Nastat vai kitkat? Mitä huomioida talvirenkaiden valinnassa

Mitä huomioida talvirenkaiden valinnassa?

Suurin osa suomalaisista autoilijoista valitsee autoonsa tänäkin syksynä nastarenkaat, vaikka toisaalla Euroopassa kitkat ovat saavuttaneet suurempaa suosiota. Esimerkiksi Ruotsissa nastarenkaiden käyttö on kielletty tietyillä teillä ja Norjassa joissain kaupungeissa nastarenkaiden käytöstä peritään erillinen maksu. Tietyissä olosuhteissa nastarenkaiden voidaan kuitenkin katsoa olevan vertaansa vailla.

Molemmilla talvirengastyypeillä, kitkoilla ja nastoilla, on omat vannoutuneet käyttäjäkuntansa. Olit jo valinnut puolesi tai et, tässä sinulle hieman pohdittavaa talvirenkaiden valintaan.

Ajo-olosuhteet vaikuttavat talvirenkaiden valintaan

Nasta pureutuu luotettavasti jäiseen tienpintaan ja toimii erinomaisesti niin lumella kuin loskalla. Nastat tasaavat Suomen talven muuttuvia olosuhteita paremmin kuin kitkat, joten niihin voi luottaa kaikissa talvikeleissä.

Sulalla tiellä napisevat nastat tosin ovat täysin tarpeettomat. Uusien tutkimusten mukaan laadukkaat, pohjoismaiset kitkarenkaat eivät kalpene jääpidoltaan nastoille paljoa ja pakkaslumella kitkojen pito on jopa nastoja parempi. Kitkat voivat siis olla etelän suolatuille teille tai pohjoisen pakkasiin nastarenkaita turvallisempi ja mukavampi vaihtoehto.

Huomioithan, että Keski-Euroopan oloihin tarkoitetut kitkat eivät sovellu Suomen olosuhteisiin. Tarkistathan kitkarenkaan kyljestä, että siitä löytyy merkintä Q (160 km/h) tai R (170 km/h). Isommat lukemat kertovat renkaan olevan keskieurooppalaista laatua!

Kitkarenkaat sopivat ennakoivaan ajotyyliin

Jos sinulla on maltillinen, ennakoiva ajotapa ja pidät riittävää turvaväliä liikenteessä, tulet varmasti toimeen kitkarenkailla siinä, missä nastoillakin. Olosuhteet voivat muuttua päivän mittaan ja paikoittain nopeasti, jolloin kitkojen mahdollisesti vaihtelevat pito-ominaisuudet voivat yllättää erityisesti kokemattoman kuljettajan.

Vaikka uusien autojen ABS-jarrut ja ajovakaudensäätöjärjestelmät korjaavat kuljettajan tekemiä virheitä, kitkat sopivat parhaiten jo hieman kokeneemmalle talviautoilijalle. Kitkoilla ajautuu helpommin sivuluisuun ja se on vaikeammin korjattavissa kuin nastarenkailla. Kokemattoman kuljettajan vanhaan autoon, josta puuttuu uusin turvatekniikka, voikin olla suositeltavampaa hankkia nastat kuin kitkat.

Talvirenkaiden ajomukavuudessa eroja

Kitkarenkaat ovat oikea valinta sinulle, joka arvostat ajomukavuutta. Vaikka nastarenkaat ovat kehittyneet ajomukavuudeltaan paljon, kitkat ovat ajossa hiljaisemmat ja kuluttavat vähemmän polttoainetta.

Kitkojen valitseminen talvirenkaiksi sujuvoittaa myös renkaidenvaihtosesonkia. Koska kitkat voi vaihtaa alle heti, kun ilmat viilenevät, vältyt rengasliikkeiden ruuhkilta. Kitkarenkaat ovatkin ehdottomasti turvallisemmat aikaan, jolloin nastarenkaita ei vielä viitsi vaihtaa alle, mutta mustan jään riski on jo olemassa. Kesällä kitkoja ei tule kuitenkaan käyttää, koska niiden pito on huono kesällä eivätkä ne kestä kulutusta lämpimässä säässä.

Nastarenkaan kuluttavat teitä

Yksi suurimmista syistä kitkarenkaiden suosimiseen on se, että ne säästävät teitä ja ympäristöä. Nastarenkaat kuluttavat tien pintaa ja nostattavat valtavia määriä erityisesti kaupunkien ilmanlaatua heikentävää ja terveysongelmia aiheuttavaa katupölyä.

Huonokuntoinen asfaltti kuluttaa enemmän renkaita ja polttoainetta ympäri vuoden sekä lisää teiden kunnostustarvetta. Ympäristötekijät ovatkin hyvä syy suosia kitkoja silloin, kun renkaisiin ei välttämättä tarvita nastoja.

Kummat siis voittavat, nastat vai kitkat?

Rengasvalmistajien testit osoittavat nastarenkaiden olevan erityisesti kostealla jäällä pidoltaan ylivoimaiset, mutta tutkimuslaitokset epäilevät testien puolueettomuutta. Kuluttajan oman harkinnan varaan jääkin se, ketä uskoo.

Renkaiden turvallisuudesta puhuttaessa niiden kunto on ratkaiseva tekijä. Huono nastarengas ei ole laadukasta kitkaa parempi tai päinvastoin. Panosta siis uusia renkaita ostaessasi laatuun ja pidä huolta, että vanhoissa renkaissa on riittävästi kulutuspintaa. Laissa määritelty 3 mm urasyvyys on huonoon talvikeliin auttamatta liian vähän.

Kädenvääntö aiheesta siis jatkuu, eikä yksiselitteisiä oikeita vastauksia ole. Sanomattakin on selvää, että ajotaito ja maltti ovat liikenneturvallisuuden a ja o. Riittämätön turvaväli ja liialliset tilannenopeudet aiheuttavat paljon enemmän liikenneonnettomuuksia kuin väärä talvirengasvalinta. Suomen keliolosuhteissa ajotaito ratkaisee, oli renkaissa nastat tai ei.

Plussat ja miinukset

Nastat
+ Varma valinta vaihteleviin keliolosuhteisiin
+ Hyvä pito liukkaalla, märällä jäällä
+ Ominaisuudet kehittyneet paljon viime vuosina
- Kuluttavat teitä ja nostattavat katupölyä
- Ajomelu ja polttoaineen suurempi kulutus
- Renkaiden vaihto suoritettava tiettyyn aikaan

Kitkat
+ Hiljaiset ja mukavat ajaa
+ Ympäristöystävälliset, koska kuluttavat vähemmän tietä ja polttoainetta
+ Saa vaihtaa alle heti ilmojen viilettyä
- Pitävyys liukkaalla jäällä kyseenalainen
- Rengasvalintaan panostettava vaihtelevan laadun vuoksi
- Eivät välttämättä turvallisin valinta vanhaan autoon tai kokemattomalle kuljettajalle

16.10.2018

 Tulosta