Fennian Pirkanmaan alueen asiakasmäärät hyvässä kasvussa 2018

Fennian Pirkanmaan alueen uusien asiakkuuksien määrä kasvoi merkittävästi ja uusia yritysasiakkuuksia tuli yli 500. Maksutulo kasvoi yli 35 miljoonaan euroon.

– Myynnin kasvu viime vuonna oli kaikkiaan yhteensä 6,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suurvahingot eivät rasittaneet korvausmenoa ja korvaussuhde pysyi hyvällä tasolla hieman alle 60 prosentissa. Näin vuodesta muodostui tuloksellisesti hyvä, sanoo Fennian Pirkanmaan alueen aluejohtaja Heikki Tiihonen.

– Maksutulon maltillinen, myyntiä pienempää kasvua selittävät työpaikkojen muodostuminen lakisääteisen työtapaturmavakuutuksen kannalta vähäriskisille, palveluja tuottaville ja tietopääomaa hyödyntäville aloille. Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen maksut perustuvat työn riskiin, joten vähäriskisten alojen vakuutusmaksut ovat luonnollisesti pienempiä. Tämän seurauksena kokonaismaksut laskevat. Toinen vakuutusmaksutuloon vaikuttava seikka on ajoneuvovakuutuksissa vahinkojen määrän lasku ja kova kilpailu.

Hyvinvointiturvaa yrityksen henkilöstölle

Fennian Pihlajalinnan kanssa solmiman kumppanuussopimuksen myötä kehitimme yhteisen palvelumallin, Hyvinvointiturvan. Hyvinvointiturva on kokonaisuus, joka koostuu henkilöstön työterveyspalvelusta, tapaturma- ja sairausvakuutuksesta. Kaikki nämä palvelut ovat saatavilla vuoden jokaisena päivänä klo 7–23 yhdestä palvelunumerosta, jossa FenniaHoitaja palvelee asiakasta ajanvarauksesta vahinkoilmoituksen täyttämiseen. Palvelumallia pilotoitiin Pirkanmaan alueella ja se sai asiakkailta erittäin hyvän vastaanoton. Palvelumallin käyttäjiksi siirtyi noin 1500 työntekijää, liki 50 eri kokoisesta yrityksestä vuoden 2018 aikana.

Fennia korvasi vahinkoja yhteensä liki 300 miljoonalla eurolla

Vuonna 2018 Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia korvasi vahinkoja yhteensä yli 276,6 miljoonalla eurolla (254,9 milj. euroa).
Tyypillisimmillään henkilökorvauksista korvattiin perinteisiä sairauksia kuten korvatulehduksia, flunssaa, vatsa- ja selkäkipuja ja poskiontelotulehduksia, sekä tapaturmaisesti aiheutuneita kaatumisia, kompastumisia ja liukastumisia.
Matkavakuutuksissa eniten vahinkotapahtumia tapahtui Espanjassa, Thaimaassa, Virossa ja Turkissa. Useimmin matkavakuutuksesta korvattiin älypuhelinten rikkoutumisia, matkatavaravarkauksia sekä matkan peruuntumisia ja sairastumisia.

Liikennevakuutuksesta korvattiin tyypillisesti peräänajoja ja peruutusvahinkoja, ja auton kaskosta puolestaan kolarivahinkoja, lasivahinkoja ja hinauspalveluja.

Kotivakuutuksista ylivoimaisesti eniten korvattavaa tuli älypuhelinten rikkoutumisesta, sekä muista irtaimiston rikkoutumisista. Myös kodinkoneiden rikkoutumisia ja polkupyörävarkauksia korvattiin paljon. Rakennuksissa taas korvattiin erityisesti putki- ja pesukonerikkojen aiheuttamia vesivahinkoja. Venevakuutuksista korvattiin yleisimmin karilleajoja ja myrskyn aiheuttamia vahinkoja.

Yrityksen lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta korvattiin tyypillisesti kaatumisen, törmäämisen tai terävän esineen aiheuttamia tapaturmia. Lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta korvatuista vahingoista noin 70 prosenttia oli työpaikalla sattuneita tapaturmia, 27 prosenttia työmatkalla tai vapaa-ajalla sattuneita tapaturmia ja 3 prosenttia ammattitauteja. Yrityksen muista vakuutuksista korvattiin tyypillisesti vuotovahinkoja, oikeudenkäyntikuluja ja vastuuvahinkoja.

Fennian kotitalousasiakkaat ovat tyytyväisiä

Fennian valitsi vakuutusyhtiökseen viime vuonna lähes 50 000 uutta kotitalousasiakasta. EPSI Ratingin tekemän tutkimuksen mukaan Fennia onnistui ainoana vakuutusyhtiönä parantamaan asiakastyytyväisyyttään yksityisasiakkaiden arvioimana ja nousi tutkimuksen toiselle sijalle.

– Fennian hieno nousu on osoitus hyvästä yhteistyöstä ja niistä tehdyistä toimenpiteistä, jotka ovat aidosti osa asiakkaan arkea. Tulosten takana ovat fennialaiset, jotka ovat ammattitaitoisesti ja positiivisella asenteella kohdanneet asiakkaat. Jokainen asiakaskohtaaminen on mahdollisuus kertoa Fennia-konsernin palveluista ja sitä kautta antaa paras asiakaskokemus, sanoo yksityisasiakkaista vastaava johtaja Jarkko Mattinen.

Fennian vahvuuksiksi ja onnistuneiksi toimenpiteiksi kotitalousasiakkaiden kohtaamisessa Mattinen mainitsee monen muun tekemisen lisäksi aktiivisen yhteydenpidon lisäämisen asiakkaiden kanssa ja monipuoliset vahingosta selviytymisen palvelut.
 

Lisätietoja:

Heikki Tiihonen, aluejohtaja, heikki.tiihonen@fennia.fi, 0400 251 519
 

Fennia – yrittämistä ja elämää varten

Fennia-konserni on yritysten, yrittäjien ja kotitalouksien taloudellisen turvallisuuden kumppani. Palvelumme tuottavat vahinkovakuuttamiseen erikoistunut Fennia, vapaaehtoisia henki-, eläke- ja säästövakuutuksia tarjoava Henki-Fennia, varainhoitopalveluja tarjoava Fennia Varainhoito Oy, Fennia Kiinteistökehitys sekä palveluyhtiö Fennia-palvelu Oy.
 

 

8.3.2019

 Tulosta