Fennian Autoapu kulkee ympärivuorokautisena turvana

Joonas työskentelee Fennian Autoavussa

Työpöytä ja sen päällä makaavat kuulokkeet eivät yleensä herätä minkäänlaisia tunteita. Mutta kun Joonas Riihijärvi istuu pöytänsä ääreen ja nostaa kuulokkeet korvilleen, hän voi pian kuvitella matkaavansa Lapin tuntureille, Tukholman Södermalmille ja Pariisin pikkukaduille. Samalla Joonaksen on autettava tien päällä pulassa olevia ihmisiä – työskenteleehän hän Fennian Autoavun palveluksessa.

Yli kaksi ja puoli vuotta Fennian Autoavussa työskennelleellä Joonaksella on kokemusta monenlaisten ongelmatilanteiden selvittämisestä. Kun tien päällä on sattunut kolari, rengasrikko tai autoon on tullut tekninen vika, Joonaksen kaltaiset asiakaspalvelijat auttavat. He ovat tavoitettavissa 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.

– Asiakkaat soittavat meille silloin, kun heille on sattunut ajoneuvoa koskeva vahinko Suomessa tai ulkomailla. Yhden puhelinsoiton aikana pystymme ottamaan vahinkoilmoituksen vastaan, ohjaamaan auton sopimuskorjaamolle ja järjestämään matkan jatkumisen joustavasti esimerkiksi sijaisauton turvin. Voimme myös usein tehdä korvauspäätöksen saman puhelun aikana, mikä on monille suuri helpotus – asiakkaan asiat järjestyvät fiksusti kerralla.

Avuntarpeet vaihtelevat vuorokaudenaikojen mukaan. Pienet kolarit ja kolhut ovat tyypillisiä ruuhka-aikoina, iltaisin ja öisin liikenteessä olevat autoilijat kaipaavat yleensä hinausapua.

– Mitä myöhempään kellonaikaan yhteydenotto tulee, sitä varmemmin se koskee hinausavun järjestämistä.

Asiakasta autetaan kaikin mahdollisin keinoin

Kesä ja talvi ovat Fennian Autoavun vilkkaimpia sesonkeja. Kesälomaa saatetaan viettää autoillen Euroopan toisella laidalla, talvella kamppaillaan liukkaiden kelien ja lumen keskellä kotimaassa. Asiakkaan olinpaikasta huolimatta apua on aina saatavilla, myös teknistä sellaista.

– Teknisiä vikoja koskevissa tilanteissa selvitämme nopeasti, voiko vikaa korjata paikan päällä vai tarvitaanko paikalle hinausta. Parhaassa tilanteessa Autoavun ammattilainen korjaa auton paikan päällä. Jos hinaus tai korjaus sopimuskorjaamolla on tarpeen, pyritään tilanne ratkaisemaan niin että asiakkaalle syntyy mahdollisimman vähän harmia ja vaivaa.  

Joonaksen mukaan on tärkeää, että asiakkaat tarkistavat vakuutusehtonsa ja vakuutuksen kattavuuden jo ennen kuin vahinko pääsee yllättämään. Se luo tärkeää turvallisuuden tunnetta.

– Asiakkaat esittävät meille monesti kysymyksiä omiin vakuutusehtoihinsa liittyen: kattaako heidän vakuutuksensa esimerkiksi sijaisauton vuokrauksen vai ei. Näissä tilanteissa kerromme asiakkaalle hänen vakuutusturvansa kattavuuden, ja autamme parhaalla mahdollisella tavalla, vaikkei tarvittavaa vakuutusturvaa olisikaan, Joonas alleviivaa.

Joonas

Arkista työtä rikastavat erilaiset maailmat

Asiakaspalvelutyössä viihtyvä Joonas on tottunut käsittelemään erilaisia ihmisiä ja laajoja tunneskaaloja. Häntä kiehtoo se, että puhelut Autoapuun voivat tulla keneltä tahansa – eikä koskaan voi tietää, mitä ne pitävät sisällään.

– Vaikka olen tehnyt tätä työtä jo yli kahden ja puolen vuoden ajan, saan yhä hoidettavakseni tapauksia, jollaisia ei ole tullut koskaan aikaisemmin vastaan. Aina niissä osaa olla yllättäviä käänteitä tai vivahteita, jotka tekevät työstä uudella tavalla mielenkiintoista.

Kotimaassa sattuneiden vahinkojen lisäksi Joonaksella on vastuullaan lukuisia ulkomaan tapauksia. Kansainvälisen ulottuvuuden myötä Joonas saa matkata työpäivänsä aikana Lapin tuntureilta aina Pariisiin pikkukaduille asti.

– Työpäivän aikana eri puolilta maailmaa tulevat puhelut ovat jännittäviä. Yksi saattaa tulla Lapista, toinen Tukholmasta ja seuraava soitto Pariisista. Joskus voin kuvitella olevani näiden asiakkaiden kengissä, ja se myös helpottaa tilannekuvan muodostamisessa. On pystyttävä auttamaan ihmisiä niin, että he ymmärtävät olevansa turvassa ja kaiken kääntyvän parhain päin – vahingosta huolimatta.

Toimintaohjeet kaikkiin vahinkotilanteisiin: apu.fennia.fi

 

11.11.2019

 Tulosta