä kuuluu.

Milloin ja miten vakuutusnumero ilmoitetaan tulorekisteriin?

Vakuutusnumero tulee ilmoittaa vain niissä tilanteissa, joissa työantajalla on useampi työtapaturmavakuutus joko Fenniassa tai useassa eri vakuutusyhtiössä (ns. jaettu vakuutus).

Tietoa ei siis tarvitse antaa jokaisella ilmoituksella vaan ainoastaan silloin, kun työnantajan on vakuuttanut työntekijänsä useammalla vakuutuksella.

Fennian kohdalla on sovittu käytettävän tunnisteena y-tunnusta eli asiakkaan tulee siis täyttää tulorekisterin palkkailmoitukseen näin:

  • Tunnisteen tyyppi = 1
  • Tunniste: y-tunnus (Fennian y-tunnus on 0196826-7)
  • Työtapaturmavakuutuksen vakuutusnumero: Fennian työtapaturmavakuutuksen numero näkyy vakuutuskirjalla, ennakkolaskelmassa ja laskulla.

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota tietoja ilmoittaessa?

Tiedot kannattaa ilmoittaa tulorekisteriin mahdollisimman tarkasti. Ilmoittamalla tulorekisteriin myös täydentävät palvelussuhde- ja poissaolotiedot säästyt lisäselvityspyynnöiltä.

Kiinnitä huomiota erityisesti näihin asioihin tulorekisteri-ilmoittamisessa:

  • valitse ilmoitustapa kaksi (2)
  • täytä palvelussuhdetiedot kuten sen tyyppi, kesto, palkkauksen muoto ja säännöllinen sovittu viikkotyöaika
  • kerro myös poissaolotiedot kuten jakso, päivien lukumäärä, syy ja palkan määrä
  • ilmoita täydentävät tiedot mahdollisimman pian, mielellään samanaikaisesti pakollisten tietojen kanssa.

Mitä tietoja tulorekisteriin ei ilmoiteta?

Tulorekisteriin ei ilmoiteta työtapaturmavakuutusmaksun ennakkopalkkasummaa tai tapaturmavakuutusmaksun prosentteja.

Työnantaja ilmoittaa tulorekisteriin maksetut palkat. Palkkatiedot annetaan tulolajeittain. Työtapaturmavakuuttamista varten tulee myös antaa tieto työnlaadusta eli ammattiluokka. Se ilmoitetaan Tilastokeskuksen tulorekisteri -koodiston mukaan.

Vaikuttaako tulorekisteri yrittäjän työtapaturmavakuutukseen?

Tulorekisteristä ei haeta yrittäjän palkkatietoja. YEL-vakuutetun yrittäjän tulee ilmoittaa YEL-työtulonsa erikseen Fenniaan. Työtapaturmavakuutuksen maksun ja ansionmenetyskorvauksen perusteena käytetään yrittäjän voimassaolevaa YEL-työtuloa.

Saadaanko erityisryhmien tiedot tulorekisteristä?

Työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan vakuutettavien erityisryhmien (koulujen oppilaat ja opiskelijat, työvoimakoulutettavat, kuntouttava työtoiminta, vammaisten ja kehitysvammaisten työtoiminta sekä kuntien luottamushenkilöt) vakuutusmaksun laskentaan tarvittavia tietoja ei saada tulorekisteristä. Tiedot tulee antaa erikseen lomakkeella Oma Fenniassa joko vakuutuskauden tai vakuutuksen päättyessä.

Koskeeko tulorekisteri myös kotitaloustyönantajia?

Kyllä koskee, jos yksityishenkilö palkkaa työntekijän. Tiedot on ilmoitettava tulorekisteriin palkanmaksun yhteydessä.


Lue lisää

Tulorekisteri otetaan käyttöön 1.1.2019
 

 

 

11.4.2019

 Tulosta