Syysulkoilun tärpit - miten ulkoilet syksyllä mukavasti?

Syysulkoilun tärpit - miten ulkoilet syksyllä mukavasti?

Raitis ilma, kaunis luonto ja kesäpöhön karistaminen kutsuvat ulkoilemaan syksyisin. Flunssa-aaltojen ja työstressin painaessa päälle ulkoilu onkin erityisen kannattavaa. Liikkumalla nimittäin parannat vastustuskykyäsi ja jaksamistasi. Luonnossa oleilemalla myös stressi ja verenpaine hellittävät.

Iltojen pimetessä ja kelien viiletessä kannattaa kuitenkin muistaa muutama juttu, jotta syysreippailu sujuu mahdollisimman mukavasti. Ota tästä siis haltuusi vinkkejä mukavaan ja turvalliseen ulkoiluun syksyllä.

Oikeat vaatteet ovat syysulkoilun A ja O

Syksyllä on helppoa kylmettää itsensä. Jotta ulkoilu tuntuisi mukavalta, on vaatteita valitessa syytä keskittyä kahteen ominaisuuteen: kosteuden siirtoon ja vedenpitävyyteen.

Kun ilma on viileä ja liikkuessa tulee lämmin, pitää kosteus saada siirrettyä iholta pois. Jos kosteus jää iholle, vilustuttaa reippailija helposti itsensä. Suosi siis teknisiä, tehokkaasti kosteutta siirtäviä materiaaleja ihoa vasten ja kerrosta vaatetta sopiva määrä päällesi. Päällysvaatteiden tehtävä puolestaan on pitää kosteus vaatteiden ulkopuolella, jos ja kun sattuu satamaan. Suomen syksyssä tuulen- ja vedenpitävyys onkin varsin keskeinen ominaisuus ulkoiluvaatteelle.

Syksy on kehonhuollon aikaa

Syksyllä kylmät lihakset ovat alttiita venähdyksille ja revähdyksille. Siksi huolellinen lämmittely on tärkeää erityisesti ennen reippaampaa liikuntaa. Säännöllinen kehonhuolto pitää paikat vetreinä ja säästää turhilta urheiluvammoilta.

Syksy onkin erinomainen ajankohta laittaa kehonhuollon rutiinit uusiksi. Lämmittele lihakset perusteellisesti, jotta et reväytä nivusiasi vesilammikoita väistellessä. Treenaa liikkuvuutta ja venyttele kunnolla viimeistään kotona. Tee kehonhuollosta mukava nautiskeluhetki vaikka kynttilöiden valossa villasukkiin sonnustautuneena!

Pyörään valot - tai saat sakot

Oletko tiennyt, että ilman valoja pyöräilystä voi saada 40 euron rikesakon? Sakko on kuitenkin pienin huoli verrattuna valotta pyöräilyn muihin riskeihin. Lumeton maa ja tummiin pukeutunut, nopeasti liikkuva pyöräilijä on liikenteessä ehta katastrofiyhdistelmä.

Vaikka ei aina tulisi mieleen, valaistulla taajama-alueella pyöräillessä ajovalo on vähintään yhtä tärkeä kuin täysin pimeässä ympäristössä. Kaupungin valot vievät autoilijan huomion ja pimeä pyöräilijä jää helposti huomaamatta. Valoksi kelpaa varsinaisen pyörään asennettavan lampun lisäksi esimerkiksi otsalamppu tai kypärään kiinnitettävä valo. Käytäthän myös takavaloa, jotta autoilija pystyy valmistautumaan ohitukseen ajoissa.

Kertaus on opintojen äiti: käytetäänhän kaikki heijastinta!

Media on tulvillaan heijastinvalistusta joka syksy. Erityisesti autoilijat tiedostavat, miten vaikeaa jalankulkijoiden havaitseminen synkissä syysilloissa on, mutta silti vain puolet suomalaisista käyttää heijastinta.

Moni jalankulkijan loukkaantuminen ja kuolema olisi vältettävissä heijastimen käytöllä. Aikuiset koristelevat usein lapsensa ja koiransa heijastimilla, mutta jostain syystä se oma heijastin usein unohtuu. Jokaiseen makuun ja käyttötarkoitukseen löytyy varmasti oikeanlainen heijastin, halusit sitten tyyliäsi mukailevan design-heijastimen, juoksemiseen sopivan kevyen heijastinliivin tai heijastavasta langasta neulotun kaulahuivin.

Muista, että heijastin pelastaa ihmishenkiä vain silloin, kun sitä käytetään. Tee siis itsesi näkyväksi ja käytä heijastinta!

Jos kaadut pyörällä tai liukastut lehtikasaan, Fennian asiakkaana apunasi on Fennia Hoitaja.

Tutustu FenniaHoitajaan tästä!

 

 

14.9.2018

 Tulosta