Hyppää sisältöön
Fennia.fi
Suomeksi
Logga in på Mitt Fennia
  • Ingångssida
  • Aktuellt
  • 8 sätt att se på design

8 sätt att se på design

21.10.2020

Varför är design viktigt?

Industriell design, tjänstedesign, företagsdesign, digital design, designtänk, design, strategisk design, kundupplevelse, serviceupplevelse. Tanken som genomsyrar design är människonära utveckling och förståelse för slutanvändaren. Design gör företagets processer snabbare och ett företag som utgår ifrån design är innovativt och kundinriktat – och ofta snabbare ute på marknaden än sina konkurrenter.

Varför är det viktigt med design i olika former just nu? Experter inom olika områden ger sin syn på design och vad som vore bra för varje företagare att förstå om design.

1. Drömmen är designklassiker som tål tidens tand


Woodios produkter var ursprungligen en materialuppfinning. Efter att ha utvecklat materialet började vi fundera på vad vi skulle kunna tillverka av detta trämaterial. Den största drivande kraften var att använda trämaterialet i en så att säga omöjlig miljö, för vilket vi kom på den rätta lösningen.

Woodio har som målsättning att såväl dess produkter som varumärke är tidsbeständiga. Vi vill gå i de traditionsbärande företagen Fiskars, Iittalas och Arteks spår. Vår dröm är att genom design skapa lika tidlösa designklassiker som de.
Petro Lahtinen, verkställande direktör, Woodio

2. Tjänstedesign är gruppterapi för affärsverksamhet

På konsultföretaget EY funderar jag och beslutsfattarna på de största företagen i Norden på hur saker och ting borde göras på ett annat sätt. Ett företag som använder tjänstedesign som redskap kan leverera tjänster och produkter ut i världen snabbare än andra.

På företagen resoneras samma frågor som tidigare, retoriken har bara förändrats en aning. Vi diskuterar vilka konkreta åtgärder som ska göras härnäst och hur de kan göras snabbt.
Genom design lär man sig sådana saker om sina målgrupper och sin verksamhet som man inte annars skulle ha gjort eller kommit att tänka på.

Tjänstedesign är inte ett enskilt projekt, utan ett tankesätt som mycket väl kristalliserar vårt företags sätt att arbeta.
Jussi Hermunen, veteran inom tjänstedesign, EY

3. Spårvagnen i Tammerfors: lockande, dynamisk & inbjudande

Skapandet av kund- och serviceupplevelse i Tammerfors nya spårvagnssystem startade helt konkret från noll. Tammerforsborna hade höga förväntningar på det nya systemet. Spårvagnen blir en fast del av stadens centrum och stadsbornas vardag. Byggnadsarbetena gjordes med respekt för staden och dess värderingar. Nyckeln till en lyckad kundupplevelse är god planering och konceptering av kundupplevelsen. De tar fram kundernas behov och kritiska faktorer som är kritiska med tanke på framgång.
Ali Huttunen, materialchef, Tammerfors spårvagn

4. När tjänster designas i samarbete med kunderna blir de precis sådana som kunderna vill.

Fennia har startat en stor förändringsresa med målsättningen att i framtiden vara det mest kundinriktade bolaget i försäkringsbranschen. Genom att utnyttja tjänstedesign skapar vi och våra kunder människonära tjänster som ger kunderna mervärde och som är vettiga affärsmässigt.

Enligt undersökningar är kundupplevelse numera den viktigaste källan till företagens konkurrensförmån. Bra kundupplevelse medför ökad omsättning och interna besparingar, eftersom nöjda kunder ofta köper mer och är trogna kunder som inte byter till konkurrenten så lätt.
Heidi Nurminen, direktör, kundupplevelse, Fennia

5. Elegant kundservice genom tjänstedesign också i coronatider

Efter att coronapandemin stängde restauranger har tjänstedesign varit ett av de viktigaste verktygen för att öppna dem på nytt. Vi tänker noga ut hur kunden går från bokning till att lämna restaurangen. Hur vi ska informera om att man inte ska komma till restaurangen om man har symtom, i vilken rytm kunder tas in på restaurangen för att undvika trängsel och hur vi instruerar alla att tvätta händerna och undvika onödiga kontakter. Vi ritar in rutterna som används i bottenplaner när vi funderar. Designföretaget Rune&Berg, som vi gick igenom det med, var till stor hjälp.

Jag anser att det var oersättligt att budgetera lite tid för detta. Ju mer vi har funderat och slipat, desto mindre märker kunden av våra åtgärder. Det är så det ska vara. Ingen övertydlig desinficering, utan elegant service.
Henri Alén, krögare och kock, Restaurang Ultima

6. Nya affärsmöjligheter genom att förstå människors beteende och vardag

Tjänstedesign är övergripande och människonära innovation och utveckling av affärsverksamheten. Målsättningen är att skapa lösningar i form av bättre tjänster som är av betydelse för kundernas utmaningar i vardagen.

Design Forum erbjuder ett flertal några dagar långa kurser som passar bra för att få veta mera, men som ofta inte är nog för att utnyttja tjänstedesign professionellt.
Det lönar sig att skaffa mer information genom att delta i seminarier eller webbinarier i branschen och läsa litteratur på området. Då får man en bra bild av vad tjänstedesign kan erbjuda företaget.
Saija Malila, tjänstedesigner, Design Forum Finland

7. Ett boktips för alla designintresserade företagare

Boken Design ja johtaminen (Design och ledarskap) går på djupet i den strategiska designens värld och beskriver en designorienterad organisation som ett kundinriktat, innovativt och lättrörligt företag, som ofta klarar sig bättre än sina konkurrenter.

Enligt boken kräver byggande av en designorienterad organisation ökad empati och fritt skapande: ”Boken skildrar designens roll i organisationen och i organisationsförändringar samt hjälper läsaren att tillämpa och uttnyttja designprinciper så att man lär sig för organisationen nyttiga erfarenheter och arbetssätt samt når resultat. Detta främjas av att man frigör organisationens skapande potential.”, står det i förordet.
Hanna Maula, Jesse Maula: Design ja johtaminen, Alma Talent 2019

8. Utgå inte från att kunderna förstår din tjänst

Företag som inte förstår vilka behov kunderna har kommer inte att klara sig i framtiden. Tjänstedesign är det nya normala.
Företagaren måste tänka sig in i rollen som kund och pröva sina produkter eller tjänster. Det viktigaste är att man vill utvecklas. Sedan ställer man upp sina mål: varför vill man ha förändring och på vilket sätt?
Julius Oförsagd, verkställande direktör, Arctic Factory

Dela

Försäkringar och tjänster Skador Kundservice Aktuellt Företagskunder Medietjänster Fenniakoncernen Briefly in English
© Fennia-konserni
00017 Fennia, Helsingfors
Puhelin: 010 5031
Dataskydd och användarvillkor Tillgänglighet Samtalspriser och integritetsskydd