Fennia aloittaa viittomakielisten puhelinpalvelun Chabla-sovelluksen avulla

Fennia avaa viittomakielisille uuden palvelunumeron, jossa asiakas voi hoitaa vakuutus- ja vahinkoasioitaan viittomakielellä tulkin tulkkaamana. Palvelu on suunnattu henkilöasiakkaille ja sen käytöstä kerätään kokemuksia syksyn aikana.

Uusi palvelu toteutetaan viime vuoden lopulla lanseeratun Chabla-sovelluksen avulla. Sovellus yhdistää kuurot ja viittomakielen tulkit älypuhelimen kautta ja mahdollistaa siten puhelut kuuron ja viittomakieltä taitamattoman välillä. Käyttäjälle sovellus toimii videopuhelun kaltaisesti.

Sovelluksen kehittäjä on muusikko Signmark eli Marko Vuoriheimo, joka uskoo Chablan avaavan uusia mahdollisuuksia kuurojen puhelinasiointiin.

– Me viittomakieliset olemme aina olleet riippuvaisia fyysisten tulkkien läsnäolosta. Puhelinpalveluiden käyttäminen on tähän asti edellyttänyt sitä, että tilaan tulkin kotiini hoitamaan asioita puhelimitse, ja pahimmillaan tulkin saaminen voi kestää jopa päivän. Takaisinsoittopalveluita emme ole voineet hyödyntää juuri lainkaan. Fennia kantaa hienosti yhteiskuntavastuuta ja näyttää esimerkkiä siitä, kuinka huomioida viittomakieliset asiakkaat vakuutuspalveluiden tarjoamisessa, Marko Vuoriheimo sanoo.

Uusi palvelunumero on aluksi käytössä kolmena päivänä viikossa kaksi tuntia kerrallaan. Fennia vastaa tulkkauksen kustannuksista, joten asiakkaille palvelunumeroon soittaminen maksaa normaalin yritysnumerotaksan mukaisesti.

– Olemme iloisia voidessamme tarjota tällaista palvelua viittomakielisille asiakkaillemme. Chabla on hieno esimerkki siitä, miten uusilla digitaalisilla apuvälineillä voidaan tuottaa palveluita helposti kaikkien saataville. Kaiken lisäksi tämä on suomalainen innovaatio, sanoo Fennian markkinointijohtaja Arto Kämppi.

Näin uusi puhelinpalvelu toimii

  • Käyttääkseen palvelua asiakkaalla tulee olla puhelimessa/tabletissa Chabla-sovellus, jonka saa ladattua maksutta App Storesta. Sovellus on saatavilla iPhonelle ja iOS-tableteille.
  • Fennian palvelunumero viittomakielisille asiakkaille on 010 503 8013 (ti-to klo 13-15). Palvelu avataan tiistaina 5.9.2017.
  • Puhelinpalvelussa henkilöasiakkaat voivat hoitaa vakuutus- ja vahinkoasioitaan viittomakielellä.
  • Asiakas soittaa Chabla-sovelluksella videopuhelun Fennian palvelunumeroon. Puhelu yhdistyy ensin tulkille ja sen jälkeen Fennian asiakaspalveluun. Tulkki on mukana puhelinkeskustelun ajan ja kääntää keskustelun viittomakielen ja suomen välillä.
  • Tulkki on saanut Fennialta koulutuksen vakuutusasiointiin ja hänellä on vaitiolovelvollisuus keskustelujen sisällöistä ja niihin osallistuneista.
  • Fennia vastaa tulkkauksen kustannuksista. Asiakkaalle puhelu maksaa 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min.

Videolla Marko Vuoriheimo kertoo viittoen uudesta palvelusta.

 

Lisätietoja

Markkinointijohtaja Arto Kämppi, Fennia, p. 040 3547492, arto.kamppi@fennia.fi
Toimitusjohtaja Marko Vuoriheimo, Signmark Productions Oy, p. 050 3627959, marko@signmarkproductions.com

4.9.2017

 Tulosta