GutGuide tekee tutkimuksesta bisnestä

GutGuide

Kolmen mikrobiologin yritys kehittää palveluja ja tuotteita suoliston ja suun hyvinvointiin. Yrittäjäksi heidät ajoi halu tehdä jotain omaa, kertoo toimitusjohtaja Annika Mäyrä.

Suolistobakteerien merkityksestä hyvinvoinnille on puhuttu viime vuosina paljon. Tutkimustakin on tehty vuosikymmeniä, mutta kaupallistaminen on jäänyt jalkoihin. Tähän rakoon iskee halikkolainen GutGuide Oy. 

Vuonna 2013 toimintansa aloittanut yritys tutkii, kehittää, myy ja markkinoi innovatiivisia mikrobisovelluksia. Perustajat ovat pitkän linjan mikrobiologeja ja tuotekehittäjiä.

– Yhdistimme tämän kokemuksen patentoituun sytometriateknologiaan ja rupesimme kehittämään helppoa näytteenottosysteemiä, kertoo toimitusjohtaja Annika Mäyrä.

Innostus oman yrityksen perustamiseen lähti halusta "tehdä jotain omaa". Ennen yrittäjäksi heittäytymistään Mäyrä teki näyttävän uran tuotekehitysjohtajana Valiolla ja tutkimus- ja tuotekehitysjohtajana Raisio-yhtymässä.

– Isoissa yrityksissä tuotekehitys on kuitenkin hyvin hidasta. Halusin päästä nopeasti tuotteistamaan uusia innovatiivisia juttuja.

Helppoa ja henkilökohtaista

GutGuide tutkii suun ja suoliston mikrobiston tasapainoa yhteistyössä yliopistojen kanssa. Tutkimusten pohjalta kehitetään analyysimenetelmiä, välineitä ja mikrobiston tasapainoa korjaavia tuotteita sekä kuluttajille että lääkäreille ja ravitsemusterapeuteille avuksi potilastyöhön.

GutGuiden valttikortti on helppo näytteenottoprosessi. Näyte otetaan kotona ja lähetetään analysoitavaksi postitse. Yhdysvaltalaisista kilpailijoista GutGuiden erottaa Mäyrän mukaan nopeus ja henkilökohtainen palvelu.

– Jenkeistä vastauksen saaminen kestää kuukausia ja se on niin monimutkainen, ettei mikrobiologikaan meinaa ymmärtää. Myös ruokavaliosuositukset ovat hatarat.

GutGuide lupaa, että asiakas saa tulokset ja suositukset kahdessa viikossa ymmärrettävässä muodossa.

– Me katsomme asiakkaan taustatiedot ja ruokavalion, että näemme, mistä on kyse. Meiltä voi myös aina kysyä lisätietoja, jos jokin asia jää epäselväksi.

Suolistomikrobien kirjo on valtava ja vaikutukset laaja-alaisia. Mikrobiston epätasapainotilalla on yhteyksiä ylipainoon, keliakiaan, rasvamaksaan, reumaan, ärtyneen paksusuolen oireyhtymään, suolistotulehduksiin ja masennukseen. GutGuide pyrkii tekemään näistä yhteyksistä näkyviä ja helposti ymmärrettäviä, jotta niihin voitaisiin puuttua. 

– Esimerkiksi ärtynyttä paksusuolta on ihan älytön määrä. Noin 20 prosenttia aikuisväestöstä kärsii erilaisista suolisto-oireista, Mäyrä sanoo.

Markkinoi asiantuntijoille

Innovaatiotoimintaan panostavan yrityksen rahat menevät toistaiseksi tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

– Kun toimii ihan uudella alueella, täytyy tehdä tosi paljon itse, Mäyrä toteaa.

Valtavasti rahaa nieleviin kliinisiin tutkimuksiin on saatu ulkopuolista rahoitusta. Tällainen oli esimerkiksi vastikään päättynyt paksusuolen syöpään liittynyt tutkimus.

– Tietysti pitää olla tarkkana, että myös tulorahoitusta on riittävästi. Meillä on paljon ideoita, mutta tuotekehitys on kallista.

GutGuiden ensimmäinen tuoteperheinnovaatio liittyy suuhun: maitohappobakteerivalmisteet auttavat häätämään suusta ei-toivottuja bakteereja ja vähentävät näin plakin muodostumista sekä ientulehduksen riskiä. Myös kissoille ja koirille on oma suutuotteensa. Tuorein tuotelanseeraus liittyy atooppisen ihon hoitoon. 

Kun kyse on lääke- ja terveystuotteista, markkinoinnissa kannattaa Mäyrän mukaan panostaa asiantuntijoihin. Kuluttajamarkkinoinnissa tulee nopeasti lainsäädäntö vastaan. GutGuidelaiset ovat kirjoittaneet ahkerasti artikkeleita alan lehtiin ja tavanneet asiantuntijoita. Suutuotteita GutGuide on markkinoinut menestyksekkäästi kouluttamalla hammaslääkäreitä ja suuhygienistejä. 

– Pohja on nyt luotu ja tuotteet ovat apteekeissa, mutta vuosia se on vienyt, koska asia on niin uusi.

Yrittäminen on henkilökysymys

GutGuide on hyvä esimerkki huippuosaamisen kaupallistamisesta. Siitä on kiittäminen perustajien yrittäjähenkisyyttä.

– Useimmat tutkijat eivät edes harkitse yrittäjyyttä vaihtoehtona. Se on henkilökysymys. 

Ydinasia innovaatioiden kaupallistamisessa on Mäyrän mukaan potentiaalin näkeminen. Lähes yhtä tärkeää on lupa mokata.

– Virheitä ei saa pelätä. Mokaaminen on ennemminkin välttämätöntä, jotta mennään eteenpäin.

 

Viisi vinkkiä uusien innovaatioiden kaupallistaminen

  1. Pysy ajan tasalla kansainvälisestä tutkimuksesta ja kuluttajatrendeistä.
  2. Määrittele kohderyhmä jo tutkimusvaiheessa.
  3. Valitse markkinointikieli  ja kanavat eri kohderyhmille.
  4. Panosta visuaaliseen viestintään sanallisen lisäksi.
  5. Kokeile rohkeasti ja pane itsesi likoon.

 

GutGuide Oy

  • perustettu 2012
  • oma laboratorio Halikossa
  • käyttää patentoitua sytometriateknologiaa suun ja suoliston mikrobianalyyseissä ja hyvinvointituotteiden kehityksessä
  • tarjoaa analyysipalveluja tutkimusryhmille, terveydenhuollon ammattilaisille, yrityksille ja yksityishenkilöille
  • kehittää tuotteita ihmisten ja eläinten suun ja suoliston hyvinvointiin
  • perustajat Annika Mäyrä, Veli-Matti Mäkinen ja Eveliina Munukka

 

Fennia-lehti 3/2019

Teksti: Annamari Typpö

Kuva: Timo Kauppila

25.10.2019

 Tulosta